Jag släckte Avpixlat.

Bästa läsare!

Det har uppmärksammats lite smått i gammelmedierna att den alternativa nyhetsbloggen Avpixlat legat nere sedan i lördags efter att hackers attackerat sajten. Och i resten av den nyhetsbringande bloggosfären som uppmärksammat händelsen har vi upplysts om att Avpixlats server utsatts för en DDoS-attack.

Det är där jag kommer in. I lördags insisterade Lilla Fröken Harold att hon skulle ha monopol på hennes och moderns ”nya” dator, ni vet den där jäkla maskinen som har det totalt genomruttna och superurusla operativsystemet Windows 8. Eftersom jag inte har bredband i min lägenhet plockade jag över min gamla trotjänare och satte mig i deras kök och kopplade upp mig medelst en sönderbruten nätkabel på 15-20 meter, varav 60-70% integrerats i en ormboliknande härva som ibland frestat mig att lösa den på samma sätt som den gordiska knuten, och därefter skarva ihop resten till de fem användbara meter jag behöver.

Mm, jag kan höra hånskrattet från läsaren: ” – Vem använder nätverkskabel? Hallå, Peter, det finns något som heter trådlöst Internet.” Det vet jag väl. Bara för att saker finns behöver man ju inte skaffa dem. Jag vet att det finns Rolls Royce, men det betyder inte att jag måste ha en sådan. Jag vet att det finns Moet et Chandon, men när jag gör fiskgryta använder jag Wingårds alkoholfria matlagningsvin. Men nog om mina val. Jag har mina skäl.

Jag använder en uttjänt laptop med fladdrande skärm. Nej, det är inte bilden som fladdrar, det är skärmen som sådan. Acer tycker att plasten i skärmen skall vara mer medgörlig än gångjärnen. Idioter. Jag vet inte när senaste anti-viruschecken utfördes. Säkert för länge sedan. Att installera nya antivirusprogram brukar visst få datorerna att låsa sig p.g.a. att det ursprungliga antivirusprogrammet ser konkurrentprogramvaran som just en konkurrent. Den kritiska frågan är istället: Duger datorn till att porrsurfa? Mitt svar blir: ” – Jag vet inte”, och tillägger lite lågmält ” – Jag kan bara porrsurfa på primitiva bildsajter som inte har skript som sätter igång Live Jasmin…”.

sb midget elephant

Men skall jag vara helt ärlig så vet jag inte om det finns sådana sexsajter längre. Jag tycker att allt internetsurfande leder till reklamrutor, vare sig det är SvD eller midgetfuckhugefemaleelephant.com man råkar besöka. Och även om jag inte surfar runt så brummar datorn och processorn går upp i 100%. Detta är alltså tecknet på att hårddisken sitter och gör något jag inte bett den om. T.ex. att skicka tusen och åter tusen förfrågningar till t.ex. Avpixlats server. Sannolikt sitter det några tusen andra uppgraderingsfientliga IT-analfabeter av min kaliber och vill se djursex mellan en 57 cm hög italiensk dvärg med preussare som har samma spännvidd och en brunstig kenyansk elefanthona, och på köpet lyckas släcka ner en alternativ nyhetssajt som hatas av hela den samlade vänstern och avskys av resten, utom de regelbundna besökarna.

Så på sätt och vis har jag lite dåligt samvete. Jag vill inte vara orsak till att yttrandefriheten begränsas för andra. Tvärtom, jag anser att den skall vara total och oinskränkt. Tyvärr delas inte den uppfattningen av alla. I synnerhet inte av de som skapat DDoS-attacken mot avpixlat.info. Jag tycker att det är dessa som borde skämmas mest.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Jag släckte Avpixlat.

  1. fdfdfddf@fdfdffd.com skriver:

    Väldigt förvirrande rubrik. Fattar noll av den efter att ha läst inlägget.

    Ang. trådlöst nätverk är det bara idioter som använder det osäkra skiten. Vettiga människor använder säkra kablar som inte går att avlyssna från luften varsomhelst och hursomhelst. Så det har inget att göra med ”teknikfientlighet” utan sunt jävla förnuft.

    Och Windows 8 är tusen gånger bättre än Windows 7 i skrivbordsläget. ModernUI är visserligen avskyvärt och förstör mycket (även om jag aldrig använt det och aldrig tänker använda det), men det är *inte* det enda som är nytt i Windows 8.

    • Peter Harold skriver:

      ”Ang. trådlöst nätverk är det bara idioter som använder det osäkra skiten. Vettiga människor använder säkra kablar som inte går att avlyssna från luften varsomhelst och hursomhelst. Så det har inget att göra med ”teknikfientlighet” utan sunt jävla förnuft.”

      Exakt!

      Och rubriken till denna kåseripostning är satt utifrån det perspektivet att jag med min gamla osäkra dator kan ha fått oönskad programvara som används för att sabotera andra sajter. Tecken på detta är t.ex. Google ber mig verifiera min förfrågan eftersom min IP-adress är en misstänkt robot.

      Och nej, jag vidhåller att Windows 8 är skrutt för alla som inte är tonåringar eller yngre. För det är bara de som accepterar det nya besvärliga gränssnittet mellan skrivbord och applikationer. Min tonårsdotter säger att det är mig det är fel på…

      • fdfdfddf@fdfdffd.com skriver:

        Tänkte nästan att det var det du menade när jag började läsa artikeln. Det var dock inte så tydligt… Men botnät är ett oerhört problem som skapar en massa problem p.g.a. folks okunnighet. Det är ett helt ämne för sig som man kan reta upp sig på något oerhört.

        Ang. Windows 8 måste jag åter igen påpeka att jag pratar om skrivbordsläget. Alltså inte ModernUI (det som kallades Metro förut). Det tidigare nämnda är bara ett förbättrat Windows 7 på de flesta sätt. Jag skulle aldrig kunna använda Windows 7 igen, och jag är absolut inte tonåring. Notera min totala avsmak och avsky inför ModernUI, det som folk tror är Windows 8. Det är värdelöst, ja. Skit. Skräp. Oerhört korkat. Men det är inte Windows 8. Bara något man påtvingas och får arbeta runt. (Vilket i sig förstås kan vara en anledning att hata Windows 8, men det ändrar inte på det faktum att den ”klassiska” delen är mycket bra.)

        • Peter Harold skriver:

          Jag fattar inte hur jag skall få datorn i klassiskt läge. det som får mitt blodtryck att skjuta iväg som en fyrverkeriraket är varje gång jag öppnar en pdf-fil och en pdf-läsare åker upp över hela skärmen. Jag kan inte växla tillbaka till skrivbordet, utan måste fiska efter en klunga fyrkanter som döljs i övre högra hörnet när man för musmarkören dit. I bästa fall. Att läsa en pfd- och wordfil jämte varandra går bara inte såsom dotterns Win8-dator ser ut nu.

          Eftersom det är hon och modern som köpt och äger den har jag inte förmått mig att slänga den i väggen, men jag har varit frestad.

    • anna skriver:

      Hahaha- ja precis! Själv hade jag inte suttit och betalt mina räkningar via trådlös uppkoppling. Det vore väldans dumt. Jag förstod vad du menade när du skrev att ”jag” släckte sajten. Det kan mycket väl vara så det händer. Ponera att en sajt bara är tillgänglig för såna ”hackare” eller dataproffs som vissa jag känner. Då hade inte deras burkar kunnat vändas emot den sajt de besöker, utan systemet hade varnat och stängt av innan det hänt. Jag tar gärna en datorkurs för idioter som jag.

      • Peter Harold skriver:

        Kusligt nog frågar mina arbetskollegor mig om datorerna. Jag börjar allt oftare tycka att det bästa verktyget för att åtgärda trilskande datorer heter ”basebollträ”…
        😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

