SVT är inte fri television.

Bästa läsare!

Är det rätt att en stofil som utger sig för att sällan titta på TV har rätt att uttala sig om ett ämne som t.ex. Sveriges Television? Ni får ursäkta mig att jag gör det i alla fall. Jag gillar nämligen inte skryt. Och SVT:s skryt om ”Fri television” klingar mycket falskt i mina öron…

Var skall jag börja…?

Jag kunde ju ta avstamp ifrån bloggkollegan Joshua vittnesmål om SVT:s vedervärdiga utbud i samband med Melodischlagerfestivalshysterin. Droppen i den giftfyllda bägaren kom när finalistvinnaren Nordman intervjuvades om divan Carolas förlust. Josh stängde av burken med ett ilsket muttrande om bortkastade licenspengar. Instämmer.

Men låt mig först finna belägg för att Sveriges Television inte alls är fri television.

Vem äger SVT? Ja, SVT själva försöker påskina att det gör du och jag tillsammans. SVT är ägt av alla. FEL.

SVT ägs av en stiftelse. Ledamöterna i stiftelsen utses av regeringen, och ledamöterna utses på 8-åriga mandatperioder. I stiftelsens styrelse har 13 ledamöter, och av dem är 11 politiker, antingen aktiva eller har haft partipolitiska uppdrag. 7 av dessa tillhör det politiska vänsterblocket, 4 tillhör något av Allianspartierna. SVT hävdar att denna ägarkonstruktion garanterar ett oberoende. I mina ögon är det en lögn. Med en så ensidig tillsättning så är väl det politiska inflytandet i stiftelsens (SVT:s) verksamhet det ENDA som kan garanteras.

Om vi blundar för att 11 av 13 beslutsfattare i stiftelsen som äger SVT är partipolitiker, vad står då begreppet ”Fri television” för i övrigt?

Jo, denna slogan – för ”Fri television” är enbart en slogan – är huvudkomponenten i ett s.k. ”marknadsföringskoncept”. Man profilerar sig gentemot sina konkurrenter genom att utmåla sig som ett TV-bolag som inte är avhängigt sina aktieägares godtyckliga åsikter, och som inte är beroende av att behöva sälja reklamtid. Och profileringen går bl.a. ut på att i egna reklamfilmer jämföra sig med de ryska TV-bolagen som styrs av despoten Vladimir Putin, där SVT framstår i betydligt bättre dager.

Med s.k. ”Fri television” står man fri från yttre påtryckningar och kan erbjuda ”public service”, säger SVT. Vad är då ”public service”? Tja, enligt en enkät i SVT:s egna personaltiding sade 6 av 10 anställda att de trodde sig kunna definera begreppet ”public service”. 17% av de tillfrågade sade att de inte kunde, och 22% bara ”kanske”. Så inte ens inom SVT:s egna väggar är det 100% glasklart vad ”public service” är. Försök själv.

Trots detta är det uppenbart för SVT:s ledning och ägare – d.v.s. politikerna – att det är bara SVT som kan leverera ”public service” till de svenska licenbetalarna. Typ soffprogram där vinnarna i Nordman intervjuvas om förloraren Carola…

”Vi skall vara till för alla – med ett utbud som berör”, säger Sveriges Television. Denna vision öppnar ju fältet öppet för vilka godtyckliga tolkningar som helst.

I så fall: Är då inte t.ex. TV-kanalen TV8 med sin kunniga profil och oföränderliga lugg Lars Adaktusson ett ypperligt exempel på just ”public service”? Inte enligt SVT. Och TV4 som sänder sitt ”Kalla fakta”, är inte det ”public service? Nä, det tycker inte SVT, och pekar på den omständigheten att TV4, trots sina försök att presentera seriösa samhällsorinterade program, finansieras genom reklamintäkter. Sådant sysslar inte SVT med, fnyser den politiskt tillsatta ledningen.

Men hur är det då med den saken?

Jo, det är som så att SVT plockar in 4 miljarder kronor (av ett totalt uttag på 6 miljarder) i licensavgifter till sin verksamhet. Men de har också tillstånd att sponsra sina programutsändningar. Ni har säkert sätt annonserna i början och slutet av t.ex. sportutsändningar: ”Det här programmet sponsrades av företaget Ditt & Datt AB”.

Det enda lyckliga med detta är att tittarna slipper få tid att gå upp ur fåtöljen för att koka kaffe eller pissa, utan kan sitta lugnt kvar. Men det är lik förbaskat reklam. Sponsorerna har inget intresse av att pumpa in miljoner kronor i SVT:s verksmahet utan att få synas. Och sponsorerna vill synas ofta. SVT trixar därför flitigt med kanalbyten så att sponsorvinjetterna skall exponeras oftare.

Så på vilket sätt skulle SVT:s skidlopp ha högre moraliskt värde än om samma skidlopp sändes i Kanal5 med X antal minuter reklam i pausen? Nej, att försvara SVT skulle gränsa till hyckleri. År 2006 drog SVT in över 47 miljoner kronor i bidrag från sponsorerna.

SVT försvarar sig med att detta ekonomiska tillskott behövs, och att man trots sponsringen inte är en kommersiell TV-kanal. Varför har då SVT en egen internetbaserad butik då? Adressen är http://www.butiken.svt.se. Är inte butiksverksamhet en kommersiell verksamhet, då är påven en marsian. Böcker, DVD-filmer, kläder, tillbehör, m.m. Inte ens barnen går fria från att exploateras av SVT (om jag tillåts uttrycka mig lika målande termer som när SVT-folket uttrycker sin uppfattning om konkurrenterna). För vilken 5-åring skulle tacka nej till en alldeles egen Bolibompadrake för 650 kronor…! Ett fynd!

Hyckleri, min vän, hyckleri!

Men SVT känner sig tvingade att utmåla sig som något moraliskt bättre än de andra TV-kanalerna. Ty konkurrensen är stenhård. SVT-chefen Eva Hamilton skräder inte med orden när hon kräver uppslutning bakom sina led: ” – Det handlar om att vinna eller försvinna”. Därav hanteras också den interna kritiken med järnnypor.

Och SVT är faktiskt rädda för att på lång sikt försvinna. Och när den nytillträdda borgerliga regeringen kom till makten fick SVT-folket skrämselhicka när det blev känt att den kända licenkritikerna Cecilia Stegö Chilò presenterades som ny kulturminister. Då skymtade SVT-ledningen sitt armagedon redan under sin sittande mandatperiod. Cecilias plan var att begränsa SVT:s möjligheter att binda upp sin verksamhet i former som inte skulle följa med den övriga utvecklingen i branchen. Hon satte genast igång med att begränsa SVT:s sändningstillstånd från 6 till 3 år. Hon lyckades. Ingen annan minister har utträttat så mycket på så kort tid.

Som svar på detta startades ett omfattande mediedrev, kanske ivrigast pådrivet av SVT:s egna journalister och reportrar, mot Stegö Chilò som i protest låtit bli att betala TV-licens under tiotals år. Den nytillträdde statsministern, med en ryggrad lika hård som en uppvärmd geleråtta, tog tre steg bakåt för att inte få hjärnsubstans och blodstänk på sin Armanikostym medan pressen avrättade kulturministern under de två veckor hon hann verka.

SVT:s annars flitigt uttalade honnörsord – objektivitet, saklighet och proportionalitet -fanns inte med i medarbetarnas tankebanor när de rusade gatlopp efter den avgående kulturministern medan de skrek ” – Döda, döda, döda…”. Hrm. Jag kanske överdriver lite. Men min personliga åsikt är att hennes avgång var den mest onödiga politiska reträtt jag sett på år och dar i svensk politik. Och ingen annan TV-kanal eller nyhetsredaktion kunde släppa denna pseudoskandal. Detta trots att alla SVT-anställda själva är licensskolkare, emedan de inte behöver betala licens.

Oj, det här blev ett väldigt långt blogginlägg. Den som till äventyrs vill läsa mera om SVT och deras bluffresonemang kring ”Fri television” kan göra det i debattboken ”Den ömtåliga plantan” av Lisa Bjurwald. Den finns även för nedladdning (gratis) via förlaget Timbro på http://www.timbro.se

Hälsar Eder Petet Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till SVT är inte fri television.

  1. Pingback: Fem år och 1500 bloggpostningar senare – detta var Skrivarens Blogg | Peter Harold - Skrivarens blogg

  2. Pingback: 2000 blogginlägg senare… Har medierna blivit bättre? | Peter Harold – Skrivarens blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s