Funkar bättre med buss

Bästa läsare!

Som boende längs ”Gröna linjen” så är jag hänvisad till buss medan tunnelbanan mellan Skärmarbrink och Farsta är utsatt för en totalrenovering. Den första tanken som slår mig är att man trots ständiga höjningar av biljettpriset skall utsättas för en ny kundfientlig människokränkande form av transport. Att stå inpackad som en sill i en SL-buss i 45 graders hetta är… inte så behagligt.

Men i praktiken får jag numera efter några veckors resande erkänna att det egentligen inte är så dumt med buss. Nu åker jag i och för sig aldrig under rusningstrafik, men jag tar ibland en avstickare till Hökarängen för att handla kött. Och det trevliga är att jag aldrig behövt vänta mer än ett par minuter på bussen.

Jämför detta med tunnelbanan. Signalfel. Självmordsförsök. Vagnsfel. Signalfel igen. Vagnsbrist. Förarbrist. Nä, fy fan. Jag saknar inte tunnelbanan.

Går en buss sönder är nästa redo att köra fram. Ibland kommer de två och två åt gången. Hoppar någon framför i hopp om att ta livet av sig backar chauffören och tar sats för att komma över kroppen. Och inte ens när hjulbultarna lossnar stannar chauffören för att invänta bärgningsbilen; termen ”vagnsfel” är i bussammanhang endast brukligt när det slår ut lågor från motorrummet…

Nu finns det ett minuskonto också. Vissa av chaufförerna kör som idioter. Och det är ett helsicke att komma av och på bussen om man sitter i rullstol. Jag tänkte inflika att trafiksäkerheten är sämre i en buss, men så slår det mig att tunnelbanan rusar in mot perrongen i 50-60 km/h med lekande barn och vinglande fyllon hängande över kanten. Och lägg därtill en brand i tunnelbanan… i en buss skulle 50-60 personer kunna dö, nere i tunnelbanan det tiodubbla. Minst.

Det vore kanske på sin plats att SL tog sig en funderare på om man skulle sätta in trådbussar i trafik igen. Det är flexibelt och miljövänligt. Numera finns det ledbussar med dubbla eftervagnar (två leder), så man kan nog skapa ett intressant alternativ till den spårbundna trafiken.

Hälsar Eder Peter Harold (som är väl medveten om att han slänger ut en idé som säkert är lika lite genomtänkt som Åke Askenstens snilleblixtar i ”Öppna kanalen”)

Annonser

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Privat, Teknik & forskning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Funkar bättre med buss

  1. Car Bil skriver:

    Bäste herr Harold!
    Som den tunneltågförare jag är på Gröna linjen, vill jag bara säga att det var länge sedan som vi inom denna yrkeskår har haft det så bra som när Farstagrenen stängdes i mars 2008.
    Då det uppkommit ett föraröfverskott i och med avstängnigen har det inneburit att flera av oss numer sitter som reserver och spelar kort från arbetsdagens början till slut. Kort kan jag säga att från och med mars har:
    ¤ gemenskapen ökat, då vi har haft mer tid åt gemensamma aktiviteter såsom kortspel, grillning, räkbåtsutflykter etc
    ¤ min solbränna är redan grundad inför semestern
    ¤ den semestervecka det brukar ta att varva ner är så att säga också avklarad; jag är så nedvarvad att jag knappt kan hålla mig vaken.

    I morgon ska jag lämna in ett förslag om att SL snarast stänger av Skarpnäck- och Hagsätragrenen!

    Jag håller med dig om att trådbussar ska sättas in i trafik igen! Nu när spårvagnarna ser en ny framtid i Stockholm borde väl även ovannämnda trafikslag få en ny chans!

    Med vänliga hälsningar,
    Car Bil

  2. Nikks skriver:

    Bästa PH! Ahh, men finns det inget negativt då med trådbussar? Strömavbrott eller så? 🙂

  3. Peter Harold skriver:

    -> Car Bil
    Så i höst när Gröna Linjen drar igång så kommer man inte kunna se er bakom vindrutan för att ni är så solbrända!!! 🙂 Se till att bli omplacerad till dessa linjegrenar innan de stänger ner dem. Blir det kanske till nästa sommar? 😉

    -> Nikks
    Ja, om strömavbrottet blir långvarigt så lär det nog skita sig för trådbussarna. Men på den gamla goda tiden så hade man batterier så att man kunde ta ner fångmasten [heter den så?] och köra runt några kvarter ifall det fanns ett hinder.

    Fast i framtiden – kanske inom 15 år – har vi nog eldrift på många bussar men genom bränsleceller istället för strömskenor.

  4. annieverse skriver:

    Jag gillar buss/spårvagn bäst, för jag gillar att kolla ut genom fönstret! (Och se något alltså…)

    Trådbussar har de kört med i Schweiz i måååånga år. Det gör de säkert rätt i.

    Dina stockholmska busschaufförer kan bara inte vara sämre än busschaffisarna i Seoul. Ger begreppet ”köra som en biltjuv” en helt ny dimension. Å andra sidan så kom jag alltid fram till min dimension…ganska omskakad, men dock 🙂

  5. Peter Harold skriver:

    -> Annieverse
    Du skulle åka buss med mig. Jag kör oerhört mjukt! 😉

  6. liberum-weto skriver:

    Trådbussen kommer inte tillbaka, då det är för mycket pengar i att tillverka IC-motorer.

  7. hurryville skriver:

    Roslagsbanan är ett trevlig transportdon, åtminstone under den snöfria perioden. Gillar också att titta ut. Föredrar tåg framför buss vilken dag som helst.

  8. Peter Harold skriver:

    -> Liberum-weto
    Säg aldrig aldrig; i Tjetchenien börjar de tillverka den gamla Ur-Ladan Vaz 2107 igen…. *blink*

    Nä, det blir nog bräslecellsbussar. Redan nu har ju t.ex. Volvo LV fungerande prototyper.

    -> Hurryville
    Ja, jag åkte den faktiskt för första gången förra sommaren, och det är ett tåg man kan tänkas åka med till och med enbart för nöjes skull. Synd bara att den nätt och jämt går ut till Roslagen… 😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s