Svara på frågan, Sakine Madon!

sb sakine madon 01 heders

Bästa läsare!

Som vanligt i ankdammen Sverige lyckas debatter om mycket viktiga frågor i det svenska samhällslivet urarta till en debatt om debatten istället. Jag tror att felet står att finna i att vi skattebetalare försörjer en massa ”experter” och ”opinionsbildare” som borde göra någonting nyttigt istället. T.ex. plocka potatis på landet eller sopa cykelbanor rena från glas och vassa metallbitar i stan.

Expressens krönikör Sakine Madon känner sig uppenbarligen djupt kränkt över att en professor i etnicitet (Apropå slöseri med skattepengar, min anmärkning) vid namn Stefan Jonsson anser att hennes syn på polisens informationsfilm om hedersvåld går igen i yttringar som fälls på nyhetsbloggen Avpixlat. Detta föranleder Sakine Madon att svära sig fri och påvisa att hon inte alls hyllas av rasisterna, eller hur det föredras av medierna att beskriva Avpixlats skribenter och läsare. Hon kallar dem i alla fall för konspiratoriska. Och innehållet i professorns angrepp mot henne kallar hon snömos (övre bilden).

Det står ingenting intressant i Sakines replik som mest fylls med hån mot Avpixlat. Och jag tror inte heller att professor Jonssons inlaga är värt en analys i mitt blogginlägg. Nej, istället finner vi det riktigt intressanta i form av en mycket kort replikväxling i kommentarsfältet mellan en läsare och Sakine Madon (nedre bilden) i anslutning till hennes artikel:

sb sakine madon 02 heders

 

Signaturen ”Hilfe!” ställer en mycket enkel fråga: Om liberaler vill ha fri invandring, innebär detta att de vill avveckla den skattefinansierade välfärden (med socialbidrag, etc.), då fri invandring skulle kunna leda till att folk kommer till Sverige för att låta sig försörjas på bidrag? Redan idag finns det kommuner som skär ner på kostnaderna för äldrevård (gamlingarna orkar inte protestera och ju mer de vantrivs och vansköts, desto tidigare dör de förhoppningsvis…) för att kunna ha råd med lokal asylmottagning som inbegriper extra kostnader för bl.a. socialbidrag och nya skollokaler för att hantera nyanlända åttabarnsfamiljer. Detta är inte en rasistisk fördom, utan den bittra verkligheten på ett antal håll runt om i Sverige. Sverigedemokraterna har inget problem med att ge sin syn på den här frågan; varför har liberalen Sakine Madon svårt att ge ett konsekvent svar?

Jodå, man kan betrakta även mig som liberal (det har gått inflation i det epitetet sedan länge; alla är liberaler), även om jag föredrar att man stämplar mig som libertarian. Min resoluta åsikt är att vi skall tillåta fri invandring. Och det är min resoluta åsikt att den som flyttar hit skall ta ansvar för sin egen försörjning. Det är enkelt.

Men liberala Sakine Madon vågar inte ge svar på läsarens fråga. Istället kommer hon med… snömos. Sådant får mig att tycka väldigt illa om folk som kallar sig för liberaler. I bästa fall vågar hon inte stå för sin åsikt. I värsta fall – och det är ganska troligt – vill hon ha fri invandring och full utbetalning ur de sociala bidragssystemen om så behövs. Då kan vi alla sluta jobba och gå till socialen istället.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna, Politik. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Svara på frågan, Sakine Madon!

  1. svensson skriver:

    Du vill ha fri invandring säger du. Hur ska det fungera? Ska alla som vill komma hit få Permenent Uppehållstillstånd? Ska svenskt medborgarskap vara till för alla?

    Om du kunde precisera din ståndpunkt vore det bra.

    • Peter Harold skriver:

      Grundprincipen för mig är denna: Den personliga äganderätten skall ge dig rätt att etablera dig var du vill. Är du spanjor, irakier eller thailändare och köper en bostad i Sverige skall du ha rätt att bo där. Inga nationsgränser skall ha rätt att hindra dig.

  2. Peter L skriver:

    Peter, jag tolkar Sakines svar till Hilfe som ett glasklart ja. Hon är ärlig, konsekvent och inser uppenbarligen att fri invandring och offentligt finansierat socialt skyddsnät inte är förenliga. Att sedan väldigt få i den svenska politiska eliten törs erkänna detta samband är ohederligt, den svenska befolkningen leds i lönndom in i ett samhälle de varken valt eller fått ta ställning till. Jag tror majoriteten av svenskarna har ett nostalgiskt förhållande till 50-60talet under Erlander. Många vill tillbaka till folkhemmet och rekordåren. Politiken sedan Palme har gått mellan ytterligheterna och vi behöver sannerligen ordning på torpet och en intelligensia som arbetar för landets bästa snarare än för sina respektive ideologier. Både marxismen och neoliberalismen leder bort från det goda samhället. Jag tror Sverige drabbades av hybris på 70-talet och att den svenska eliten tror vi fortfarande är världsbäst på demokrati och samhällsbygge, trots utförsbacken vi varit i sedan länge.

    • Observera hennes passus ”inget vi förändrar över en dag”. Betyder sålunda enligt mina liberala kollegor att vi inför fri invandring med fullt försörjningsstöd, och sen – när alla sovit på saken – är vi tvingade att ta bort välfärden föra alla, inklusive de som vill ha den. Och det vill inte komma hända i trygghetsnarkomanins förlovade land där till och med ett högerparti kan förvandlas till ett nytt arbetarparti. Bort med de kostsamma bidragen till invandringen, och släpp invandringen fri efteråt. Att använda skattebetalarnas pengar till folkutbyte är inte liberalt.

      • Peter L skriver:

        Peter, vi är helt överens om hennes skrivning och tolkandet av den. Jag tror dagens invandringspolitik har som huvudsyfte att utarma de sociala trygghetssystemen så att välfärdstaten aldrig kan återuppstå. Som steg 2 kommer sedan bidragen och utjämningssystemen att avvecklas med resultat att vi når det neoliberala drömsamhället. Alla goda/dåliga ting i livet emanerar då från dig själv, all social empati är borta och statens betydelse i samhället är minimerad. Som du skriver så kan inte denna omdaning ske i omvänd ordning, det är politiskt omöjligt. Goda samhällen kännetecknas av en balans mellan individens och samhällets resurser och behovstillfredställelse. Detta har egentligen inte med statens klåfingrighet eller storlek att göra, gemensamma resurser kan både skapas och fördelas utan statens inblandning. Jag är starkt kritisk till de neoliberala ideernas brist på svar på de gemensamma behov vi har. Ett större mått av trygghet och lycka tror jag ett samhälle med fungerande polis, militär, domstolsväsende, grundläggande socialt/ekonomiskt skyddsnät har.

        • Peter Harold skriver:

          Ja och nej.

          Låt mig börja med ”dagens invandringspolitik har som huvudsyfte att utarma de sociala trygghetssystemen så att välfärdstaten aldrig kan återuppstå.” Din teori är fullt berättigad. Men jag råkar (halvt i hemlighet) vara aktiv i det liberala nätverket, och där motiveras dagens invandringspolitik som nödvändig för att kunna ha en välfärdspolitik i framtiden, d.v.s. att när svenska mammor och pappor skaffat för få barn måste vi ha afrikaner och afghanistaner som torkar mormor och farfars liggsårsinfekterade stjärtar (ok, jag vet, liggsåren hamnar oftast i nedre delen av ryggen, men jag kände för ett ögonblick av raljerande här….).

          Det är i samma andra som Centerpartiet talar om nödvändigheten med miljontals nya svenskar som hjälpa till att återbefolka Norrlands inland. Jag har inte sett någon vettig analys i gammelmedierna om deras utspel, men ge mig gärna tips. Jag är inte övertygad…

          Vidare till ”Alla goda/dåliga ting i livet emanerar då från dig själv, all social empati är borta och statens betydelse i samhället är minimerad.” Du får det verkligen att låta som någonting dåligt… 😉 Skämt åsido, jag vill invända mot att en nattväktarstat (eller i vart fall en stat som inte bygger sin verksamhet på att göra medborgarna beroende av bidrag) skulle leda till att vi människor slutar bry oss om varandra. Tvärtom, det kommer bli nödvändigt för folk att bry sig, och framför allt att ta ansvar.

          Jag vet att jag kan låta som en extremist när jag säger mig vilja sträva efter en liten stat, men det är min övertygelse om att den välfärd som folk kommer vilja ha kommer baseras på lokala krafter och förmågor den dag jag lyckats halvera regeringen och utplåna alla onödiga myndigheter. Jag tror på ett starkt självbestämmande lokalsamhälle, och jag tror på att kommunerna är bäst att omhänderta den rest av dagens välfärdssystem som blir kvar. Det kommer inte bli plats för ministrar som mässar i Stockholm om att kommunerna ”måste ta sitt ansvar för invandringen”.

          ”Detta har egentligen inte med statens klåfingrighet eller storlek att göra, gemensamma resurser kan både skapas och fördelas utan statens inblandning”, och det är precis vad jag också tror.

  3. Matte skriver:

    Det är fullständigt häpnadsväckande hur så många verkar tro att fri invandring (eller t.om. den nivån vi har idag) är på något vis förenlig med en bibehållen välfärd på de premisser den existerar idag.

    Är man liberal och, till skillnad från Sakine, erkänner konsekvenserna av det så får jag iaf ihop resonemanget. Även om jag inte tror det är rätt väg för Sverige, så ser jag hur det skulle kunna fungera. Vad vissa vänster och miljöpartister håller på med kan jag inte ens ta på allvar.

    • I alla fall när jag talar om fri invandring gör jag i det perspektivet att jag skulle kunna flytta till ett annat land för att leva och verka där. Jag kan inte se det som moraliskt försvarbart att t.ex. franska skattebetalare skulle betala för att få mig att flytta till rivieran och locka mig att rösta på det parti som vill försörja mig. Men när det gäller migrationen till Sverige talar man istället om den som ett politiskt måste. Det bekymrar mig.

  4. anna skriver:

    Du missar som vanligt det mest fundamentala i diskussionen om att alla ska kunna ordna egen försörjning; Utan invandringen hade alla haft ett fast arbete som kan och vill arbeta. Dessutom ett arbete som INTE består i att serva andra som hade kunnat göra det själva eller gjort som förut (betala städarna svart) . Hade tillverkningen av svenska varor fortfarande funnits inom landet, hade dessutom yrkesfolk fått vara yrkesarbetande till pensionen. Istället är dessa svenskar arbetslösa för att de anses överkvalificerade för städjobb, och dessutom har ju invandrarna förtur till dessa ”underkvalificerade” jobb. I mina ögon är detta precis så moderatsvennarna vill ha det; billiga skitprylar och skattesubventionerad städhjälp och service.

    Fri invandring är det största verktyget man behöver för att få till det här i ännu större utsträckning. Nej, ”fri” är man inte med det här systemet. Men skulle precis alla länder ha fri invandring och samma system kanske det skulle funkat mycket bättre. I så fall hade jag hellre jobbat i Danmark och flyttat dit. Men där prioriterar man ju danskarna… Alla länder prioriterar sina egna. Förutom just lilla ankdammen Sverige som ska vara såååå snälla mot alla andra. Förutom våra bortskämda arbetssökande svenska bortskämda medmänniskor.. Häpp!

    • Jag tänkte ta upp det i ett annat blogginlägg, men jag måste pröva tanken först.

      • anna skriver:

        Aha. Cool! Väntar med spänning… Jag skummar nästan jämt igenom ämnen som jag inte kan så mycket om, men lusläser alltid dina klockrena analyser av invandringsfrågor. Främst för att den frågan är så oerhört intressant i Sverige. Var annars finns en så djupt rotad dubbelmoral när invandringen diskuteras… Det är jäkligt intressant och jag hade nog tyckt det vore lika spännande om jag tillhört ett annat folkslag och inte ens bott i Sverige. Det här borde faktiskt skrivas in som ett unikum. Ett nytt begrepp. The Swedish phenomena… Synd att det här har betytt att jag gjort mig av med så många vänner. Men, men. Det är ensamt på toppen… Men man får njuta av utsikten!

        • Peter Harold skriver:

          Sverige har redan fått sin beskärda del av nationsrelaterade begrepp inom den psykologiska och sociologiska vetenskapen: Stockholmssyndromet. Och det fenomenet har på sätt och vis vissa likheter med… nä, jag säger det inte här. 🙂

          • anna skriver:

            Jo, det var ju den där som blev kidnappad och började känna så djupa sympatier med kidnapparen. Det ligger verkligen i tiden att bli kär i sin våldtäktsman/kvinna. Alla blir våldtagna på ett eller annat sätt. Vi har en unik masochistisk inställning till oss själva, vi svenskar.

            • Peter Harold skriver:

              Tack, jag har genomlidit både kontraströntgen och nu senast en prostataundersökning. Och jag tycker jag gör inget annat än kämpar mot alla våldtäktsförsök mot mig via denna blogg. I need a life!😉

              • anna skriver:

                Hoppas verkligen att du inte har tarmcancer! För har du det så har du typ till julafton på dig att leva. Och det finns betydligt fler än du jag hade velat leva utan.

  5. Rune skriver:

    Bry er inte om Sakine! Hon svarar aldrig på direkta frågor, hon är en mästarinna på att slingra ur sig sådana.
    När hon för några år sedan skrev på ”Exilen” under signaturen ”Saki” svarade hon inte en enda gång på direkta frågor. Det var ett evigt slingrande hela tiden i alla hennes inlägg.

    • Peter Harold skriver:

      ”Exilen”…? Är det PassagenExil eller ExilPassagen? Jag minns att det startades något alternativt debattforum när PassagenDebatt hade fått PK-fnatt och allt som inte var gullesnuttigt och stod till höger om socialdemokraterna censurerades (och Tobias Hubinette och hans kompisar registrerade alla nedplockade inlägg och registrerade dem som rasistiska, typ).

  6. kallepelle skriver:

    Journalist/lögntidningskrisen är kvällens stora nyhet. Det går inte åt tillräckligt med tidningspapper så en stor slakt på tidningspappersbruken förestår. Jag tror inte ens det skulle hjälpa om chefredaktörerna nyktrar till och tar lögnjournalisterna i örat och tillhåller dem att börja skriva sanningen genast. De har lyckats föröda hela förtroendekapitalet på ett knappt decennium (eller två)!

    • Peter Harold skriver:

      Min far beklagar. Hans aktier har gått ner rejält. Men jag tröstar honom med att att träden är vackrare i skogen än när de ligger i papperskorgen som Aftonblad. Då blir han glad igen. 😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

