Saab:s nio liv…

Bästa läsare!

Historien om SAAB Automobile är onekligen en av de intressantaste såpor som visats i svenska nyhetsmedier på väldigt länge. Faktum är att folks medvetenhet om företags- och samhällsekonomi genom de häpnadsväckande händelseutvecklingarna till och med överskuggat Anna Anka som samtalsämne. I alla fall på min arbetsplats.

Att det krävs minutoperativ rapportering om SAAB:s situation är ett understatement. Fast när GM:s nedläggningsbesked kom i förra veckan var det som att sista spiken äntligen var nerslagen i hålet.

Bilförsäljaren Svenska Bilar – som säljer Saab vid Globen i Stockholm – delar ut Svenska dagbladet i ett tidningsställ vid entrén. Nu har man stängt butiken, och kvar står endast tidningsstället med ”Svenskan” vars framsida bär nyheten: ”Saab går i graven”. För vilken gång?

Ett annat bilmärke som gått i graven några gånger är Morris Garage. Eller MG som i stort sett alla bilkunniga säger. Första gången de lades ner hade de endast en liten roadster för två. Jag tror att det satt en Rover-V8:a i den. Sen återupplivades märket av Rover som kort före nästa nedläggning presenterat sina egna vagnar i MG-utförande. Sedan gick det åt pipan med både Rover och MG.

Nu är MG tillbaka igen. Denna gång i kinesisk dräkt. Formgivningen är ”vass”, med vissa drag som påminner om dyrare japanska bilar. Med tanke på hur Jaguar numera ser ut så kommer man väl ändå hävda att nya MG6 är ”brittisk” i sin design. Om tillräckligt många gör fel blir det rätt – vilket gäller även i bilvärlden.

Oavsett om General Motors säljer Saab Automobiles till ryska maff… f’låt, jag menar holländska SPYKER så finns det en stor chans att Saab-entusiasterna får köra sina favoriter igen när kineserna bestämmer sig för att slå sin in på den europeiska marknaden. Precis som med nya MG6.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Bil & trafik. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s