Zeppelinare med kolvmotorer, tack.

Bästa läsare!

Som ni redan vet är jag ganska flygrädd. Nä, jag är egentligen inte så rädd för att flygplanet skall ramla i bitar och jag med den, men däremot kan jag få klaustrofobi av att vara instängd i en jumbo-jet. Och det är ganska lustigt – ur en allmän synvinkel – att jag har cellskräck där men inte i trånga tunnlar och grottor.

Fast för all del skall jag erkänna att även tanken på att störta håller mig kvar nere på marken. Det saknas inte teorier om vad som kan gå åt helvete (jag var nämligen flygintresserad under min tonårstid så jag har en del illavarslande kunskap). Favoriten är ”vingbrott”. Då tumlar man runt som i en centrifug i några minuter innan man slår i marken.

Just därför är jag ganska förtjust i ballonger och luftskepp. Jodå, jag känner till Hindenburg. Men på den tiden var väte billigare än helium. Idag är det betydligt lättare att få tag i Kalle Anka-gas. Jag har därför längtat efter den dag vi åter kan resa med moderna Zeppelinare.

Nu när halva Europas flygpark står på marken (p.g.a. att isländska askmoln och jetmotorer är en taskig kombination) så lär nog flygbolagen ångra att de utrangerade sina Zeppelinare på 30-talet. Ett kolvmotordrivet luftskepp skulle inte haft några större problem att ta sig genom askmolnen. Luftfiltren tar de farligaste partiklarna, precis som på en vanlig bilmotor. Och skulle den flygande vulkanaskan få motorerna att skära så kommer inte Zeppelinaren att ramla rakt ner, utan fortsätta att sväva i luften med sina passagerare.

F.ö. ser jag fram mot en intressant debatt om vem som bestämt att flyget skall stå på marken. Det verkar som att några hysteriska tjänstemän på den brittiska motsvarigheten till SMHI, d.v.s. MET Office, ligger bakom den alarmistiska hanteringen av det isländska rökmolnet. Och detta trots att de i praktiken inte vet med 100% säkerhet molnets exakta utbredning eller farlighetsgrad.

Inom någon dag lär nog de första debattörerna anklaga luftfartsmyndigheterna för panikbeslut.

Hälsar eder Peter Harold

Uppdaterat:
Två tyska flygbolag har flugit  med Boing 747 och Airbus 320 i ”askmolnet” utan att kunna se det minsta spår på vare sig vindruta eller i motorer efter de vulkaniska partiklarna. Läs mer
här.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik, Teknik & forskning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Zeppelinare med kolvmotorer, tack.

  1. MissiZippi skriver:

    ”Better safe than sorry”, säger jag.
    Skulle det nu vara så att man släpper iväg ett
    flygplan när askan verkar för tät och det händer något….
    vilket liv det skulle bli.
    En chanstagning kan verkligen bli katastrofal.
    De som bestämmer det där, vet nog i alla fall
    vad de gör I vilket fall är situationen förfärlig
    för islänningarna. Hoppas verkligen att vulkanhotet
    går över snarast.

    Må så gott Peter!

  2. Gubben skriver:

    Och i ett tempo som ger tid att läsa både en och två goda böcker. Och skulle man tröttna hinner man säkert räkna askpartiklarna som passerar förbi fönstret 😀

  3. annieverse skriver:

    Dessutom ser zeppelinare så jäkla fräcka ut 😉

  4. liberum-weto skriver:

    Jag så bilder från två finska militärplan som varit i askmolnet — det var glaserade turbiner. Det var bättre för när man inte hade jetmotor.

  5. Peter Harold skriver:

    -> MissiZippi

    Det finns en svensk variant på det talesättet, åtminstone på vägarna: ” – Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd”…! 🙂

    Må så gott Du också!

    -> Gubben
    Jag tror jag nöjer mig med att läsa hellre än räkna partiklar. Jag förmodar att de är värre att räkna än får…! 😉

    -> Annieverse
    Det instämmer jag till fullo med. Och tänk vilken reklamyta de erbjuder flygbolaget. Det är annat än de flygande cigarrer som man tvingas tränga samman i som en sardinburk. *ryser*

    -> Liberum-Weto
    Det mest intressanta med den händelsen är att man inte visste att askmolnet fanns där. Det säger en hel del om hur bristande tillförlitligheten är på NAME-systemet. Förmodligen var askan i större koncentration uppe i norra Finland än nere i Europa, vilket är logiskt med tanke på vindförhållande och Lapplands närhet till Island.

  6. liberum-weto skriver:

    Jo, så tänkte jag också. Hur kom det sig att de inte visste? Fast finnar ger sig ju aldrig det är sisu i dem.

  7. Peter Harold skriver:

    -> Liberum-Weto
    Jag tror att det är brittiska Met Office som har monopol på askmolnsrapporteringen, och de hade nog inte lyckats mata in de värden som skulle förvarnat om askmolnet norr om Finland. Kan tänkas att skadorna förvärrades av att de exponerade motorerna för askan genom ett olyckligt val av flygstråk. En hel vetenskap det där, och jag känner mig skeptisk till att flygplan kan flyga över huvud taget… det känns som ett mirakel varenda gång jag ser ett plan lyfta från en startbana.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

