Varför politiker i Svenska kyrkan?

Bästa läsare!

På söndag skall vi tydligen ha val till kyrkan. Valdeltagandet förväntas inte bli särskilt högt. Utmärkt. Det enda jag saknar är en totalbojkott från de politiska kandidaternas sida också. Jag kan nämligen inte se logiken i att kyrkan skall styras av politiker eftersom denna institution klarade sig alldeles utmärkt utan deras hjälp under de första 900 åren i verksamheten. Den svenska kyrkan är numera även skild från staten. Visserligen kallas den alltjämt för ”folkkyrka” i myndighetstext, men den kan inte längre be konungen att samla sina riddare och gå i korståg mot hedningarna i fjärran land. På sin höjd har den en opinionsbildande roll. Och den rollen har vi sett tenderar alltmer att luta sig åt att förneka kristendomens tyngd med rent av kulturmarxistiska inslag.

Genom 1862 års kommunalförordning skildes kyrkan ur sockenstämman. Den kyrkliga uppgiften var att hålla byggnaderna i gott skick och förvalta tillgångarna (det som var kvar efter Gustav Vasas tvångsbeskattning samt det man lyckades suga ur församlingsmedlemmarna och tigga till sig genom löften om evig frälsning efter den yttersta dagen). Högste styrande var Gud, men verkställandet hade delegerats till ärkebiskopen, biskopen och prästen i fallande ordning. Och husbonden bekostade kalaset under husförhöret. Och alltsammans utgick från Den Heliga Skriften.

Idag är det annorlunda. Biskopar och präster låter som övervintrade FNL-aktivister. Kyrkan omfamnar i namn av sin tolerans främmande religioner som t.ex. islam, vilken i muslimskt styrda länder visar sin tacksamhet genom att skilja kristnas huvuden från sina kroppar. Nu i förra veckan underrättades vi om att de islamistiska rebellerna (som Barack Obama stödjer) invaderat en kristen stad i Syrien där några tusen invånare fortfarande talar samma språk som Jesus. Villkoret för överlevnad är att invånarna konverterar. Dödsfall finns rapporterade, men ingen exakt siffra. Tragiken blir i bästa fall en notis i tidningen – medan kurdgäng som attackerar afrikaner ger anledning till ledarspalter med varning om ”extremhögern” och de ”främlingsfientliga mörkerkrafterna vars kandidatur i kyrkovalet måste bekämpas”. Den svenska kyrkan predikar om vikten av att vända andra kinden till, ett råd som inte kan efterlevas av de som fått sina halsar avskurna och huvuden tillkastade hundarna.

Jag vill inte påstå att den svenska kyrkan är fläckfri ur moralisk synpunkt. Tvärtom. De flesta samhällsinstitutioner har lik i garderoben. Svenska kyrkan har hela kyrkogårdar fulla med lik, bildligt  inte bara bokstavligt sagt. Under mitt släktforskande har jag fått veta att de som rest sig mot prästerskapet inte fått en lätt tillvaro. Några av dessa vägrade till och med att döpa sina barn – en intressant konflikt med den egna församlingen. Jag har också under detta sökande funnit – ironiskt nog – en rik flora av präster bland mina förfäder, så det finns tydligen genetiska orsaker till att jag slår åt alla håll.

Svenska kyrkan har inte längre Bibeln som regelverk. Den har ersatts av affärsplaner som vilken organisation som helst inom den nationella och internationella välgörenhetssindustrin, marknadsförda av en frånvarande Gud via sin osynlige son som blänger ner mot de kvinnliga konfirmandernas urringningar där på sitt kors vid altaret.

Visst, jag vet. Svenska kyrkan har förändrats för att kunna överleva. De svavelosande predikningarna mot synden i alla dess former har ersatts av samförstånd och en låtsatsreligion som inte skall kännas påträngande i vårat sekulära samhälle. Vi har en f.d. kristen kyrka som säger att alla vägar är rätt, till och med mysticism. Vi har en kyrka som vill vara vän med alla, utom sin egen historia. Vi har en kyrka som säger sig vilja slå vakt om de svaga i samhället, samtidigt som den betalar de politiska partierna över 30’000 kronor per mandat [KT], pengar som tas från avkastningen från kyrkans enorma egendomar. Inte för att partierna har med religionen att göra; inte för att kyrkan har med partiernas politik att göra – utan bara därför att det är så.

Jag vill inte förringa er tro, ni som är kristna och övertygade om att den allsmäktige Gud har kontroll på allt och dömer oss alla rättvist. Be my guest. Flera av era budord – som reviderats genom historiens gång sedan Moses tog emot dem – kan jag själv ställa upp på. Jag stryker de som inte är aktuella för min del:

  • Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.
  • Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.
  • Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.
  • Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.
  • Du skall inte dräpa. (Sa han som utplånade större delen av mänskligheten med en översvämning, samt ödelade hela städer för att det festades och knullades runt.., min anm.)
  • Du skall inte begå äktenskapsbrott.
  • Du skall inte stjäla.
  • Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
  • Du skall inte ha begär till din nästas hus. (Såvida det inte är till salu, min anm.)
  • Du skall inte ha begär till din nästas hustru (såvida hon inte tröttnat på honom, min anm.), inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, (menas här personal som hushållsnära tjänster? min anm.) inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom (såvida de inte är, som sagt, till salu, min anm.).

Jag behöver knappast motivera mina strykningar eftersom de är ganska uppenbara för er som känner mig som libertarian. Men för Svenska kyrkan borde de alla vara en given vägvisare för verksamheten. Framför allt visar budorden vad kyrkan egentligen inte kan se med ett gillande.

Kort sagt, det finns en hel del för Svenska kyrkan att arbeta med. Saker som strider mot dess egna bud, såvida inte man själva har strukit i de egna budorden? Svenska kyrkan har på sistone varit starkt engagerade i klimatfrågan, och haft en starkt alarmistisk ton. Man gör det så framgångsrikt att till och med Naturvårdsverket nappat på t.ex. biskop K.G. Hammars förslag om att vi skall återgå till Jesus tid [Neo]. Men klimatalarmismen i sig är – som jag påvisat i mängder av tidigare bloggpostningar – verkligen att vittna falskt.

Efter att ha studerat de olika riksdagspartiernas kyrkopolitiska program kommer jag fram till att dessa handlar mycket om att få Svenska kyrkan involverad i andras angelägenheter (men enbart utifrån det egna partiets premisser). Jag förstår inte varför inte de kristna i Sverige slänger ut de politiska partierna och återgår till sockenstämman och ägnar sig åt sin religion. Den politiska infiltrationen har raderat Svenska kyrkans trovärdighet som en religiös institution. Jag önskar att medierna kunde se helhetsfrågan, och inte bara fixera sig vid sin ångest över att Sverigedemokraterna utnyttjar sin demokratiska rätt att försöka ta sin andel av de kyrkliga köttgrytorna.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik, Religion. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Varför politiker i Svenska kyrkan?

  1. Läsare skriver:

    Strök du verkligen ”Du ska inte begå äktenskapsbrott”? Har för mig att du nämnt en mrs Harold 🙂

    • Peter Harold skriver:

      Jodå, det är min skilsbo, eller vad det heter. 😉 Varför jag strök detta bud är att jag anser inte att andra har att göra med hur folk ligger med varandra. Jag blev förbluffad över hur vanligt det är med medelålders kvinnor som ligger runt med sin make som observatör. Och det sorterar också enligt Bibeln in under äktenskapsbrott.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

