Trollhättan – där de talar så roligt.

Bästa läsare!

Jag förmodar att det är i Trollhättan de talar så roligt. För det var i alla fall därifrån två dambekanta till mig kom ifrån. Och de var sannerligen roliga. Det räckte med att de öppnade munnen; vad det de än sa så var det skoj. Är det måhända dialekterna som skapar lynnet, eller lynnet som skapar dialekten?

Fast i dessa tider lär det visst inte vara så skoj att vara Trollhättebo. För det är där Saab Automibile AB har sitt högkvarter och fabrik. Och det är sannerligen inte skoj där. Det räckte med en finanskris, och så var bilkrisen total. Är det måhända bilkriserna som skapar finanskriserna, eller finanskriserna som skapar bilkriserna?

Den här gången har jag svaret på frågan. Det är finanskriserna som skapar bilkriserna. Helt plötsligt får inte företagen lån att köpa tjänstebilar, eller lån att utveckla nya bilar. Och då dröjer det inte länge förrän vattnet i kvarndammen sinar.

Nu är det visst tänkt att Saab Automobiles skall lyfta sig ur sin kris. Många anklagar ägaren, Old General Motors, för att ha skapat Saabs kriser. Det är egentligen inte riktigt sant. Saab har nästan aldrig lyckats hålla näsan över vattenytan. Trots det tror man att det skall gå bättre den här gången.

Så här skall tydligen nästa Saab 9-5 Sedan se ut:

2010Saab9-5sedan

Och så här skall kombin av samma modell se ut:

2010Saab9-5kombi

Jag har aldrig ägt en Saab (även om det var nära 2 ggr), men i mina ögon ser det här inte ut som riktiga Saab:ar. Snarare som någon amerikansk mellanklasskärra med japanskt påbrå. Om det senare vore fallet skulle ju Saab kunna skatta sig lyckliga ur kvalitetssynvinkel. Men under skalet finns nog en Opel Insignia. Inget dåligt i det, bortsett från att tyskarna hellre köper en Opel än en Saab, och jänkarna – där Saab sålt de flesta av sina bilar på export – är nog numera måttligt intresserade av att köpa en ickeamerikansk bil, i synnerhet från ett företag som de inte lyckades klara av att äga.

En arbetskollega frågade mig vad jag anser är fel med Saab. Mitt svar hade inte med teknik att göra: ” – Felet med Saab är att bilmärket strider mot alla företagsekonomiska naturlagar. Det går med förlust år ut och år in, årtioende efter årtionde, och ändå får det fortsätta finnas. Andra bilmärken av Saabs omfattning har försvunnit sedan det svenska bilmärkets senaste glansdagar; brittiska Rover, amerikanska Plymouth, japanska Isuzu (med undantag för någon fabrik i Thailand som tillverkar puck-up:er i märkets namn). Men Saab rullar bara på med underskott i bokslutet.”

Jodå, jag använder paranteser när jag pratar…

Men kanske är det så att den främsta anledningen till att Saab Automobiles ständigt överlever är dialekten som talas på högkvarteret i Trollhättan. Hur eländiga försäljningssiffrorna än är så blir man glad när nån med äkta infödd dialekt läser upp dem. Kanske kommer allt ordna upp sig nu när Saab ”flyttar hem” på riktigt? Vi får väl hoppas det.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Bil & trafik och märktes , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Trollhättan – där de talar så roligt.

  1. Näe inte är det bilden av en Saab som man ser när man se den nya, men jag tycker att Saab har gått allt mer bort från bilden man har av en Saab de senaste åren.

    Har aldrig hellre ägt en Saab, men kompisen hade en grön padda och den gick som ett skållat troll! *s*

  2. heaven skriver:

    Haha:)….parenteserna är ju de där små förklarande tilläggen man gör i tal…

    Gör inte alla så:)??

  3. Peter Harold skriver:

    -> Ms Chevelle
    Vi får inte glömma att nämna hur mycket vis aknar frihjulet på Saab:arna! 🙂

    -> heaven
    hela livet är ju egentligen en enda stor parantes! 🙂

  4. heaven skriver:

    Absolut….ibland och ofta är mina parenteser längre än meningen i sig…

    (stackars)

  5. Niina skriver:

    Jäklar vad snygg! Trodde aldrig jag skulle säga att jag ville ha en SAAB men nu gör jag det 🙂

  6. Ja det är märkligt. SAAB har varit i kris sen jag flyttade till Trollhättan (frih)julen 1976.

  7. Peter Harold skriver:

    -> Niina
    Särskilt kombin. För mig har SAAB varit snyggast som halvkombi, men sådana bilar tillverkar de inte längre, tyvärr.

    -> Goran van Den Buske
    Så länge det finns liv finns det hopp, tycks de resonera. Fast jag tror inte att deras kris beror på att Du flyttade dit… 😉

  8. Niina skriver:

    Ja det var riktigt snygga bägge 2! Jag har också gillat halvkombi.

  9. Peter Harold skriver:

    -> Niina
    Ja, det är just halvkombin som käns ”Saabig”. Fast gamla V4 var ju inte heller en halvkombi.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s