Bland kukhuvuden och andra idioter: Dagen efter en valsöndag…

Bästa läsare!

Jag väcktes av en larmtelefon. Men det hör inte hit, utan är bara något man får räkna med när man är en nyckelperson på jobbet som jag. Sedan lade jag mig för att somna om. Vilket inte var lätt. Jag plockade upp mobiltelefonen för att sysselsätta mig tills det var väckarklockans tur att väcka mig. Först en titt i de sociala medierna. Gäsp.

De första indignerade postningarna på Facebook hade redan börjar droppa in. ”Svenska kyrkan håller på att förvandlas till ett nazistnäste” (ej ordagrannt återgivet av mig, men ni hajar nog ändå). Även om jag varit spritt språngande vaken hade jag inte orkat ta en diskussion. Det är liksom inte min sak att försvara Sverigedemokraterna (det får de göra själva, fast vem lyssnar?). Någon annan undrade om regnvädret i morse berodde på att Gud grät eftersom nämnda parti tydligen dubblerats vid valet kyrkomötet. Inte heller den tråden ville jag hoppa på.

Jag var för en stund frestad att skriva att jag röstskolkade. Men sedan insåg jag att ett sådant uttalande numera betraktas som passivt stöd till SD. Till och med Sveriges Radio mobiliserade ju svenska folket (åtminstone de över 16 års ålder) att ”rösta mot SD”. Jag nöjde mig med en sarkastisk rad om att ”hoppas vi snart får rösta in politiker i våra lokala moskéer”. Får se ikväll ifall min ”vänkrets” är halverad… Vissa har redan sagt upp bekantskapen med mig därför att jag uttryckt mig antikommunistiskt. Som om det skulle vara ett brott. Nå, jag tänker inte bli deprimerad och börja skära mig i armarna för deras skull.

Men det är faktiskt sant att jag struntade i att gå till vallokalen igår. Visserligen hade det varit frestande att se ifall det även i min valkrets bröts mot 8 kapitlet, 3§ i vallagen. Ni vet den där texten som lyder:

På ett röstmottagningsställe eller i ett utrymme intill detta får det inte förekomma propaganda eller annat som syftar till att påverka eller hindra väljarna i deras val.

Ett sätt att ”hindra väljarna i deras val” är att plocka bort eller gömma valsedlar. Jag minns att när jag gick på kurs hos Moderata Ungdomsförbundet i slutet av 1980-talet sade vår kursledare (var det Per Alkstål?) att det var absolut tabu att göra någonting dylikt. Inte ens på skoj.

Tyvärr har det rapporterats under detta kryckoval, eh, kyrkoval – i synnerhet i samband med förtidsröstningen – att valsedlar från främst Sverigedemokraterna försvunnit. Nu kan vilket parti som helst bli drabbat, allt som krävs är att någon med ont uppsåt och föga respekt för demokratiska värden går fram till bordet och tar motståndarens sedlar och fyller innerfickan i jackan med dessa A6-papper. Men vi kan inte komma ifrån att det i årets val funnits en särskild motivation för SD:s motståndare att göra så här. Och det är inte en åsikt jag griper ur luften; varför skulle annars en kammaråklagare (alltså en väldigt viktig funktionär i vårt svenska rättssystem) utbrista i en förståelse för dem som stjäl SD:s valsedlar? [länk] Yuck!

Varför stannade jag då hemma istället för att fullgöra min demokratiska plikt sistlidna söndag? Hur blev det med proteströstandet (på-ni-vet-det-där-partiet)? Det blev inte alls. Som jag skrev i mitt tidigare blogginlägg så frågar jag mig vad fan politikerna har i kyrkan att göra. Jag tycker inte att jag fick ett särskilt bra svar på den frågan. För mig borde kyrkan stå för sina ursprungliga och bibelrelaterade ideal, hur mycket dessa än avviker från mina egna. Jag kom fram till att det är inte min sak att skriva kyrkans agenda. Jag startar hellre en egen religion i så fall.

Men här skall jag erkänna att jag så här dagen efter klär mig jävligt bra i dumstrut, och jag förtjänar det. Ursäkta att jag svär så in i helvete mycket när jag skriver den här postningen, men på något skitsätt måste jag ju markera att en fucking hedning som jag inte skall ha med kyrkopisspolitik att göra. Hm, antingen har någon fisigt illa i rummet, eller också osar det verkligen svavel… Hursomhelst, hur var det med dumstruten nu då?

Jo, det visar sig – då jag vaknat upp ur min politiska och komaliknande åsiktsslentrianism (finns det ordet?) att det faktiskt existerade ett kyrkopolitiskt parti med exakt de värderingar jag tycker att Svenska kyrkan skall stå för. Då jag gick genom Google News för att studera hur illa det var med Guds sorg över Sverigedemokraternas uppgång så fann jag en rad i Aftonbladet om ”homofoberna i partiet Frimodig kyrka”. De vill varken ha kvinnliga präster eller inblandning av andra religioner i kyrkan. Jag utbrast i ett kvävt
” – Fuck
när jag insåg att jag förspillt min chans att ge den svenska kyrkan vad den förtjänar. Hade jag vetat hur ondskefulla ni är enligt Aftonbladet hade jag till och med kampanjat för er, Frimodig kyrka. Sorry. Reservera en plats i helvetet för mig och Aftonbladet, jag förtjänar det.

Till mitt försvar skall sägas att jag inte direkt översköljts med information om de politiska konstellationerna som kandiderat för de kyrkliga förtroendeuppdragen. Det lilla jag sett och hört har handlat om att ”stoppa SD:s mobilisering”. Vilket får mig att än en gång säga till Jimmie Åkesson att hans bästa valarbetare finns utanför det egna partiet. Jävla kukhuvuden…!

Hälsar eder ödmjuke och kärleksfulle Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet, Religion. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bland kukhuvuden och andra idioter: Dagen efter en valsöndag…

  1. Hans skriver:

    POSK, FISK,Risk? Termer och namn duggar tätt, för en klentrogen är det inte lätt. Att inte välja är ingen lek, vilket i dagens Sverige ses som ett svek.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

