Ingen rallybrud är som Eva Dickson

Bästa läsare!

Först av allt alla mina välgångsönskningar till rallyföraren Ramona Karlsson och hennes kartläsaren Miriam Walfridsson som nu skall börja tävla i världsmästerskapen i rally.

Man kan ju ha synpunkter om damer i trafiken. Det finns tre avarter av dem och jag möter dem varje dag; dels de som befinner sig någon annanstans än just bakom ratten på sin egen bil. En av mina arbetskollegor – min dåvarande chef – är en sådan. Vid ett tillfälle körde jag efter henne på Essingeleden. Efter någon kilometer fick jag vända hem eftersom jag blev bokstavligt illamående av oro för hennes körstil. Jag vet inte hur många gånger jag tänkte ” – Fan, nu kommer någon att dö”. Obs, jag ljuger inte. Situationen var bisarr eftersom jag fick skylla på magsjuka när jag sjukanmälde mig.

Den andra kategorin kvinnliga bilförare är de som är livrädda för att vara ute i trafiken. Skall de byta fil vrider de huvudet ungefär som flickan i en scen ur filmen ”The Exorcist”. Ofta använder de körriktningsvisaren, men brukar glömma stänga av den eftersom de är så upptagna med att kolla om någon omkommit efter filbytet. Det här är samma typ av bilförare som använder skriven checklista vid grönt ljus. Är gröna lampan på signalen tänd? Check. Är motorn fortfarande igång? Check. Ligger ettans växel i? Check. Dragläge? Check. Frigör handbroms. Check. Vart skall jag? Oj… höger? Eller vänster? Opps, nu slog det om till rött igen. Börja om…

Jag gillar de här två typerna av kvinnliga bilförare. De är både pittoreska och förutsägbara – nåja…! Visserligen lyckas de trots sin försiktighet vålla en och annan olycka, men det blir sällan mer än plåtskador. Det är den tredje kategorin kvinnliga bilförare jag skyr. Alltså de som kör som män. Jag tror inte jag behöver kommentera den biten något ytterligare.

Förhoppningsvis är Ramona och Miriam en lagom mix av alla egenskaper inklusive tävlingsinstinkt till försiktig general. Om man ser till den ständige världsmästaren Sebastien Loeb så är en av hans viktiga egenskaper att hålla tillbaka och sällan chansa. Det är många rallyn som han vunnit genom att ligga några sekunder efter ledarna som ju på grund av sin högre hastighet riskerar att köra av, vilket också skett. Sedan kan man ju alltid diskutera hur sportligt det är att låta andra spåra åt sig (d.v.s. köra bort lösgruset från tävlingssträckan), men det är en annan femma som också drabbar Loeb.

Men vi skall inte tro att Ramona Karlsson är unik i sitt yrke. Den som antyder det glömmer helt bort Eva Dickson. Vad, vet du inte vem det är? I så fall rekommenderar jag er ett besök på bloggen Words & Art som skriver om denna äventyrliga svenska kvinna som under 1920-talet tävlade i rally och som under 1930-talet genomförde långa expeditioner per bil genom Afrika (hon var första kvinna att köra genom Saharaöknen) och Asien. Mycket äventyrlig, denna dam. Men hon tog för många risker. Det var faktiskt under hennes försök att följa nationalhjälten Sven Hedins route via sidenvägen till Peking som hon omkom. Hon blev 33 år gammal.

Sverige är inte alls utan kvinnliga förebilder vad gäller makalösa resor. Däremot är vi fruktansvärt historielösa. Om den saken skall jag dock inte enbart beskylla skolan och medierna, ty lite intresse får väl även vi läsare också bidraga med.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Bil & trafik. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Ingen rallybrud är som Eva Dickson

  1. Gubben skriver:

    Vilket inlägg! Tackar!
    Jag har också alltid varit svag för bilar och brudar 😀

  2. Anonym skriver:

    Herrarna må ursäkta, men jag föredrar brudar. Har svårt att känna den där ömheten och närheten med en bil, kärleken brukar inte vara besvarad helt enkelt. 🙂

    /Henke

  3. Anonym skriver:

    Och katalysator är standard på alla bilar, men saknas i princip på alla kvinnor…
    Och en bil går att ställa av när man inte kör med den, försök göra det med en kvinna! 😉

    /Henke

  4. Anonym skriver:

    Men kvinnor är bäst i all fall, dom har ju två rattar, extremt sällsynt på bilar… åtminstone dom jag har kört… 😉

    /Henke

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s