Offerkofta storlek XL

Bästa läsare!

Jag var bortbjuden på middag igår kväll, och på hemresan hade mina gästkollegor en intressant konversation om att det inte kan skämtas hur som helst på en arbetsplats. En avdelningschef beklagade sig över att hans repertoar av humor blivit beskuren sedan han tillträdde sitt jobb. Ett skämt som han inte törs dra på arbetsplatsen är ” – Det heter inte negerboll. Det heter basket”. Han är för påpassad, och det räcker med att nån inte tycker att skämtet var roligt så är karriären över.

Jag kan inte tala för hur det var förr i tiden, men det svenska folkets historia beskrivs ju som en orgie i av barbari och till och det finns medelålders människor som ännu kan vittna om att de läst böcker där ordet n*g*r använts. Att jag läst sådana böcker är ju begripligt, jag är ju bibliofil med särskild förkärlek till litteratur från 1800-talet. Det som är slående vid läsning av dessa böcker – oftast reseskildringar – är att bruket av ordet ”neger” inte alltid tillämpades för att kränka någon. Begreppet ”negerby” skrevs för att bättre beskriva vilken typ av folk som bebodde dem, inte minst för att särskilja från annan grupp, t.ex. araber, och framför allt att skilja den från andra byar med blandad etnicitet.

Samtidigt är det ett historiskt faktum att negrer fångats och skeppats till andra länder och kontinenter för att brukas som slavar. Vi har till skillnad från förr därför fått ett ömtåligt samvete när vi väljer våra skämt. Det är också ett faktum att negrer diskriminerats genom rasåtskillnad, etc., och historiens mörka exempel tas sålunda som intäkt för att vissa grupper skall slippa bli subjekt i humor av årsmodell 2013. Det är väl utifrån detta perspektiv vi känner oss obekväma med att yttra skämt om våra mest mörkhyade medmänniskor.

För att inte tala om det folk som blev utrotat under 1930-talet. Tala om dem är inte heller lätt. Förtrycket mot detta folk fortsätter; bl.a. nekas de ledighet för sina religiösa helger, och deras traditioner kallas för ”skit”, även om ”skit” också kan betyda ”grej”, men i negativ bemärkelse. Detta kallas för antisemitism, vilket analyseras särskilt i detta YouTube-klipp som har beskrivningen ”The art of making a good bacon sandwich” för att inte provocera fram en nedplockning.

Vi kan inte säga N-ordet för då är vi rasister. Vi får inte beskriva Koranen som en handbok i förtryck mot kvinnor och oliktänkande (icke-muslimer) för då är vi islamofober. Och att lägga upp ett klipp som påvisar att Anti-Defamation League friserar sin statistik om antisemitiska yttringar genom nonsensärenden är kanske antisemitism (för det skulle vara skälet till att klippet plockas ner). Att påstå att kritik mot friserad statistik om antisemitiska yttringar kan uppfattas som antisemit kan också vara antisemitiskt. Hänger du med?

Regler som ”den som sig i leken ger får leken tåla” gäller alltmer sällan. Gränsen mellan att bli kritiserad och kränkt har suddats ut. Ett exempel hörde jag häromdagen i statsradion där ett kommunalråd i Göteborg kände sig särskilt utsatt efter att medborgare sänt brev till henne med bl.a. svordomar och ord som hon själv inte skulle kunna ta i sin mun. Hon var både kränkt och hotad. Jättekränkt och jättehotad. Och dessutom helt utan någon som helst anledning trängselskatterna till trots, fick vi lyssnare veta.

Jag vet att kritik kan smärta, och jag vet att hot väcker oro, kanske till och med skräck. Been there, got that. Men politiker och journalister och utvalda kollektiv skall inte särskyddas genom exklusiva lagar, vilket många propagerar för ( företrädesvis politiker och mediefolk). I ett öppet och fritt samhälle skall man inte behöva vara rädd för repressalier när yttrandefriheten nyttjas av den enskilde medborgaren. Filmklippet får stå för alla intressegrupper som klär sig i offerkoftor.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Detta inlägg publicerades i Demokrati och frihet, Privat. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Offerkofta storlek XL

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s