Vad hade lagen tyckt om gubben Noah?

Bästa läsare!

När jag gick i lågstadiet fick vi höra sagan om gubben Noak (Noah) som byggde sig en ark, vari han tog med sig en hane och en hona av varje djur som skulle räddas undan den av Herran utlösta syndafloden. Nu har en grupp kinesiska och turkiska kristna upptäcktsresande slagit fast (enligt egen utsago) att de träbitar man hittat på berget Ararat till 99,5% säkerhet är rester av Noahs beryktade ark.

Det finns många intressanta aspekter på detta:

1. Om detta är Noaks ark har man under Syndafloden ™ upplevt en havsnivå som är omkring 4000 meter över normalt medelvattenstånd. Det är mer än vad f.d. vicepresidenten Al Gore hotar med p.g.a. sin globala uppvärmning. Varifrån hämtade Gud allt vatten? Och vad gjorde han av det efter Syndafloden?

2. Hur bar sig gubben Noak åt att samla ihop alla djurarter som skulle med på arken? Mygg, fiskar och vattenlevande reptiler behövde han nog inte bekymra sig så värst mycket om. Eftersom Noah kom från trakterna av Mellersta östern kan vi förmoda att han fick med sig samtliga där levande däggdjur. Men hur bar han sig åt för att få med myrslokar, zebror, antilloper, pingviner och andra djur som är mer eller mindre endemiska i sina lokala boställen långt från Mellersta östern? Anlitade Noah djursmugglare för att importera dem till sitt varv?

3. Om allt annat liv än det som simmade i havet och flög i luften eller befanns ombord på Arken utplånades, hur kan då den negroida människorasen ha uppstått på 4000 år? Ok, min dotter blev ganska brunbränd efter 3 veckor i Thailand, men jag har svårt att föreställa mig att evolutionen kan lägga in en hyperväxel för att förvandla del av Noahs avkomma till en gambiansk blåneger (Uttryck lånat från Norrmalmspolisen i Stockholm; don’t blame me!)

4. Och sedan själva arken. Noah var varken sjöman eller fartygsbyggare till yrket. Och eftersom han blev hånad av sina medmänniskor valde han att bygga sin ark efter eget snille och smak. Frågan är vad Sjöfartsverket skulle ha tyckt om detta? Tillgodosåg Noah behovet av utrymmningsvägar, brandsläckare och livbåtar?

Ja, faktum är att OM träbitarna uppe på Ararat skulle härröra från Noahs ark (vilket jag är till 99,9% säker på att de inte gör av ovan angivna skäl, samt det faktum att Bibeln faktiskt består av moraliskt betingade sagor – om än mycket välskrivna) så måste vi ta oss en liten funderare på HUR det hela gick till.

Däremot vet jag VARFÖR man med iver kommer vilja hävda att fyndet är äkta. Om nu Noah & c:o var de enda människor som överlevde bör ju deras ättlingar kunna ha anspråk på denna torrlagda värld. Kanske inte direkta anspråk, men gott och väl moraliska. Lita på att det kommer dyka upp en och annan som kommer att kalla Noah för sin anfader. Ungefär som jag, som fått veta att jag är släkt med Carl-Mikael Bellman, om än via hans möderne.

Ja, jag låter faktiskt min gamle släkting få avsluta detta blogginlägg:

Gubben Noak, gubben Noak
var en heders man.
När han gick ur arken
planterade han på marken
mycket vin, ja mycket vin, ja
detta gjorde han.

Noak rodde, Noak rodde
ur sin gamla ark,
köpte sig buteljer,
sådanna man säljer,
för att dricka, för att dricka
på vår nya park.

Han väl visste, han väl visste
att en mänska var
torstig av naturen
som de andra djuren,
därför han ock, därför han ock
vin planterat har.

Gumman Noak, gumman Noak
var en heders fru.
Hon gav man sin dricka;
fick jag sådan flicka,
gifte jag mig, gifte jag mig
just på stunden nu.

Aldrig sad` hon, aldrig sad` hon:
Kära far nå nå,
sätt ifrån dig kruset.
Nej, det ena ruset
på det andra, på det andra
lät hon gubben få.

Gubben Noak, gubben Noak
brukte eget hår,
pipskägg, hakan trinder,
rosenröda kinder,
drack i botten, drack i botten.
Hurra och gutår!

Då var lustig, då var lustig
på vår gröna jord;
man fick väl till bästa,
ingen torstig nästa
satt och blängde, satt och blängde
vid ett dukat bord.

Inga skålar, inga skålar
gjorde då besvär,
då var ej den läran:
jag skall ha den äran.
Nej i botten, nej i botten
drack man ur så här.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Biologi, Gör det med djur, Nyheter. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Vad hade lagen tyckt om gubben Noah?

  1. Jonas skriver:

    Hej!
    Jag är verkligen ingen expert men tänkte ändå komma med några intressanta(?) reflexioner… Du behöver inte tro på det jag säger, men de är ändå intressanta att kolla upp för den som orkar läsa. Anledningen till att jag kollat upp detta är att jag blev irriterad på en kristen persons påståenden och bestämde mig för att kolla upp dem.

    En del kristna tror inte alls på någon evolution.
    Men skapelseberättelsen i bibeln skriver faktiskt tydligt att det skett en evolution!
    Gud sade: ”Jorden skall frambringa olika arter av levande varelser: boskap, kräldjur och vilda djur av olika arter.” ( Det står i Moseboken (Går att kolla upp på bibeln.se)

    Enligt bibelns tusenåriga berättelser så är det jorden som frambringat alla olika arter av djur…Dagens forskare är faktiskt inne på samma linje sedan
    1800-talet…

    En del kristna tror att allt skapat uppstod på en vanlig sjudagarsvecka!
    Men på ett annat ställe i Bibeln förklaras att det tagit mycket längre tid och att varje dag för Gud är som tusen år… Dvs att allt beskrivet har skett under en betydligt mycket längre tid. Det är först idag som forskarna säger samma sak…

    Bibeln beskriver att syndafloden var en flodvåg som dök upp plötsligt och helt oväntat. Det är för oss lätt att tänka på Tsunamikatastrofen.
    (http://www.bibeln.se/las/2k/matt#q=Matt%2024:37)

    Och med stor sannolikhet är det en ”Tsunamikatastrof” som beskrivs!

    Hur kan vattenytan ha stigit upp till 4000 meters höjd på berget Ararat? Forskning visar att jorden flera gånger träffats av stora meteoriter t.ex. i mexikanska gulfen. Många fossila djur hittats hastigt dränkta och begravda av lerlager med färskt gräs i munnen. Jordaxeln har bevisligen rubbats helt från ett tidigare läge och det har lett till omfattande klimatförändring.
    Man hittar spår av djungel på platser där det nu är öken. Man hittar spår av tidigare frodig växtlighet där det nu är kalla ispoler. Då är det inte otroligt att meteoritkrocken som rubbade jordaxeln skapade en jättelik tsunamivåg där allt havsvatten förflyttas och att jorden därefter fått en ny rotation runt en ny rotationsaxel.

    Jag vet faktiskt ingenting om det här! Men jag skrev ändå ner en reflexion!
    Anledningen var att vi ibland tror benhårt på att Bibeln säger en sak, men om man kontrollerar texten så säger det inte alls det man kanske trott…
    T.ex. detta med den faktiskt säger att djuren uppstått genom evolution på jorden under lång tid… Att översvämningen som Noak drabbades av var en plötslig flodvåg… (Tsunami)

    Hur pass sann bibeln är får vi kanske veta en dag, eller också förblir det okänt…

  2. Peter Persson skriver:

    Visst är det roligt om det skulle vara så man hittat en båt på 4000 m höjd. Det skulle ju rubba våra cirklar en del.

    Men jag undrar om uppriktigheten i alla ”själv indoktinerade” vetenskapsmän skulle vilja se. Jag häpnar ofta över att det ofta är så lågt till tak i vårt öppna Sverige då åsikter eller upptäckter dyker upp som inte faller in i ramen. Lite mer ärlighet tack.

    Peter

  3. Peter Harold skriver:

    -> Jonas

    Tänkvärd kommentar!

    Ja, det är ett dilemma med berättelserna i Bibeln att många tidsangivelser är formulerade bildligt och symboliskt. T.ex. blev ju vissa av karaktärerna 100-150 år gamla (och fick barn när de var 80 eller något liknande). Med det sagt kan man inte ta Bibelns berättelser som bokstavliga. Därmed återstår att fråga den arkeologiska vetenskapen om råd. Så gjorde t.ex. professor Israel Finkelstein som inte kan hitta några spår av det Jerusalem som skapades under konungarna David och Salomon. Man har t.o.m. rådfrågat de egyptiska skrifterna, där utrikes spörsmål avhandlas, utan att man hittar en enda uppgift om vare sig David eller Salomon. Ändå är dessa kungar de bäst uppskattade i hela Bibeln.

    Att jordets klimat förändrats är uppenbart, och det kan även spåras i de bibliska berättelserna (det vore ju förfärligt synd att säga att allt i Bibeln är lögner). Men Noahs ark kan inte förklaras enbart med en tsunamivåg. Inte minst därför att hans båt borde ha fått samma problem som alla andra båtar när flodvågen kom. Och sedan få denna flodvåg att spola upp arken på Ararat till 4000 meters höjd… känns inte vetenskapligt realistiskt. Flodvågen i Indiska oceanen 2004 sträckte sig mellan 7-10 meter, flodvågen efter Krakaouta på 1880-talet gav 30-40 meter höga vågor. Någon meteorit av den digniteten att 4000 meter höga tsunamivågor slog över över Turkiet känner jag inte till under den bibliska tiden.

    Så jag måste tillstå att jag alltjämt hyser tvivel över att träbitarna man hittat tillhör denna händelse. Fast i övrigt håller jag med om att de bibliska sagorna kan ha referenser i verkligheten. För någon form av flodvågskatastrof HAR inträffat i forntiden eftersom det finns legender om den även bland naturfolkens mytologi i såväl Afrika, Sydamerika som Oceanien.

    -> Peter Persson

    Det skulle onekligen rubba gamla invanda cirklar. Men vi skulle bli tvungen att förstå hur de nya cirklarna är skapta. Det är alltid svårt att veta vad som är den absoluta sanningen, så därför slåss såväl troende som vetande mot varandras idéer, även inbördes. Fördelen med dennna träta är att det mänskliga medvetandet kanske berikas av det.

    För min egen del skulle det vara väldigt roligt även ifall man blott hittat ett hus på 4000 meters höjd. Bara det vore ju en sensationell upptäckt! 🙂

  4. Jonas skriver:

    Jag är ingen expert på något av detta.
    Det var bara en enkel presentation av lite egna tankar
    Men de tsunamivågor vi känner till är skapade av att relativt små rörelser i jordskorpan vid jordbävningar.

    På jorden finns tydliga spår av många enormt stora meteorit nedslag, jag har inte kollat upp tiden för dessa. Men jag tänkte att kanske något av dem inträffat så att människorna drabbats av en katastrof som senare blivit legendarisk…

    Hur stora vågor som kan ha uppstått när jordaxeln fick ett nytt läge och havet skvimpade över, har jag ingen aning om… Men jag tänkte att det kan ha skapats tidernas flodvåg när havsvattnet skickades iväg. Inte konstigt om de uppfattats som tidernas största syndaflod där nästan alla människor och djur dog.

    Vid tsunamin klarade sig många av fiskebåtarna som var ute bra om de inte var förtöjda, men de märkte att havet sjönk undan och steg kraftigt.

    En annan intressant/pikant detalj är att jorden är beskriven som ett klot i bibelns gamla originaltexter. Många har trott att det är en nutida upptäckt. Alltså måste några (forskare/kunniga?) ha känt det för flera tusen år sedan. Långt senare till och med 1500-talet trodde man att jorden var ganska platt i alla fall i delar av västvärden…

    Jag känner inte till hur det är med David eller Salomo. Men är det inte Salomo som sägs ha byggt templet som senare förstördes vid Jerusalems ödeläggelse? Alltså den ruinen som de fortfarande ber vid, klagomuren?

  5. liberum-weto skriver:

    Varför får jag inte så roliga kommentarer när jag skriver i samma ämne!
    Må jag anbefalla Resa i fortiden av prof Siegfrid H. Horn som grävde djupt i det mesta kring bibeln – ja, rent bokstavligt då.

    Jag kan inte för mitt liv begripa hur du nått fram till siffran 99 % eller de andra till 99,5% sannolikhet och ändå har jag godkänt (MVG) i statistik från universitet och även godkänt från Chalmers i denna kurs.

    Tack Jonas – jag skall gräva lite i din källa.

    Bellman en av mina favoriter — jag försökte få först ungen döpt till Carl-Michael men hustrun strök Carl för de klingande som ”krympling” på polska påstod hon.

  6. Peter Harold skriver:

    -> Jonas

    Intressanta reflektioner! Men jag vill vara lite opponent:

    Jordaxelns lutning har skiftat från gång till annan (jag tror till och med att den kan ha tippat någon gång, men jag är inte säker), men meteoritnedslagen borde ha en begränsad påverkan av en annars – kosmiskt sett – instabil axel. Jag är tveksam till att en dramatisk förändring skulle ha skett under mänsklig tid. I så fall, varför dokumenterade inte egyptierna den händelsen?

    Vad beträffar Noahs ark var den inte ute på havet när syndafloden inträffade, men hade den varit det skulle han säkert ha klarat sig vid en tsunami. Nu borde hans ark istället ha krossats till drivved om den bibliska beskrivningen stämde.

    Att man beskriver jorden som ett klot redan på biblisk tid är egentligen inte underligt. Man såg att både solen och månen var runda. Ett skarpt öga ser att även de synliga planeterna är runda (i vart att de är runda prickar och inte platta skivor). Det har trots sagorna om Galllileo Gallilei funnits en allmän bild av att det finns en världsrymd och att jorden är en del av den. Fenicierna kringsseglade den afrikanska kontinenten c:a 600 år före vår tidräkning, och gjorde vissa astronomiska observationer som bekräftade att jorden var rund. Eftersom kunskap vinns och förloras genom tiden är jag inte förvånad över att den heliga skriften delvis ger en korrekt beskrivning av verkligheten (för jag tillhör de som tror att jorden är rund, he, he…)

    Jodå, det sägs att Salomo lät uppresa templet i Jerusalem, och man hävdar att muren där är en rest av detta tempel. Men enligt arkeologen Israel Finkelstein skall denna mur härstamma från annan tid och regim. På grund av detta påstående fick jag lägga en romanidé på is.

    -> Liberum-Weto
    Ja, det är kommentarerna som gör det värt för mig att besöka den här förbaskade bloggen…! 🙂

    99,5% sannolikhet är vad de kristna kinesiska/turkiska ”upptäcksresanden”. Jag tror att de varit på Chalmers lika lite som jag! 🙂 Min siffra är framtagen mellan tummen och pekfingret, fast den är i själva verket 100%… 😉

    Skall kolla upp ditt boktips, om jag överlever den huvudvärk jag drabbats av.

  7. liberum-weto skriver:

    http://blogg.passagen.se/liberum-weto/entry/bibeln_saga_eller_historiebok här skrev jag lite om boken som verkligen var värd sitt pris – vad det nu var på Emmaus.

  8. Peter Harold skriver:

    -> Liberum-Weto
    Oj, jag är lycklig över att inte behövt deltaga med några inlägg i den diskussionen! (Jag har läst kommentarerna) 🙂

    Jag skall hålla utkik efter boken. Eventuellt ligger den redan i min samling; det är några kartonger böcker som fortfarande inte är uppackade.

  9. Jonas skriver:

    Jag tycker att det är sunt med en kritisk granskning.
    Även om jag inte vet särskilt mycket om detta ämne.

    För att förenkla och titta på grunddragen så beskrivs i Bibeln
    1. att Noak byggde en båt,
    2. att det oväntat dök upp en enorm flodvåg
    3. att de blev räddade pga båten, men att övriga dränktes…
    4. Noak upplevde att alla andra dog och att bara hans familj överlevde…
    5. Allt detta kopplas sedan ihop med att han blev räddad av Gud…

    De sakerna är grundpelarna som historien byggts upp kring.

    Sedan kan man spekulera i om något sådant verkligen kan ha inträffat…
    Bibeln är i mångt och mycket är symbolisk och går ut på att få folk att inse vissa saker och bli övertygade om att tro på att det finns en Gud och att hur man lever livet får konsekvenser efter döden…

    Det står beskrivet på en plats i Nya Testamentet att berättelserna i Gamla Testamentet är nedskrivna för att varna människorna i de yttersta tiderna…
    Jag blev häpen när jag läste det!
    Det påstående i Bibeln öppnar ju tydligt för att Gamla Testamentets berättelser inte skrevs främst som ett historiskt dokument där allt har inträffat. Man skrev det främst för att varna folk… Ja, ja, det står i och för sig inte att det bara är uppdiktade historier… men ändå…

    Om en man skriver ned en historia främst för att varna barn att inte leka med tändstickor. Så betyder det att budskapet är viktigt att ta till sig. Historien kan vara sedelärande. Historien behöver inte vara helt autentisk, men kan innehålla många kända och riktiga detaljer.

    Ovanstående är bara en reflexion
    I Thailand så slet Tsunamivågen lös många båtar som följde med flodvågen en del landade på hustak mm. De flesta båtar slogs inte sönder, det var värre med alla byggnader som inte alls var byggda för att stå emot vågor.

  10. Peter Harold skriver:

    -> Jonas
    Javisst, det är så Bibeln fungerar. Det är en samling redogörelser, vissa av dem byggda på historiska händelser, andra mer litterärt gestaltade. Jag förmodar att det var lättare att få ut ett budskap (eller snarare lättare att locka till sig anhängare), och dessutom fanns det i forntiden en utbredd berättartradition (det är därför vi kan spåra historiska händelser även bland skriftlösa kulturer).

    När du ändå jämför bibliska händelser med verkligheten så bör vi ju nämna förintelsen av Sodom och Gomorra, som verkligen inträffat. Det är enkelt för den som vill skapa vördnad inför Gud att påstå att det var den allsmäktige som förstörde dessa städer. När, var och hur har Bibeln beskrivit, men arkeologisk forskning visar på ett annorlunda händelsemönster. Det är tråkigt att vi inte alltid kan veta vad som är påhittat och vad som är sant i Bibeln. Därför uppstår stridigheter om tolkningar och fakta.

    Utan att vilja väcka harm skulle jag vilja påstå att Hollywoods anda började vid skapandet av de berättelser som samlades i Bibeln. Och även Hollywood berättar varnande och moraliserande.

  11. Jonas skriver:

    Jag sökte på Sodom och Gomorra och hittade:
    http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=461

    I bibeln står (väl?) att städerna förstördes genom att svavel och eld som föll ner från himlen. Nu kan jag ingenting om detta heller, men det för onekligen mina tankar till ett vulkanutbrott… Nu står det på webbsidan att de troligen förstördes av en jordbävning, och det finns väl ingen vulkan i närheten idag.
    Annars sprids ju bl.a svavelaska och rök vid vulkanutbrott. Och vulkaner kan väckas till liv vid jordbävningar…

  12. Jonas skriver:

    Kollade också på bibeln.se och hittade texten. Det låter lite som giftigt nedfall från t.ex ett vulkanutbrott eftersom det regnade ner svavel och eld. Det var i alla fall en otrevlig och dramatisk händelse för befolkningen…

    1Mos19:24
    Då lät Herren ett regn falla över Sodom och Gomorra, ett regn av svavel och eld från Herren, från himlen, och han förstörde dessa städer och hela slätten och förintade dem som bodde i städerna och det som växte på marken.

  13. Peter Harold skriver:

    -> Jonas
    Det lilla jag vet om Sodom och Gomorra är att minst en av städerna ligger under vattenytan efter ett omfattande jordskalv (som sannolikt hängde samman med nämnda vulkanutbrott). Det är en ganska naturlig händelse i den regionen, så det är tänkbart att man vid skrivandet av Bibeln ville förklara naturfenomenet som Guds straff (för att ingen skulle frestas att börja gilla flera andra gudar). Med andra ord blir Bibeln bara en tolkning av vad som var orsak till fenomenen.

    Och därmed en tolkning som utgår från författarens agenda. Inget nytt under solen alltså; till och med idag använder makthavarna politiserad vetenskap att tjäna deras syften.
    😉

  14. Jonas skriver:

    Ja… men…
    Det allra mest konstiga är… att jag kan helt och fullt kan inse och förstå rimligheten i att alla eller i alla fall många av dessa berättelser och katastrofer som beskrivs i Bibeln har inträffat med en naturlig förklaring.

    Men jag är trots den sunda insikten öppen för att Gud finns.

    Jag är öppen för att det kan finnas en vetenskaplig förklaring till nedanstående också. Men det är något som jag inte skulle tro på om jag inte varit med på om det själv. Och jag förstår inte hur det gick till.
    Men min bror var svårt sjuk i cancer, med hjärntumör och hade gått igenom många undersökningar. Han kunde inte gå, inte tala, han var helt borta och man hade inga möjligheter att kunna ta bort tumören. Han var sjuk i många månader och vi fick veta att han var bortom all räddning och att han snart skulle dö.
    Han låg på Sahlgrenska i Göteborg.
    Då tillät vi att man bad för att han skulle bli frisk
    Dagen efter kunde han gå, sitta, prata. Man undersökte honom och han verkade helt frisk. Man nya röntgenbilder och tumören var helt borta, det fanns inte minsta lilla spår av den. Så han fick åka hem.
    Jag kunde inte tro att han blivit frisk och det var ingen placeboeffekt för han var förlamad och hade inget medvetande på slutet.

    Jag hittar inte på detta och berättar inte för någon eftersom jag inte vill betraktas som en knäppskalle. Det var inte någon förväxling av röntgenplåtar för han hade haft cancern i många månader och bara blivit sämre och sämre.

    Det är svårt att hitta någon alternativ förklaring hur tumören kunde försvinna och hur han kunde tillfriskna omedelbart.

    Det som gör detta ännu mer svårt att förstå är att de bad också för en annan lika sjuk pojke med hjärntumör, men han dog.
    Varför dog den andre pojken, varför lever min bror?
    Jag har ingen aning…
    Men jag är öppen för att Gud kan finnas.
    I alla fall har jag insett att bön tydligen kan fungera ibland. Men hur skulle det kunna gått till och varför? Det går ju inte att göra folk friska med önsketänkande.
    Det är ju inte möjligt, men hände ändå…
    Men om man skulle testa så lär det knappast kunna hända igen…

  15. liberum-weto skriver:

    Att bibel och koranen är beskrivning av samlevnadsregler och ledning i andra frågor är väl ganska tydligt.
    När manniskor började leva mer tätt på varandra måste man skapa gemensamma regler för att fungera ihop.
    I bibeln finns en rad restriktioner över vad vi får äta, och det beskriver gott vilka djur som snabbast blir oätliga utan beredning i området (varmt).
    Svinkött blir skadligt att äta snabbt om det inte tillreds. Under perioder av hungersnöd tillät man även att kristna åt svinkött, och det var runt år 500 som man efter en hungersnöd, där även påven åt svinkött, man permanent tog bort detta förbud mot svinkött genom ett dekret från påven.
    Egentligen borde även Islam ändra svinköttsregel nu när livsmedelskunskap och kylskåp finns över allt.

    När en sjukdom, till synes utan orsak går tillbaka kallades det alltid förr mirakel. Den moderna termen är spontan remission, men det förklarar lika lite som mirakel. Läkarna föredrar termen framför mirakel – det har väl med prestige att göra.

  16. Jonas skriver:

    Jag går aldrig i kyrkan.
    Men precis som antagligen de flesta andra så har jag bett till Gud någon gång. T.ex när min pappa fick hjärtinfarkt, så bad jag att han skulle klara sig på sjukhuset, men han dog. Att önska något är inte knäppt och konstigt utan naturligt.
    Jag har egentligen inga erfarenheter att bön fungerar om man undantar
    tillfället när min bror blev frisk.

    Helt klart är tumörförsvinnandet och tillfrisknandet mirakulöst och obegripligt.
    Det hade varit enklare att förstå om kroppens immunförsvar successivt besegrade tumören. Det obegripliga är att den försvann snabbt och spårlöst.

    Läkarna sa att de inte kunde förklara tillfrisknandet.

    Olika människor tror olika. En del menar att bön fungerar. Andra att om man önskar något mycket starkt, så ökar man chansen för att det ska inträffa.
    Några menar också att man kan påverka kroppen genom sin egen inställning.

    Vissa saker går inte att förstå och när jag inte vet så lämnar jag öppet för att det finns en okänd förklaring… Men jag är däremot allergisk mot skrock, New Age-flum med stenar m.m, Tror inte på spöken eller horoskop.

    Det som hände min brorsa är inte heller något jag funderar över alls längre. Jag vet att det hänt, men har ingen förklaring! Och jag kan inte säga att allt i Bibeln måste vara bokstavligen 100%-igt sant bara för att min bror blev frisk.

  17. liberum-weto skriver:

    Läkaren Stig Bruset tar i boken Cancer -och jakten på mirakel upp många aspekter kring botande av cancer. En mycket läsvärd bok som jag anser är väl balanserad.
    Hur tankekraft kan påverka kan du läsa om på den spännande siten http://noosphere.princeton.edu/

  18. Jonas skriver:

    Jo, jag vet att man kan läsa om mirakel, tankekraft och annat i böcker.
    Jag har inte läst något men en hel del är garanterat rent flum, skrivet bara för att tjäna pengar, men troligen finns det några vettiga böcker också.

    Jag har inte tillräcklig lust, intresse eller ork att gräva vidare.
    Det är som med dataspel eller tv-spel och en hel del annat,
    man avstår mest för att man inte har tid och vill fastna i det.

    Jag har därför av lathet eller snarare på grund av bristande intresse,
    endast kort och gott konstaterat att detta är obegripligt för mig…

  19. Peter Harold skriver:

    -> Jonas & Liberum-Weto

    Ja, det är ju allmänt känt att depressioner kan utlösa fysiska sjukdomar (och munherpes kommer ju som ett brev på posten för vissa när de haft raseriutbrott på sina barn), så det är trovärdigt att man kan till viss del styra kroppen till friskhet.

    Varför en person som är mer eller mindre döende av en hjärntumör blir frisk kan jag inte svara på. Kanske underskattar man den läkande kraften i det undermedvetna. Alternativet är att Gud skall ha bestämt att din bror skall bli frisk? I så fall; hur bar Gud sig åt? Kyrkan säger att vi inte kan veta. Men din brors kropp – precis som våra egna – består av protein, fett, vatten och mineraler i olika mängd. Kroppen är ingen trollerilåda, även om dess uppbyggnad och funktion är en komplicerad maskin. Varför blir den oväntat frisk? Läkarvetenskapen säger att vi inte kan veta. Det som bevisas i denna frågeställning är att det finns fortfarande behov av mer forskning.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

