Klimatsamvete till salu

Bästa läsare!

Jag tog mig friheten att besöka polarguiden Cecilia Hed Malmströms blogg på Passagen. Och tog tillfället i akt att skriva några rader som ifrågasätter klimatalarmismen. I efterhand ångrar jag att jag inte nämnde något om den kommers som hysterin om smältande isar skapar. Till hennes blogginlägg fanns följande reklam:

klimatkommers2

Det är lustigt, men miljönissar har jag alltid betraktat som vänstertomtar. Och nu går de hand i hand med ”Kapitalet” som gör profit på kundernas klimatångest. Vilka har hittills tjänat på att vi tror att isen på Nordpolen är så tunn att isbjörnarna ramlar rakt genom och drunknar?

Jo, nämligen…
…miljörrörelsen som får ekonomiska bidrag;
…politikerna som kan höja skatterna med motiveringen att skattehöjningarna är bra för miljön & klimatet;
…företagen som får sälja dyrare produkter (t.ex. Toyota med sin Prius som de facto släpper ut minst lika mycket CO2 som en dieseldriven och partikelfiltrerad Citroën C4 men kostar betydligt mer).

Vilka förlorar? Ja, det är du och jag. Vi blir lurade. Dels därför att klimatförändringarna är kopplade till naturliga variationer, och att den marginella påverkan vi människor har är försumbar. Istället för att skatta bort arbete och företagande (samt övrigt välstånd) borde vi istället bygga starka ekonomier som kan klara av ett eventuellt förändrat klimat.

Varför säger jag ett ”eventuellt förändrat klimat”? Jo, därför att vi som håller ögonen öppna och läser andra källor än DN och kvällspressen vet att den globala temperaturhöjningen avstannat (vilket dock inte koldioxiden gjort; se diagram här). Vi vet inte om temperaturutjämningen är tillfällig eller om det är frågan om en avkylningsperiod som står framför oss.

Vad vi däremot vet är att de s.k. klimatmodeller som presenterats förut INTE stämmer överens med verkligheten. Och det är just klimatmodellerna som politikerna refererar till när de skall pungslå skattebetalarna – i miljöns namn.

Snälla, snälla, snälla. Det här är viktiga saker. Sök kunskap, kära läsare!. Sluta lita på det som är i praktiken oredigerad propaganda som har klimatalarmisterna som avsändare. Vi har betydligt viktigare hot mot både miljön och mänskligheten.

Och hur var det med isen då? Här får du tips på en aktuell artikel om den saken.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Medierna, Politik, Utbildning & forskning. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Klimatsamvete till salu

  1. Och vem tror du bestämmer om min reklam på passagen?
    Läs min kommentar och har ett inlägg om wwf och min sons fråga: ”Ska de köpa is och slänga in för mina pengar”
    Håller med om att det finns viktigare hot men relaterade till klimat. Som bristen på sötvatten som ett ex.

  2. Peter Harold skriver:

    -> Cecilia Hed Malmström

    Det är Google som bestämmer reklamen (eller snarare deras textrobotar som läser av vad du skriver i postningen, och utifrån nyckelord väljer ut annonser). Det är därför man skall låta bli att kritisera Sverigedemokraterna i PassagenBlogg, för då dyker deras Google-reklam upp bredvid ens inlägg…
    😉

    Jag var på en ”mediakurs” en gång och fick lära mig att man skulle tala till TV-kameran som om det var en 12-åring man talar till. Det är inte alls föraktfullt att säga så; 12-åringar är inte dumma, men de är inte belastade med det slentrianmässiga nyhetskonsumerandet. Så om inte 12-åringen fått ett svar på vad man använder bidragen till så har man antingen misslyckats kommunicera sitt budskap – eller också inte brytt sig om att vara ärliga. Jag tror på det sista alternativet. 100-lappen går till Världsnaturfondens budget. Och med den budgeten betalade man tydligen all reklam som bad oss att släcka lamporna under en timma.

    Det är fler reklammakare räddats från svältdöden än någon isbjörn tack vare Världsnaturfonden….

    Tack för länken!

  3. fen skriver:

    Hej i kyliga men vackra vårsolen,

    Jag tänker på ett program på TV (minns inte vilken kanal) för ett par år sedan som tog upp problematiken kring det senaste årtiondets tilldelning av forskaranslag i hänseende och förhållande till att miljöaspekter har varit ”poppis”. De pekade på forskarteam som sökt anslag och nekats initalt, men sedan de ändrat sina ansökningar till att ha en miljövinkling fått anslag. Följden av detta blev att man borde ifrågasätta forskningsresultaten då det inte gynnade teamen att komma till ett resultat som visade på en positiv utveckling eller neutral utveckling då det innebar slut på forkaranslag. De blev m a o jäviga sin egen försörjning och ekonomi. Inget konstigt i det, det är väl precis som andra bolag som drivs i eget ekonomiskt intresse – det är farligt att tro att de skulle drivas av en högre moral än gemene man för att de är forskare till yrket.

  4. Peter Harold skriver:

    -> Fen
    Ja, det vore befängt att tro att forskare är ädlare människor än andra bara för att de arbetar för att skapa något bra för världen, men vi andra dödliga går i den tron att bara för att de säger en sak så är just det den enda oomkullrunkerliga sanningen.

    När det gäller klimatfrågan så kan man snabbt hitat information som slår hål på slagordsargumenteringen som forskarna förlitar sig på för att få forskningsmedel. Dessvärre så är de som delar ut pengarna mindre kritiska.

    För några år sedan var genusproblematik en ”vinnare” när man sökte forskninsgmedel. Nu är det ”klimat”. Vad nästa forskarmode kommer föreslå kan jag bara gissa. Personligen gissar jag på substitut till olja och drivmedel. fast där kanske vi får användningsbara forskningsresultat…

  5. Gubben skriver:

    Klimatdebatten behöver verkligen sans och balans. Därför är det befriande att läsa inlägg som detta!

  6. Anna skriver:

    Jag håller med Gubben jag! Mycket läsvärd blogg!

  7. Peter Harold skriver:

    -> Anna

    Tack för det! 🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s