PRAO hos den mörka sidan… – Peter Harold bidrar till den föraktliga pressmeddelandejournalistiken.

Bästa läsare!

Trots en strid ström av händelser som både korsar och tangerar undertecknad bloggskribents intressen så har jag fått avstå från mina dagliga postningar för annat. Mest p.g.a. att jag är off-line på min korta fritid numera. Det har ju hänt en hel del intressanta saker, som t.ex. att regeringen ber riksdagen att strunta ännu mer i det som så fint kallas för kommunalt självstyre, men som steg för steg innebär att kommunerna måste tillfredsställa allt fler av statens nycker. Som t.ex. att tvinga kommunerna att ta emot ensamkommande flyktingbarn som sällan anländer till Sverige på egen hand utan kommer i grupp samt endast i sällsynta fall verkligen är barn. Nu förekommer det en livlig debatt om detta bland alternativa medier som t.ex. Avpixlat, fast fokus i de forumen handlar mer om de s.k. flyktingarnas tillkortakommanden och mindre om att försvara det kommunala självstyret som kränks på många andra finurliga sätt som gynnar den bokföring som Anders Borg ansvarar för.

Jag har ett ex. av Agne Gustavssons bok ”Kommunalt självstyre” liggande på nattduksbordet för att läsa in mig på med avsikt att skriva om regeringens senaste attack mot kommunernas rätt att värja sig mot Migrationsverkets folkutbyte, men på sista tiden slocknar jag redan efter en halv sida, oavsett vilken bok jag än läser.

Nå, vad roar jag mig med på dagarna? Ja, här har jag intressanta nyheter. Den som frekvent läser Skrivarens Blogg har noterat ett mediekritiskt anslag i många av mina texter, och att mitt favoritskälsord lyder ” – Fnys! Pressmeddelandejournalistik!”. Nu har ödets nyckfulla vägar tvingat mig att syssla med just sådant på betald arbetstid, nämligen att skriva pressmeddelanden till förmån för dess avsändande organisation. Eller det var snarare min chefs idé. Han har lånat ut mig som faktagranskare åt en kommunikatör. Detta har föranlett mig att byta kontor för en tid.

” – Vi skall också göra listor på svar som skall användas i sociala medier för att följa upp pressmeddelandena”, beskrev den kvinnliga kommunikatören och började berätta för mig hur Facebook och sånt fungerar. Det är väl lite mindre än 15 års åldersskillnad mellan oss, och med tanke på att mina arbetskollegor hånskrattar åt att jag fortfarande använder Yahoo-mail ansåg hon väl att jag behövde en snabb uppdatering om vad som skett på ”nätet” sedan när den förra IT-bubblan sprack i början av förra årtiondet. Hon prisade Facebook eftersom man därmed kan få kontroll över kommunikationen med folk som klagar och gnäller. Fast hon beskrev dem på ett snällare sätt. Den här tjejen är nog den snällaste propagandaskrivare jag någonsin träffat. Jag förstod snart vad vi hade för respektive roll; hon var trots sin virvelvindslika men oskuldsfullt naiva karaktär duktig på att plocka fram det som skulle vara fokus i budskapt (jag antar att hon var duktig eftersom hon tyckte precis som jag…), och jag fick se till att budskapet var med sanning överensstämmande.

Jag log ett snett leende. Här satt vi och kondenserade texten från 2 A4-ark till femton rader. Först raderar man det som man verkligen inte vill att allmänheten skall läsa. Sedan markera man tre punkter som måste nämnas. Floskler är tillåtna, men de måste formuleras så att de inte känns som sådana. Sedan tar man bort allt som liknar en problematisering. Efter detta formulerar man alltsammans på enkel svenska så att en 12-åring samt Mona Sahlin förstår vad man skriver. När detta är klart börjar man stryka i texten igen tills den är så komprimerad att den kan klämmas in i DN och SvD som en notis eller fungera som ”budskapsdonator” ifall redaktionen vill göra en riktig artikel. Det är här det svåra börjar. Ja, texten måste vara begriplig trots att den är förkortad. Alltså en teknik som aldrig praktiserats på Skrivarens Blogg…! Det blev alltmer uppenbart för mig varför vi måste ha alternativa medier. Jag skulle aldrig stå ut med det här jobbet på heltid. Men det var kul att PRAO hos den mörka sidan.

Den kvinnliga kommunikatören var dock förtjust och uttryckte sin glädje över att få jobba med mig *rodnar*, och jag kunde bara säga att det var ömsesidigt (fast inte på det sätt ni tror, era snuskhumrar). Charmen med just den här tjejen är – som jag skrev här ovan – att hon trots sitt förvirrade intryck kan skapa fokus på rätt saker i ett möte. Om jag någonsin blir utrikesminister kommer jag utnämna henne till Sveriges FN-ambassadör. Jag är säker på att med snävt given deadline kommer hon tala alla tvedräkter till fred genom att förmå dem att skippa allt bullshit. Hon kommer att lyckas med det utan att de märker något. Synd bara att jag vill lägga ner FN. Då blir hon arbetslös. Och då blir det inte fred på vår jord. Inte bra. Kanske bäst att behålla FN?

Oups! Det är ju så här våra politiker håller sig själva och sina vänner i försörjning. Det är bara att gräva djupare i skattebetalarnas plånböcker och ösa deras pengar över varjehanda tänkbar ”nödvändig” institution. Uppenbarligen har min PRAO haft lite dåligt inflytande över mig. Sorry!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Privat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till PRAO hos den mörka sidan… – Peter Harold bidrar till den föraktliga pressmeddelandejournalistiken.

  1. calle37 skriver:

    Jag hade en period i livet när jag tillsammans med likasinnade indelade kvinnor i två grupper, psb och icke-psb. Erkänn att tanken drog genom ditt huvud;)

    Ack, den ljuva ungdomen;)

    psb=påsättningsbar

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

