Vinterbluffen i 08.

Bästa läsare!

Jag vet. SMHI kastar ut såväl klass 1-larm som klass 2-larm till höger och vänster. Dessa larm har inget med vädret att göra, utan handlar mer om hur många idioter som drabbas när det kommer snö och blåser kallt.

Med idioter talar jag inte så mycket om den koketta 20-åringen som gått till busshållsplatsen iförd nätstrumpbyxor och kort-kort fastän det är -18 grader. Visst är hennes klädsel idiotisk, i vart fall just nu. Men det är inte henne denna historia handlar om. Skall jag ha ett politiskt korrekt genusperspektiv på saken kan jag till och med tillstå att den 20-åriga damen är offret i denna härva.

Nej, idioterna som jag pekar ut är de klimatoptimister som gått på miljöflummarnas statsfinansierade reklamkampanjer om att vita vintrar är snart ett minne blott eftersom Sverige går mot ett medelhavsklimat p.g.a. ”klimatförstörningen”, bl, bla, bla. Up yours, Världsnaturfonden. Hoppas att ni fryser arslet av er nu!

Klimatoptimisterna/idioterna består i bl.a. upphandlare hos den svenska kollektivtrafiken och ansvariga för trafikverksamheten på svenska gator och vägar. Sverige ligger nästgård till Arktis. Det kan inte vara så svårt att föreställa sig att vintern består av snö, is och ännu mera snö.

Men några mildvintrar i Stockholmsområdet har raderat denna medvetenhet hos de beslutsfattare som delar ut ekonomiska medel till snöröjning. Och lika illa tycks det vara hos de som sammanställer kravspecifikationerna för inköp av tunnelbanevagnar, tågväxlar och annan apparatur som skall stå utomhus dygnet runt – året runt.

Jag säger bara ett ord: SIBIRIEN.

Där kan vi snacka om kyla. Visserligen är 20-åringar i kort-kort ganska sällsynta i de trakterna, i vart fall under innevarande säsong. Men såväl människor som myndigheter i Sibirien vet hur de skall hantera både snö, is och kyla. Och de ser till att ha rätt utrustning. Det fungerar.

Sverige är ett norm-land. Vi har normer för allt. En dyr elstyrd grind har en funktionsgaranti mellan ett visst temperaturintervall. En billigare elgrind har en funktionsgaranti mellan ett något snävare temperaturintervall. Gissa vilken man köper in? Ja, den billigaste. Dessvärre följer inte vädret några jäkla normer. Så när det blir -24 grader går den sönder.

Nu gnäller jag om en specifik grind, men den är symptomatisk för hela samhället just nu. I vart fall om vi med samhälle avgränsar oss till vad som ryms inom riktnummer 08. Vilket i sig är en annan tvivelaktig norm.

Tunnelbanan står till stor del stilla. Busslinjer kör med lågtrafik, om de inte rent av är inställda. Trafiken på gator och trafikleder kryper eller står stilla. Varför? Jo, därför att vi byggt en infrastruktur för idioter (1) av idioter (2).

Hur tog jag då mig själv fram medan stockholmarna antingen satt i fixerade bilköer eller frös muttan av sig vid hållplatserna? Jo, jag tog på mig min skooter-overall och promenerade i solskenet till jobbet. Det tog två timmar och jag var genomsvettig. Men det var skönt. Jag fick en betydligt angenämare morgon än vad de flesta andra hade. Fast oss emellan tycker jag att jag förtjänar det. Och därför är jag så pass munter att jag vill ge en eloge till snöröjarna som skapat helt acceptabla gångvägar runt stan i natt. Bra jobbat!

Hälsar eder Peter Harold

P.S. Stockholms Lokaltrafik hälsar via gratistidningen Metro att vi skall stanna hemma idag. Betalar SL lönen då? D.S. 

(1) Exempel: Det finns fortfarande folk som tror att det bästa sättet att starta på is är att trycka gaspedalen i botten.
(2) Exempel: Det är idioti att bygga en påfart i uppförsbacke.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Vinterbluffen i 08.

  1. Boman skriver:

    Mm, du fick säkert en trevlig promenad. Såg rätt många stackare som stod och frös, i väntan på ersättningsbuss som inte kom eller var full redan. Fyllde bilen på väg in från nattjobbet och gjorde dagens goda gärning. Nu kan jag sitta i goa stugvärmen och se på solskenet.
    Och nej, att starta på is gör man inte med stort gaspådrag. Stannar gör man inte med fullbroms, heller. Lätt och fint, men mjuka armar och stadig gas går det utmärkt att ta sig fram.

  2. Jonas skriver:

    Klimatoptimisterna/idioterna kanske börjar inse sanningen.
    Klimatet är för komplext, inte ens den lilla människan kan råda däröver.
    Själv skall jag i alla fall försöka bidra till uppvämningen, genom att låta bilen stå ute och gasa på.

  3. Peter Harold skriver:

    -> Boman
    Det låter som att dina passagerare fick åka med en trevlig bilförare! 🙂

    -> Jonas
    Nackdelen med att stå ute och gasa (eller en av nackdelarna) är att du inte får nytta av det överbeskattade bränslet. Använd soppan till en härlig långtur, och försök att få nytta av så många mil som möjligt på våra vägar. Man skall inte sponsra regeringarna i onödan! 😉

  4. Maria skriver:

    Det som behövs är gubbar med spade i handen. Rent mekaniskt arbete. Sådan arbetskraft finns inte att tillgå längre – därav problemen.

    Det som behövs är typ ett kärnkraftverk till så att man kan öka på antalet ampere i värmen för växlar och strömskena. Den värmen som finns där nu är mer kosmetisk och fungerar inte när det sjunker under minus 10, den finns mer för att hålla bort fukt och små mängder snö m.a.o är den avstängd nu. med all rätt!

    Tunnelbanetågen står inne i depåerna om natten. Alltid.

  5. Peter Harold skriver:

    -> Maria
    Kärnkraftverken har man ställt av så att det skall bli ett lönsamt elunderskott (åtminstone för elproducenterna). Hörde för övrigt att växlarnas värmeelementen i alla fall förmår att smälta isbitarna så att vattnet droppar ner ännu längre ner i växeln och bildar en formgjuten återfrysning.

    Vad beträffar gubbar med spadar håller jag med om att de är sällsynta. Har kontakter med byggsvängen (entreprenadmaskiner) och de nyutbildade förarna kan inte göra någonting som inte styrs av en joystick eller tangentbord.

  6. Margaretha skriver:

    Länge sedan sist – jag log rakt igenom inlägget.
    Självklart behöver vi kärnkraft när ska alla dessa klimatförståsigpåare förstå det?
    mvh
    Margaretha
    Os, jag använde snöskolveln, förde en mkt. lätt snö framåt. Skoveln tvärstoppade mot gömd isklump.det tålde inte benet ulna som fick en spricka, och jag en gips..

  7. Peter Harold skriver:

    -> Margaretha
    Usch, det var tråkigt att höra om benet. Själv fick jag nöja mig med värk i handleden efter en sammanstötning med en gömd isvalk under pudersnön. Mycket förrädiskt. Man får ta det isigt när man skottar… 😉

  8. Maria skriver:

    Vi längtar efter en sån här i tunnelbanan: http://www.youtube.com/watch?v=MBq6falYI4U
    🙂

  9. Maria skriver:

    Jag har förresten flyttat bloggen. Återvände hem så att säga:
    http://blogg.passagen/evilette

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s