Taket i (M) är så lågt att man måste krypa för partiledningen

Bästa läsare!

Det är då fan tur att man inte är politiskt aktiv. Jag har istället så mycket tid till annat, t.ex. som att lyssna på god musik, läsa en bra bok, ta en promenad när vädret är vackert. Samtidigt vill jag inte sticka under stol med att jag hyser stor sympati till alla dessa kommunala fritidspolitiker som gör sig besväret att under sina mandatperioder offra både tid, energi och emellanåt sin politiska integritet för att kunna representera oss väljare. Ja, det sista kanske inte sker direkt med min sympati, men jag har åtminstone medlidande till alla de stackare som valts att företräda ett parti som plötsligt eller steg för steg bedriver en annan politik än tidigare, och lämnar den enskilde politikern i ett ideologiskt limbo.

Jag tänker just nu på den moderate fullmäktigeledamoten i Hylte kommun, Jerzy Golowkin, som jag kanske skulle ha blivit fullmäktigekollega till eftersom jag på den tiden som jag var aktiv i (M) var faktiskt nära att flytta till Hylte. Det är ju faktiskt som så att min flytt till Stockholm istället innebar slutet för mitt partipolitiska engagemang. Vem vet, kanske hade jag undertecknat insändaren ”Reinfeldt förkastar demokratins principer” tillsammans med honom? Golowkin var flykting från en kommunistdiktatur (Polen 1981) när han flyttade till Sverige, och jag är säker på att han och jag skulle haft många intressanta samtal om ämnet eftersom jag under 1980-talet flitigt kritiserade kommunistregimerna och deras påverkan på den svenska politiken. Men nu är inte jag medförfattare till insändaren, utan istället två sverigedemokrater, och det gör historien mycket infekterad. Först ett litet klipp ur trions text:

Fredrik Reinfeldt tydliggjorde i sitt Almedalstal att han hellre lämnar över makten till en Rödgrön regering än förhandlar med SD. Reinfeldts utspel har mötts med jubel från de flesta vänster-liberala journalister som direkt började kräva ett liknande ställningstagande även från Löfvens sida.

[…]

Det verkar som att M:s ledning är så förblindad av SD-hat att man inte ens märker att SD:s stöd ökar hela tiden och M:s och hela alliansens stöd går i motsatt riktning. I ett annat land skulle en partiledare säkert tvingas avgå med en gång om han ett år före valet skulle säga att han tänker överlämna makten till någon annan om han skulle behöva få stöd av ett visst parti som han inte gillar personligen.

[…]

Tyvärr måste vi erkänna att vi oftare och oftare upplever att i vissa frågor, till exempel invandringspolitiken, är åsiktsfriheten i Sverige lika inskränkt.

Ja, det handlar alltså om invandringsfrågan. För de flesta som är bekanta med Moderata Samlingspartiets historia så kommer man säkert ihåg alla rasistanklagelser som partiets företrädare tvangs möta. Det var till och med så att folk ringde in till statsradions partiledarutfrågningar och kallade moderaterna för nazister (man kan väl ana vilka sympatier som personalen i telefonväxeln hade).

Restriktiv invandringspolitik låg högt på den moderata agendan, inte minst därför att de flesta invandrarna hade en benägenhet att rösta på vänsterblocket (med undantag för flyktingar från östblocket, men de var få). Moderaterna hade då en förståelse för de politiska konsekvenserna med folkutbyte, även om Sverige liksom stora delar av Europa haft en tradition sedan hundratalet år tillbaka med fritt folkutbyte mellan våra länder (fast på den tiden flyttade folk för att arbeta, inte för att försörjas av statliga välfärdssystem och som tack ”rösta rätt”). Ur ett rasbiologiskt och rassociologiskt perspektiv hade nog socialdemokraterna stark samsyn med (M), inte minst med tanke på statsminister Tage Erlanders ord 1965: ”Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden.” [Länk]
Sådana ord kan inte yttras idag utan hårda konsekvenser.

Nu är jag personligen inte så fixerad vid hudfärg, ty sådant kan vi människor inte rå för. Men det finns skäl att reflektera över exemplet ”i många andra avseenden”, bl.a. ifråga om kultur. Vi har nyligen fått veta att firandet av den islamska ramadan blivit en svensk tradition. I vart fall har flera svenska riksdagspolitiker skyndat sig att klassificera den muslimska fastemånaden som en svensk tradition. Vad man än tycker om detta så kan man inte längre säga att vårt lands befolkning är homogen, och då struntar jag fortfarande i hudfärgen. Speglar man detta mot den socialdemokratiske statsministern Tage Erlanders uttalande från 1965 så blir frågan om att som nation vara ”lyckligt lottad” riktigt intressant att analysera… För min egen del hoppar jag över det, och ler i mjugg åt den socialdemokratiska rasismen.

Eftersom muslimska sedvanor kommit hit just genom invandring finns det en logik att försöka ha ett helhetsperspektiv. Sålunda hör Jerzy Golowkins insändare ihop med debatten om ramadan och det pågående folkutbytet, och därmed debatten om invandring. Nyhetssajten Nyheter24 lät sina läsare rösta på om de ser ramadan som en svensk tradition; nästan 87% svarade nej och ungefär 3½ % sade ja. I insändaren påpekar Golowkin och hans medförfattare för att illustrera skillnaden mellan väljare och förtroendevalda att…

 […] i Göteborg Universitets Politikerpanellen, som redovisades i juni 2013 där över 50 procent av M:s väljare svarat ”Att ta emot färre flyktingar är ett mycket/ganska bra förslag”. Och vad gör Reinfeldts regering? I stället för att lyssna på de egna väljarnas åsikter gör man en överenskommelse med Miljöpartiets mass­invandringsextremister.

Det vi ser här är att våra svenska politiker – i vart fall flertalet av dem – inte går i takt med sina väljare. Man kan tycka vad man vill om svensk invandringspolitik, men det blir ett demokratiskt problem när en partiledning struntar i vad dess väljare anser, och låtsas inte om intern kritik.

Man kan tycka vad man vill om invandringsfrågan – jag uppmuntrar alla till att tycka och tänka, ej nödvändigtvis i just den ordningen – men jag tror inte att den frågan är ett unikt exempel på politisk diversion. Jag tror att detta händer inom många andra ämnesområden. Klimatfrågan är definitivt en av dem, drogpolitiken en annan. Kritiken mot massövervakning och EU:s överstatlighet lyser med sin frånvaro i moderaternas offentliga samtal (och så även i de flesta andra partierna). Det finns en motvilja att tänka och diskutera. Och detta reagerade Golowkin emot. Och istället för att ta till sig kritiken reagerade partiet med epitet som ”omdömeslöst” och ”naivt”. Nu meddelar han att han kommer gå ett steg längre än att hörsamma Hallandsmoderaternas ordförande om att ta en paus från politiken; Golowkin väljer att bli politisk vilde istället för att offra sin politiska integritet. Därmed har vi än en gång fått ett kvitto på att innertaket hos Moderaterna är så lågt att man måste krypa för partiledningen. Det ser ut som att jag haft tur som lyckats hålla mig borta från partipolitiken…

Amen.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet, Politik. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Taket i (M) är så lågt att man måste krypa för partiledningen

  1. Bengt Hesdorfb skriver:

    Skulle gärna vilja rekomendera en liten bok som behandlar just det som du skriver om i detta inlägg (samt andra besläktade rävspel som pågår inom politiken)
    Boken heter:
    ”Knapptryckarkompaniet”
    och äe skriven av:
    Anne-Marie Pålsson (fd. moderat riksdagsledarmot och den som ”uppfann” RUT-avdraget)
    och är en personlig men analytisk skildring av makten i riksdagen.
    Den beskriver de interna strukturer som är okända för väljarna men som mer än något annat bestämmer maktförhållandena och som förklarar varför skillnaden mellan verkligheten och grundlagens intentioner är så stor.

    Boken kommer avslutningsvis även med förslag på vad som kan göras för att stärka medborgarnas inflytande och vitalisera den sk. ”demokratin”

    • Peter Harold skriver:

      Ja, jag känner till den boken, men den måste vara populär för den är alltid utlånad när jag letar efter den på biblioteket. Och jag köper numera inte in egna böcker som är tryckta efter 1918, så jag får fortsätta att lurpassa på bibblan. 😉

  2. Läsare skriver:

    På pricken. Det är två partier som förändrats rejält de senaste två valen. SD och M. Det ena till det bättre det andra till det sämre. Sverige som helhet har rört sig långsamt i nedförsbacken, men börjar ta upp farten. Sat-ns politiker.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, det går att se på många ställen att många gamla anhängare inte känner igen sig. Jimmy Åkesson borde studera begreppet ”folkhemmets” härkomst så skulle han kunna sno fler genuint konservativa väljare också, och inte bara missnöjda LO-knegare (som strateger för M påstår sker).

      Men jag skall givetvis inte ge våra politiker några råd.

  3. Rune skriver:

    Det här att Moderaterna kallades Nazister känner jag igen. Det var ganska vanligt på åttio och nittiotalet.
    Numera är det ju Sverigedemokraternas tur att benämnas så i buskpropagandan.

    • Peter Harold skriver:

      Jag tyckte mig se på ett vänsterforum (jodå, jag läser sådana också ibland, känna till fienden är A och O) där någon jämförde det svenska Liberala Partiet med tyska nazister och italienska fascister. Och mycket riktigt så var ju ett gäng AFA-aktivister i Eskilstuna och spöade upp liberalerna.

  4. Bengt Hesdorfb skriver:

    Citat ur ”Nya Dagbladet” 2013-08-02:

    ”Riksdagspolitiker lämnar – i protest mot det politiska klimatet

    Skarp kritik mot Riksdagen kommer nu från Sveriges yngsta riksdagsledamot genom tiderna, som nu även gjort klart att han lämnar politiken.

    Det är moderaten Anton Abele, 21, som bestämt sig för att lämna sitt politiska arbete efter nästa mandatperiod och därmed inte ställa upp för omval. Han passade på under sitt program i Sommar i P1 att såga Riksdagens politiska klimat vid fotknölarna.

    – För att få igenom ett förslag till förändring krävs det att hälften av ledamöterna är med. Det låter jättebra att våra riksdagsledamöter formligen öser ur sig motioner, men 99,5 procent av motionerna avslås, säger han.

    – Allt detta arbete och så händer ingenting. Om det inte är genom motioner vi ska påverka, varför har vi då det verktyget? Och hur får man egentligen till en förändring?

    Vidare anser han att politikernas arbetsmetoder går ut på att klanka ner på vad motparten kommer med förslag, snarare än att själva försöka skapa någonting konstruktivt.

    – För mig är det här en loserattityd, ingen förändrar världen genom att klanka ner på människor och deras idéer.

    Hans beslut att hoppa av den politiska karriären bottnar i en känsla av meningslöshet, enligt honom själv.

    – Maktens korridorer kommer alltid vara en plats där pessimism och negativitet tillhör vardagen, säger han.”

    Ang. ”Knapptryckarkompaniet” bara fortsätt att pressa ditt Bibliotek om de inte har den henna så är de skyldiga till att fixa så att du kan låna denna, och andra böcker via. sk. ”Fjärrlpn” dvs. att de då får ta kontakt med andra bíbliotek och att du då lånar boken från detta via ditt egetl

  5. Peter Harold skriver:

    Anton Abele har i princip rätt i sin kritik, men man skall komma ihåg att han VILL vara en POLITIKER, och drar sig inte för att klippa och klistra från retoriker för att framställa sig som bättre. Nu är han missnöjd med att det är så svårt att komma vidare. Han lider av ungdomlig otålighet, vilket i sig inte behöver vara dåligt, men kan man inte kompensera detta med vare sig kompetens eller äkthet så…

    Därmed inte sagt att jag uttalat en evig förbannelse över Anton Abele. Jag bara noterar att han gör misstag på nästan samma sätt som jag (förutom att stjäla tal från utländska presidenter för det behövde jag inte). Tids nog kan det kanske bli något vettigt av honom. Fast jag är rädd för att det är för mycket Nymoderat i honom för att jag skall vilja supportera honom. Tvärtom vore bättre.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

