Vill de verkligen rädda SAAB Automobiles?

Bästa läsare!

Inte mitt problem egentligen, men jag har aldrig varit generad över att använda bloggen i syfte att vårda  min oroliga själ. Så därför skriver jag några rader om något som jag inte har någonting att göra med. Saab Automobiles är ämnet.

Jag äger ingen Saab och har inte heller gjort det tidigare. Visserligen var det nära en gång när min farfars granne skulle sälja sin Valmet 90 (ni Saab-entusiaster vet vad jag menar), men jag ryckte in i lumpen och dessutom drömde jag om en annan bil (som jag inte heller köpte, men det får bli ett annat blogginlägg).

Den sista Saab-bilen har monterats i Trollhättan och kanske är det för sista gången någonsin. National Electric Vehicle Sweden AB har lagt ett bud på konkursboet och avser återuppta produktionen av 9-3 som förses med eldrift. Eventuellt. Redan där skulle jag vilja utbrista i ett ”nej, nej, nej och nej”. Visserligen vore det typiskt SAAB; man gör bilar som ingen vill köpa. Och när jag säger ”ingen” så är jag otäckt nära sanningen.

I vårt grannland Finland såldes under 2011 två stycken elbilar till privatpersoner. Konsultföretaget KPMG skrev i januari i år på sajt att ”elbilar är den starkaste trenden i bilbranschen.” Ja, då är det en trend som påminner om när Rolls-Royce fördubblade sin föräljning i Sverige; var det från fem till tio bilar på ett år…? I hela Europa såldes mindre än 12’000 elbilar. Högst andel säljs i Frankrike, men både Peugeot och Citroën talar om en flopp eftersom man måste sälja bilarna med stor rabatt. Och då är ändå priset för högt för M. och Mme. Dupond varför det blir mest myndigheter som handlar.

Med andra ord: en biltyp som ytterst få köper skall bli Saab Automobiles räddning? Tillåt mig tvivla. Jag skulle faktiskt i så fall rekommendera dem att åtminstone satsa på Hybrid-version, även om jag anser att Saab egentligen borde bli teknikföretag och konstruera en motor som kan gå på både bensin, diesel, naturgas, etanol och gengas. Och sen sälja motorn till andra bilfabrikat.

Ja, man kanske borde tänka om bilens konstruktion helt och hållet. Varför inte förse alla hjulen med eldrift, flytta bagageutrymmet till framändan och bygga om bakpartiet till en löstagbar modul där man snabbt kan uppgradera drivpaket och bränslekälla allt beroende på vilken som är mest lönsam/politiskt korrekt?

Fast det är som sagt egentligen inte mitt problem att rädda Saab Automobiles.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s