Min summering av bokloppiset på Drottninggatan i helgen

sb svensk kokkonst

Bästa läsare!

För vissa människor är julafton årets höjdpunkt. För andra är födelsedagen den bästa dagen (i synnerhet för dem som inte fyllt 25 för därefter börjar entusiasmen avta). Och så finns det de som tycker att festligheterna efter den svenska traditionen rhamadan är den bästa tiden på året. För min del är det årliga bokloppiset på Drottninggatan min blomstertid på året.

Dessvärre ligger det faktiskt en och annan oläst bok i mitt privatbibliotek från tidigare års besök på evenemanget. Men eftersom jag nästan uteslutande köper facklitteratur så försvarar jag mig med att jag trots allt investerat i kunskap som ju på detta vis blivit tillgängligt för mig när andan vill falla på.

De första åren brukade jag komma hem med 1-2 kassar böcker. Inte på grund av mängden böcker, utan därför att jag ofta hittat ett par folianter till ett bra pris. Men på senare år har jag kommit hem med lättare bagage. Det är inte längre kvantitet som gäller. Numera när det mesta redan finns på Internet vill jag ha böcker som är både en prydnad på utsidan och insidan. Svart eller brunt skinnband med titeln i guld och ett tryckår före 1899 är minimikrav, och helst skall ämnet handla om resor i exotiska länder och vara rikligt illustrerat med vackra kopparstick.

Årets fynd höll på att bli Thiers biografi över Napoleon (den förste) översatt på svenska och tryckt på Lars Hiertas boktryckeri 1846 i fem band för 100 kronor. Men jag är numera lite skeptisk när jag hittar såna här erbjudanden. Saknades någon del? Njae, troligtvis inte eftersom del 4 var uppdelad i två volymer (4.1 och 4.2), och Janssons antikvariat ville ha 800 spänn på Bokbörsen. Steg två i analysen blev att se var i historieredovisningen som alstret slutade. Och det var då jag fann att det saknades gott och väl ett tiotal sidor i sista bandet. Nope, paketet fick åka tillbaka ner på bordet. Väldigt tråkigt. Hade varit trevligt att spara sjuhundraspänn så här i slutet av lönen på månaden.

Istället tröstade jag mig med en modernare bok som handlade om fantastiska uppfinningar från 1800-talet som jag tänkte roa mig med i natt. Och så köpte jag en handuppslagsbok om maskinelement från mitten av 1900-talet; jag minns inte tryckåret just nu, och ni är säkert inte intresserade. Ni bryr er nog inte heller om att jag köpte Axel Kerfves ”Svensk kokkonst” tryckt 1917 för 20 kronor, vilket var billigare än det exemplar som ett antikvariat på nätet vill sälja för nästan 500 spänn (tryckt 1918). Sedan dök utrikesministern i egen hög person upp, och jag föreslog att en monografi över Hallands regemente kunde vara intressant eftersom han ju är hallänning. Och där blev han stående med boken i hand och glömde helt bort att hålla reda på hustrun och sonen som avverkade bokstånden på ett i mina ögon osystematiskt sätt. Men det bryr inte jag mig om… Lilla fröken Harold undrade dock vem det var jag pratade med.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Litteratur, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Min summering av bokloppiset på Drottninggatan i helgen

  1. svensson skriver:

    Jag undrar hur många av dina läsare som förstår att det var Carl Bildt du träffade. Det åsido: en intressant glimt ur det stockholmska vimlet.

  2. Peter Harold skriver:

    Ingen fara, det har visat sig flera gånger att mina läsare är betydligt mer pålästa och intelligentare än jag. Eller heter det ”än mig”…😉

  3. Kinks skriver:

    Det där var väl ett slag under bältet. Klart som korvspad att vi läsare vet att sossarna sitter vid makten och att Mona Sahlin är Sveriges utrikesminister.😉

    Nä det var ju inte jag skulle skriva, men däremot att Lilla fröken Harold följer med dig på dina promenader utan några protester. Häromdagen satte sig min dotter platt som en pannkaka på asfalten och vägrade gå en meter till, trots att vi bara hade gått halva motionsrundan. Allt som jag gör har blivit så tråkigt att följa med på det senaste året. Vi som brukade vara så nära varandra och ha väldigt trevligt tillsammans. Men det kanske vänder sen. Hoppas, hoppas.

    P.s jag hade nog skrivit ”än mig”. Men jag skriver ju alltid så som jag tycker låter bra, sen om det är godkänt i Svenska eller inte, det skiner jag i.😉

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror att det där kommer och går med att vilja följa med mamma eller pappa. Lilla Fröken Harold gör detta nog inte så mycket för min skull som sin egen eftersom hon vill behärska vikten utan att banta. Fast igår var det knappast frågan om motion eftersom man ju inte bränner många kalorier framåtlutad över lådor med gamla böcker. Det beror kanske på att hennes mamma är i Thailand så då återstår bara en enda att umgås med i familjen. Nå, det är inte första gången jag är den siste folk vill umgås med… 😉

  4. anna skriver:

    Nej inte vara sån nu… Det är inte sant- det vet du. Men om din dotter vet det är nog inte lika säkert. Men hon blir nog förvisso om sådär 10 år. Jaja, du kan trösta dig att veta att dina läsare vet du iaf.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

