Söndagskrönikan: Bilkris på ont och gott – vad kommer ut av den?

Bästa läsare!

Med en tå i bilbranschen följer jag nyfiket utvecklingen av Europas ekonomiska tillväxt. Eftersom den gått neråt, och är på historiskt låg nivå samt inte visar några tecken på att gå uppåt ens under 2014, så ser det lite dystert ut för den europeiska bilindustrin. Visserligen har det sagts att de tyska bilmärkena inte berörts av krisen, men detta är en sanning med modifikation. Flera av VW:s modeller sjunker i försäljning, och den nyligen introducerade VW Up! har inte alls blivit den stora succé man räknat med. Detsamma gäller även för Audi A1. För BMW:s del har man sedan i höstats fått ta till vissa udda knep för att bli av med bilar som byggts obeställda i fabriken; återförsäljarna registreras som ägare och fastän bilen rullat 0 kilometer säljs den som begagnad med ibland 25% lägre pris. Ett sätt för märket att slippa gå ut med offentliga rabatter.

smart-forstars-conceptb

Det finns flera aspekter med den europeiska bilbranschens kris. Det ena och i mina ögon välkomnande är att kunderna börjar efterfråga bilar som inte är mer än bilar och inte rullande vardagsrum. D.v.s. bilar som är avsedda för ett enkelt transportbehov mellan punkt A till punkt B. Det behövs inga krominfattningar runt kylaren, inga motoriserade stolsinställningar, inga värmeslingor i framrutan, än mindre elfönsterhissar. Men idag fylls till och med ordinära småbilar med prylar som med råge överträffar en lyxmerca från 1990-talet med alla dåtidens extra tillval. Behövs all denna lyx? Frågar alla efter den?

Nej, jag menar inte att branchen skall sluta bygga såna bilar; det finns säkert många som vill åka lyxigt men inte har någon nytta av en 5-metersbil. Dem unnar jag så hjärtans gärna att köra Mini Cooper, Citroën DS3 och Alfa Mito (som snart skall komma i en 5-dörrarsversion). Själv är jag sugen på nästa generation av Smart Forstars (se bild ovan). Men vänder man på steken är det svårt – eller nästan omöjligt – att hitta en fullstor bil som bara har en basic-nivå och kostar under 200’000 kronor. Alla är de utrustade för en så kallad ”premium-nivå” och kostar närmare 300’000 eller mer, och det är lögn i helvete att få provköra en s.k. instegsmodell med svagaste motorn hos bilhandlarna eftersom de bara har de extrautrustade extra-allt-versionerna som demobilar.

Made in China and France

Lägger man därtill att våra beslutsfattare gör sitt bästa för att fördyra och försvåra bilägandet kan jag förstå att många – i synnerhet ungdomar – över huvud taget struntar i körkort och att skaffa bil. Det är synd, för detta kommer att leda till ännu sämre tider för bilindustrin. Möjligtvis att man i teknik- och frihetsfientliga Miljöpartiet jublar över denna utveckling. Huvudsaken är att Mercedes bygger taxibilar åt deras språkrör och riksdagsmän.

Peugeot low cost

Men det finns en oväntad fördel med att krisen slår mot bilindustrin. När folk bestämmer sig för att låta sin Volvo 940 rulla ett eller ett par år extra innan nästa inbyte innebär det att man har lite mer pengar över till annat, som t.ex. god mat eller en ny diskmaskin, etc etc. Det är detta vi såg ske här i Sverige under finanskrisen härom året. Bilinköp och bilägande står för en stor andel i hushållsbudgeten. Detta borde samhället och bilindustrin bemöta. Billigare bilar, lägre ägarkostnader och mer praktiska konstruktioner. Men detta recept verkar den europeiska bilindustrin inte vilja pröva (med undantag för Peugeot som nu lanserat sin lågprismodell 301 i södra Europa för under 140’000 kronor). Tillverkarna får bättre betalt för sin bil om de visuellt sett lyxar till den. Frågan är dock hur de skall klara sig när kineserna börjar sälja bilar som framstår som lyxiga men inte kostar mer än de europeiska standardbilarna och dessutom har skyhögt bättre säkerhetsnivå jämfört med för några år sedan? Ja, kanske är det detta som krävs för att få igång bilförsäljningen tillbaka till de forna rekordnivåerna. Fast det lär ju knappast glädja de europeiska bilarbetarna om de sålda bilarna kommer från Kina. Så därför borde den europeiska bilindustrin och politikerna tänka om – redan nu. Gör bilägandet attraktivt igen.

Hälsar eder Peter Harold

I mediebruset om krisande bilindustri:
SvD: ”Staden som är mest eländig” – om bilindustrins forna huvudstad Detroit som förfaller.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Bil & trafik. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Söndagskrönikan: Bilkris på ont och gott – vad kommer ut av den?

  1. anna skriver:

    Vilken söt bil! Den hade jag gärna suttit mig i utan att skämmas (skämdes lite förut då mitt ex hade en riktig skrytbil och som var sådär amerikanskt ”outstanding”, fast musikanläggningen njöt jag av…bättre än tunnelbane-”musiken”-hehe) Angående det här med att ta körkort så är just det en förutsättning för unga att få jobb över huvudtaget, har jag sett. Det verkar ju rätt så ologiskt med tanke på att regeringen vill straffskatta allt som har med bilism att göra, men faktum är att alla företag i dag ambulerar i större utsträckning. Även verksamhet som förut var ”stationära” åker ju nu runt till flera ställen. Det blir svårare och svårare att konkurrera med de som har körkort, och ju lägre utbildning du har desto mer behöver du körkortet. Såvitt jag vet går det ju inte heller att konvertera utländska körtillstånd med svenska längre. Kanske ngt land går inom norden och europa… Amerikanskt körkort var åtminstone länge sen det gick att konvertera… Men det kanske kommer i nästa giv detta med straffskatt på bilism- först började de med privatbilism och sedan blir det även straffskatt på företagsbilism? Njae, då hade de ju inte medvetet trollat fram alla dessa företagsbilar. Jag skulle verkligen vilja se kalla siffror på frekvensen av bilar på vägarna det senaste decenniet i stockholm. Jag slår vad om hundra miljoner att ökningen består av företagsbilar och att minskningen av privatbilism inte heller har minskat utan snarare ökat pga den ökande inflyttningen.

    • Peter Harold skriver:

      Talar du ett främmande språk kan man alltid få ”skriva” testet inför en bandspelare som läser upp alternativen och där uppläsaren betonar det som är rätt. Det har hänt.

      Själv är jag så lyckligt lottad nu att jag delar tjänstebil när jag har jour, men jag längtar efter att ta ut min egen ”finbil” så fort vägsaltet sköljts bort av vårregnet. Jo, för all del, trafiken ökar ju eftersom Stockholm växer, och det är ju många utsocknes som tycker att det här med bil är praktiskt. I alla fall så länge det inte är helt omöjligt att äga en. I mina kvarter är det på god väg att bli så: sträckorna för dygnsparkering försvinner och det byggs bort parkeringsytor. Själv har jag en hyrd parkeringsplats och ett garage, men det känns som att mina grannat tänker mörda mig för att få ta över dessa platser. Å andra sidan fick jag stå i kö i 10 år för att själv få dem, så de kan gott vänta. Fast jag skulle vilja flytta ut ur stan eller till något mindre centralt område.

  2. Rune skriver:

    Har man så mycket användning av bil i Stockholm? Är inte bilinnehav mer till besvär än nytta i denna stad?

    • Peter Harold skriver:

      Jovars, jag har klarat mig i stort utan bil eftersom jag körde moped till och från jobbet och lyckades packa ner en mindre matkasse i den svarta packlådan. Så jag hade två bilar som i stort sett bara stod stilla eftersom jag ju jobbade och aldrig hade tid att vara ute och roa mig med sköna åkturer. Men sen när man väl har tid/lust/råd att åka iväg är det väldigt skönt. Ingen av mina bilar (numera bara en) kör jag med innanför tullarna. Jag avskyr bucklor i dörrarna. Så man kan nog säga att mitt bilinnehav är mer på hobbynivå än att jag har den som bruksfordon. Nu på senare tid funderar jag faktiskt på om jag skall skaffa mig en veteranbil istället och göra två-tre turer ut i landet per år. Missade tillfället i höstas att köpa en guldfärgad Peugeot 404 som jag tycker är en väldigt snygg bil. Skulle också vara skoj att ha en av de första Saab 99-orna. Däremot är Volvo Amazon inget för mig, den hade otäck dödgång i styrningen. Däremot gärna en rostfri Chrysler 160/180 – jag älskar lutningen på bakrutan.

  3. ericr45 skriver:

    Kör numera rätt lite, max 700 mil/år även om vi bor minst sagt i kanten på stan (2km till kommungränsen)
    Men buss/tåg etc har jag helt enkelt inte tid med. Ska man göra mer än EN sak tar stadsbesöket hela dagen om man ska åka kommunalt!
    Bättre med en noga planerad bilresa med lista på ärenden som ska utföras..
    Har förresten införskaffat en stormoppe (scooter) på 12hk som ska användas i sommar för turer i omgivningen och till Staden (0.2l/mil..).
    Alla mina fordon köps i halvtaskigt skick men ”med potential” och görs i ordning av mig, all service/rep/lack sköts av mig…
    Enda sättet att få ett bra jobb gjort, få vet hur välbetald man är som duktig hemmamek..

    • Peter Harold skriver:

      Jag har tyvärr inte lyckats komma under 0,3 liter/mil med min moppe, men så lär ju inte den typen av motorer vara särskilt sofistikerade. Det är ju bara något mindre än hälften av vad min gamla bil drog, så jag vill inte beskylla mopedkonstruktörerna för att lyckas flytta många ton per förbrukad liter jämfört med bilen.

      Men det är väldigt skönt att kunna åka omkring på två hjul och ta sig till platser man inte besöker så ofta annars. Det är dock ett helvete att ta sig fram lagligt med en EU45-moped,

      • anna skriver:

        Har du ngn koll på bra el-cyklar? Hade gärna trampat på en sån längre sträckor med sonen fastnitad bak eller fram eller ännu hellre- bredvid! Men det blir väl tråkiga hål på stackarn… skämt åsido- FINNS det ngn bra elcykel eller rättare sagt; hybryd dvs en som man använder som cykel fast i uppförsbackarna el-funktionen?

        • Peter Harold skriver:

          Oja, fast ändå inga konkreta tips. Jag har sett att de flesta större mopedhandlare börjat sälja hybridcyklar. Minns inte om jag såg en för 13’000 kronor eller 23’000… det är lika oöverkomligt i båda fallen för mig. Eller, jag kan kanske ha råd, men att lägga ut en massa tusenlappar på något som får fötter oavsett låsning är inte frestande. Däremot har en av farsans gamla kompisar byggt om sin cykel till eldrift (med en gedigen ASEA-motor) med ett bilbatteri som strömkälla. Ingen vettig människa skulle stjäla en så anskrämlig konstruktion. Men jäklar vad det gick! Det behövdes inte hjälpas till med att trampa där heller. Killen är en Uppfinnar-Jocke så det skulle inte förvåna mig om han en dag sätter en jetmotor på sin cykel.

          När jag tänker efter så kanske kopenscoter.nu kan ha el-cyklar i sitt utbud.

          • anna skriver:

            Då har jag verkligen ett extraknäck för din oppfinnar-jocke. Nej, det är ju precis därför man inte gärna köper en dyr cykel eller annat som lätt får fötter. Det känns liksom som att jag då köper den till tjuven och inte mig själv… 1500 spänn i självrisk och så står man där och får en del av pengarna tillbaks men har ändå förlorat sådär 5 lax. Då går man ju inte direkt till cykelaffären igen. Det vore att bra val om man bodde på landet, men inte i stan. Ett tag fanns ju såna där cykelboxar att hyra, men de försvannn snabbt. Synd, tycker jag!

            • Peter Harold skriver:

              1500 kronor är väl vad en cykel borde kosta. Ok, jag är kanske lite snål.

              Själv skulle jag vilja ha någonting som såg ut som en rullstol fast med större hjul och en smattrande gokart-motor där bak. Typ cykelbil. Och så skall det vara en sufflet på den också! 😉

    • anna skriver:

      Danskar är jäkligt haj på det där med cyklar. Tyvärr har ju sverige en sån där extrem tullskatt på coola grejer. Jag försökte köpa barnvagn från england, men de vägrade sälja till just sverige pga det här. Annars hade samma vagn kostat en tredjedel av butikspriset här i sverige. Sen försökte jag köpa dansk trehjuling med flak fram istället, men det var samma sak där. De säljer till sverige men priset mycket dyrare efter att tullen tagit sin del av kakan… Jag kom på att det ändå inte går med elcykel. Vart ska jag få elen ifrån när jag inte har ngt garage att tillgå? Kan ju inte släpa upp en elcykel in till min lägenhet varje gång. Den är ju för stor för hissen till och med (bara smala personer, max 2 går in samtidigt) och cykeln väger ju 25-28 kg står det… Jaja. Nu har jag fått ännu en anledning att byta lägenhet åtminstone. Trevlig helg på er!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s