SAS nödlandade för näst sista gången?

Bästa läsare!

Kungahuset, Volvo, SJ och HSB. Vissa institutioner i samhället tycks vara eviga. Vid en hastig tanke skulle man kanske vilja räkna flygbolaget SAS till en av dem. Fast med undantag av kungahuset är vår värld – trots alla våra ihärdiga försök att tro motsatsen – mycket föränderlig. Vid lyckliga tillfällen brukar jag bläddra i tidningar med seriehjälten Kapten Stofil, och där påminns man med eftertryck att givna företeelser i vårt land förändras. Inte minst hur många varumärken som försvunnit som fanns när man själv var barn. Som bilfrälst minns jag Esso, Gulf och gamla OK.  Fast den största förlusten ur ett grafiskt perspektiv är väl den forna sparbankseken som vissnat och blivit till ved. Nå, här slutar parantesen och åter till SAS som är dagens bloggämne.

Nu lyckades jag tyvärr inte hitta någon bra bild från Internet där kaptenen i brunt går i klinch med Scandinavian Airlines (System). Ordet ”System” är numera bortklippt från firmanamnet, så logiskt sett borde ju SAS heta SA. Men SAS har som sagt inte mycket med logik att göra, i alla fall inte enligt deras resenärer om vi nu får tro dem. Fast det är en annan historia.

I veckan har nämnda flygbolag hamnat i nya ekonomiska luftgropar så att till och med ägarna börjat må illa. Att SAS går dåligt är inte någon nyhet. Var gång en SAS-VD avgår säger den att han/hon lagt grunden till en återhämtning. Men sällan eller aldrig kommer den. SAS måste ha väldig otur. Eller också måste SAS ha haft väldig tur på den tiden då det fortfarande gick bra. För under större delen av 1960- och 1970-talet gick det till och med mycket bra för bolaget.

Fast på den tiden var flygtrafiken reglerad, och det var svårt att misslyckas när kunderna inte har alternativ. Och SAS är faktiskt en produkt från den tid då bolaget hade monopol på internationell flygtrafik till och från Skandinavien. Det norska flygbolaget Braathens blev till och med förbjödna att driva andra linjer än inrikestrafik i Norge!

Självfallet måste jag ju klippa in namnet Jan Carlzon i sammanhanget, för det kräver ni nog av mig, kära läsare.

Det är nog en och annan ute i stugorna som frågar sig varför SAS inte plockar in en chef av Jan Carlzons kaliber. Ni vet, han med ”riv pyramiderna” och ”vi är bra på att flyga flygplan, nu skall vi bli bra på att flyga människor”. Och visst är det sant att SAS under hans ledning snart började gå med vinst igen efter förluståren på slutet av 1970-talet. Men den sanna bilden är att flygbolagen delade upp flighter och router via den internationella flygorganisationen IATA (där SAS självfallet var representerade). Det var bokstavligt talat i de fina salongerna som biljettpriser och tidtabeller spikades. Vad flygbolagen fick se till att göra var att ha rätt flygplansflotta för den mängd passagerare man fick, så på många vis var branschen ”lättare” att leva i (förutom för passagerarna då). Det var först när Carlzon utmanade Air France med sin ”EuroClass” som det blev riktig skillnad för resenärna. Men det var fortfarande under Carlzons tid vid SAS styrspakar som Linjeflyg gick upp till 100% i SAS i början av 1990-talet, vilket skulle befästa SAS dominans på inrikesflyget när den borgerliga regeringen en tid senare genomförde avregleringen. Trots denna gynnsamma utgångsposition har det inte fungerat.

Frågan är om Jan Carlzon verkligen lyckades riva alla pyramider på SAS, eller om det bara var så att han gjorde sig till en skicklig försäljare av ”nya” affärsfilosofier via sina storsäljande böcker, och sen misslyckades med att sopa rent framför egen dörr.

I själva verket lyckades Jan Carlzon inte förvandla SAS till ett flygbolag som skulle klara sig i den nya avreglerade flygbranschen. Visserligen gick han omkring på huvudkontoret och talade om att SAS skulle bli en av de fem största flygbolagen i Västeuropa inom några år, men samtidigt uppvaktade han kommunikations- och näringsdepartementen i Stockholm och Köpenhamn för att varna politikerna för att SAS inte var anpassat för en avreglerad flygmarknad (förutom att man byggt ett stort glaspalats ute i Frösundavik i utkanten av Stockholm city). Försök till allianser misslyckades, och Jan Carlzon trodde att SAS framtidshopp var att ta kontroll över resenärsprocessen genom att göra affärer inom biluthyrning, hotellbranschen, limousineservice, m.m. Resan med SAS skulle omfatta färden från hemmet till flygplatsen och även övernattningen på hotellet. SAS ambition var att tjäna pengar på sådant som andra tjänade på. Resultatet? Njae, det gick inte så värst bra. Sedan kom krisen i Persiska viken 1991 och efterföljande lågkonjunktur. När Jan Carlzon sen misslyckades att fussionera SAS till ett storbolag fick han avgå som VD.

Efter det har SAS serverat ömsom vin, men mest vatten i sina delårsrapporter och bokslut. Men nu handlar det inte längre om vad SAS gör utan om vad konkurenterna ägnar sig åt. Snart efter avregleringen etablerade sig lågprisflyget både i utlandet och här hemma i Sverige. Bolag som är helt befriade från det ”dökött” till organisation som SAS nu i panik försöker göra sig av med. Och som vanligt tvingas man avyttra det som ger köparna pengar. Det svåra är att göra sig av med det som inte genererar pengar. Så är det alltid för bolag som inte bär sig. Och därför är luften slut under SAS vingar. Det här var sista nödlandningen. Nästa gång kommer SAS att bli kvar på marken för gott. Kapten Stofil kommer självfallet liksom jag sakna minnet av den tid då SAS var fornstort. Men detsamma gäller väl kanske även för kungahuset, SJ, Volvo och HSB, och annat som vi vant oss vid i vår vardag efter 2:a Världskriget. Tro inte att något är garanterat att vara för evigt. Till och med tidningen kapten Stofil är nedlagd…

Suck.

Hälsar eder Peter Harold 

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/sas-konkurs-hart-slag-mot-seb_7670030.svd

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Bil & trafik, Nyheter, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till SAS nödlandade för näst sista gången?

  1. frnkopplad skriver:

    Ja- kan staten lägga ner multum på lönebidragsanställningar när det gäller somliga medborgare och på så vis ge konstgjord andning till de som annars vore utan ”riktiga” jobb- så varför skulle inte staten kunna göra detsamma för SAS och att ge tillräckliga styrmedel för att behålla och utveckla industrin (tillverkningen) i sverige istället för att företagen drar utomlands för att få billigare arbetskraft? Hur billigt är det att göra så många människor arbetslösa, egentligen?

    Jag efterlyser siffror på detta, innan jag bestämmer för huruvida SAS är ”lönsamt” eller ej. Det finns en jävla massa jobb därute som kan skapas- vore det verkligen så att det är JOBBEN som vurmas för så vore tankegångarna helt andra. Är det inte märkligt att ena stunden är det jobben som är viktigast, alltmedan folket väljer att få billigare arbetskraft och hemhjälp och teknologi i nästa stund? Hur är det ens möjligt att inte se sammanhangen mellan dessa 2? Är det inte höjden av dubbelmoral så vet inte jag vad ordet innebär. SAAB, SAS, LInjeflyg…

    • Peter Harold skriver:

      Ett skäl till att staten inte kan hjälpa sas är att pengarna kommer ta slut Inte så att skattkistan blir helt tömd, utan att staten måste prioritera annat. T.ex. de som sägs komma hit för att torka rumpan på morgondagens 100-åringar… typ.

  2. anna skriver:

    Vill påminna om att OM alla länder hade fått spela samma spel med samma spelplan- hade alla företag varit inhemska och hade inte behövt gå i konkurs pga att företaget hade fått andra förhållanden genom att det ena företaget hade fått bättre vinst pga att lönerna hade utbetalts enligt annat lands lönesättning samt taxerande (skatteávdrag samt arbetsgivaravgift), medan de andra fått spela på en helt annan planhalva, dvs man hade fått staten att punga ut med tidsenliga löner för landet (och inte enligt asiatiska mått mätta) samt skatta enligt svenska mått. Är DETTA att spela rent? Man kan ju som medelsvenssons välja att tro på att kapten Stofil blivit just stofil tillhör den gamla tiden eftersom man inte aktualiserat sig i modern tid.

    Men då undrar JAG: HUR många är DÅ egentligen UPPDATERADE och EGENTLIGEN vinstdrivande enligt modern tappning- OM man därmed OCKSÅ uppger dagens parametrar för ”vinstdrivande” enlligt antalet arbetstagare som också uppbär lönebidrag i någon form???

    Jag har känt mig onödigt ”nojjig” förr. Men denna gång är jag övertygad om att jag inte är nojjig. Kan ingen som har bättre inflytande än jag, göra den här kalkylen?

    Jag slår vad om hundra miljoner spänn på att jag har rätt! Faan, VAD JAG ÖNSKAR att jag hade de spännen och befunnit mig i rätt lokal…

  3. Anonym skriver:

    Det får vi väl för allt i världen hoppas att SAS inte gör, börjar kalla sig för SA!
    Med tanke på att SA var en syster-organisation till SS i nazi-tyskland… 😉

    /Henke

  4. anna skriver:

    Det var nog därför som sas behöll s:et. Jag tänkte på det för länge sen eftersom fler i min släkt är och varit sas-anställda. Skrattade åt det här med SA. Klart man inte kan kalla sig för det, tänkte jag då. Och nej, lika troligt som att döpa sin nyfödda son till Adolf… Synd, för jag tycker Adolf är ett fint namn…

  5. kallepelle skriver:

    Staten skall inte ge sig in i det kommersiella. Det går aldrig bra och detta bevisas ändå gång efter annan. Facken skall också hålla fingrarna borta och ändå är LO-ordförande igång och slirar runt i SAS-geggan. Titta bara på Ylva Johansson som nu för tiden talat om JOBBEN med darr i stämman och krokodiltårat i koögonen. Hon var ju VD ett par år i ett företag som kånkade med ett minus på 30 miljoner och inga som helst viabla produkter.

    SA SturmAbteilung med ledaren Ernst Röhm. Ja på slutet blev dom väl så djävliga att man (dvs Nassarna själva) fick slå ihjäl dom. Att tänka på för de nutidingar som springer runt med järnrör på våra gator. O tider oh seder som di gamla romarna framkvedo!

    • Peter Harold skriver:

      Ylva Johansson… *kalla kårar*

      Om det fanns ett anti-Nobelpris i ekonomi skulle hon vara en självskriven mottagare av det.

      Ja, det är inte så många som noterar att det var Hitler som blev tvungen att sätta storm för brunskjortorna, och ändå är det just denna ekipering man förknippar med hans parti.

  6. Anonym skriver:

    Hade Nassarna fått fullfölja det dom påbörjade, hade ingen behövt bevämpna sig med järnrör anno 2012…

    • Peter Harold skriver:

      Jag vet inte. Enligt min bedömning skulle nationalsocialismen gått samma sotdöd till mötes som Sovjetunionens kommunism. Fast visst håller jag med om att världen säkert sett annorlunda ut under vägen dit, jämfört med hur det blivit idag.

  7. anna skriver:

    Jaja, ”järnrör”! Det är så onödigt och helt förutsägbart, att just precis när SD visat sig ta mark så släpper media ”bomben” och lägger ut ”SD´s verkliga ansikte”! No shit Sherlock- det kan väl omöjligt vara så att de som har lagt ner en jävla massa möda på att bli politiker TROTS att de varit tvungna att jobba i motvind utan hejarklack- går och har haft en massa uppdämd AGGRESSIVITET?

    Tänk om alla vi frustrerade morsor skulle gå i gemensam bärsärkagång och ge utlopp för alla dessa korkskallar till män som vi måste ha förståelse med dagarna i ända! Då räcker faan inga järnrör!

    Nationalsocialismen och SD går inte ens att jämföra och det är pinsamt att ens någon ”anonym” liten tonårsfjortis ens jämför detta…

    DEt är tack vare att sånt ens jämförs bland gemene man som media kan styra sverige.

    Järnrör? Använd det då till att klubba igång dina egna hjärnceller. Klubba dig själv- ”Anonym!”

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s