Kritisk mot massövervakning? Håll tyst, vi vet var du bor.

sb pp gösta och fredrik

Bästa läsare!

Jag har kanske inte någonting substantiellt att tillföra frågan, men jag bidrar så gärna att låta nyheten om den brittiska säkerhetstjänstens övergrepp mot The Guardian och deras personal få gå viral, som det så fint heter på 2010-talssvenska.

Piratpartisten Emma på bloggen opassande.se lovar att inte sluta debattera massövervakningen. Bra, då är vi två om det. Men Emma lyfter ett par viktiga spörsmål:

Ett underliggande problem är även det där med att ju mer folk förstår att de är övervakade, noterade och registrerade, desto mindre benägna blir de att gunga båten. Det är inte för att de är fega, utan behöver ha en inkomst, behöver kunna betala hyra och sätta mat på bordet. […]

Vi har ett stort problem som oroar och behöver justeras, men det finns få som vågar sticka ut näsan. Och det lär inte bli lättare. […] Det är rätt stora grejer jag och andra ber om hjälp med, för den enskilde individen, jag inser det. I den stund en privatperson får besök av staten och egendom förstörd eftersom de anser “att saker debatterats klart”, har man inget att sätta emot. Och vi är inte långt borta från det — vi är rent av redan där.

Det Emma refererar till är nyheten om att brittiska nyhetstidningen The Guardian uppvaktats av den brittiska regeringen som bett (beordrat) tidningen att återlämna det material som visselblåsaren Edward J Snowden ställt till redaktionens förfogande, alternativt förstöra materialet på plats. Och det var det sistnämnda som skedde. Detta säger en hel del om våra folkvalda politiker syn på sin roll i det demokratiska samhället. Det krävs ringa intelligens för att räkna ut att ordern kom från andra sidan Atlanten.

Eftersom det numera är bevisat att det är omöjligt att bedriva elektronisk kommunikation utan att bli övervakad har tidningarna tvingats skicka sina journalister med flyg för att kommunicera med kritiker av massövervakningen, och så har även skett i fallet då Edward Snowden intervjuats. Antingen för att visa sin makt eller för att försöka snoka rätt på vad tidningen fått för information av Snowden lät den brittiska säkerhetstjänsten hålla The Guardians medarbetare David Miranda i förvar på Heathrows flygplats i söndags för att förhöra honom om potentiella terrorbrott. Läs The Guradians redovisning här och här.

Nu kan ju vän av ordning – om ordning får representeras av våra folkvalda politiker som försatt oss i en verklighet med massövervakning och reducerad rättssäkerhet – anmärka att det hela är glasklart: om man är rädd för att bli attackerad av regeringen och vill undvika att hamna i säkerhetstjänstens klor så får man agera därefter: sluta kritisera massövervakningen. Sluta läcka hemligheter som staten inte vill att medborgarna skall se. Lyd. Ordnung muß sein!

Precis som Emma vill jag se att utvecklingen tar en annan väg.  Jag ger härmed mitt fulla och offentliga stöd till Piratpartiet i EU-valet 25 maj 2014. Jag önskar själv att jag hade möjlighet att kandidera, men det finns så många andra personer som är bättre skickade att representera den svenska frihetsrörelsen i Europa.

Och inte heller jag tänker sluta blogga om och emot massövervakningen. Mina eventuella barnbarn skall inte behöva växa upp i en Europeisk polissuperstat. Västvärlden behöver – och här darrar min röst av skam – glasnost. Jag trodde aldrig att jag skulle behöva kämpa för det på hemmaplan. Fuck.

Hälsar eder Peter Harold

 

UPPDATERAT:
Vita huset bekräftar att man hade kännedom på förhand om att brittiska regeringen skulle ta in The Guardians medarbetare på förhör i enlighet med gällande terrorislagstiftning i England. I told you so…

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Politik. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Kritisk mot massövervakning? Håll tyst, vi vet var du bor.

  1. anna skriver:

    Jag har buggar på mig som vill lite det ena och lite det andra. När jag köper en ny dator bestämmer jag mig egentligen för var jag står… Just nu känner jag mig jävligt flummig… varför skriver jag egentligen har liksom sin egna förklaring… fingrarna lever sitt egna liv. Om fokl i gemnen levde lika egna liv som mina fingrar… ? osv. Eller Und so weiter . som du brukar skriva…

    • Peter Harold skriver:

      He, he, visst har jag varit med om att fingrarna tycks leva sitt eget liv. Spelar ingen roll om datorn är ny eller gammal. Fast jag måste säga att fingrarna har lättare att trycka på rätt tangenter när det är en inkörd burk.

  2. anna skriver:

    Haha inkörd burk! Ja, det är väl för att timman är sent slagen. Eller för att det är jag som är sent slagen och timman alltför pigg. Vi vet vad du gör och vad du skriver. Men det är ju också frågan om vem som ska tysta vem. Alla vill ju vara just klockan som blir slagen på. Det är din styrka. Din klocka är nog varannan gång slagen.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

