Rör inte min kanelbulle, Expo!

Bästa läsare!

I medierna rapporteras att den vänsterorienterade och våldsbejakande stiftelsen Expo delade ut kanelbullar på Kanelbullens dag med syfte att ”göra denna dag till symbol för omtanke och antirasism”.

Nu står det fritt för vem som helst att dela ut kanelbullar, eller vilken mat som helst. Expo är inte den enda organisationen som bjuder på livsmedel; i Grekland delade det nazistanklagde partiet Gyllene Gryning ut mat till fattiga landsmän… Från renodlad fascism till åsiktsfascism är steget inte långt. Alex Bengtsson, Expo, säger till Sveriges Television:

– Kanelbullens dag startade 1999 som en dag för omtanke. Det är något vi behöver mer av nu när människor flyr krig och oroligheter. Dagen är början på en ny tradition och en ny rörelse.

Vis av erfarenhet att den svenska journalistkåren är en megafon för politisk propaganda avfyrad från det vänstra spektrumet av talföra idioter så bestämde jag mig för att kolla upp detta påstående. Vilken källa kan vara mest sanningsenlig vad gäller ursprunget till Kanelbullens dag? Vänsterextremisterna hos Expo eller kanske organisationen Hembakningsrådet som driver hemsidan ”Kanelbullens Dag”? Från den sistnämnda sidan kan man läsa:

Kanelbullens dag firar vi den 4 oktober, varje år ända sedan 1999. Dagen instiftades av Hembakningsrådet, för att vi ville fira vårt fyrtioårs-jubileum. Vi ville helt enkelt hylla vår hembakartradition genom att lyfta fram ett älskat bakverk. Vi ville också skapa en tradition som alla kan delta i. Höstens skördetid innebär också högsäsong för bakning i svenska hem.

Var nämns ordet ”antirasism” i texten? Ingenstans. Kanelbullens dag var ett koncept som Kaeth Gardestedt på Hembakningsrådet kom på för att förmå svenska folket att köpa mer mjöl, socker och jäst:

– Jag ville att Hembakningsrådet skulle lanseras över hela Sverige, och hur gör man det? Jo, med ett bakverk! Och vad är det svenskaste av alla bakverk? Jo, kanelbullen!

Det svenskaste av alla bakverk! Kanelbullen! En sådan ironi att den delas ut av en organisation som säger sig försvara multikulturalism och som ägnar miljontals kronor åt att registrera och förfölja personer som säger sig vilja slå vakt om svensk kultur, svenska värderingar och seder.

Nej, jag tycker inte om när politiska organisationer – för Expo ägnar sig åt politik även om man förnekar att man är bunden till något specifikt riksdagsparti (fastän socialdemokraten Mona Sahlin är en av stiftelsens arvoderade styrelseledamöter) – parasiterar på andras goda intentioner för att göra tillvaron trevligare för svenska folket. Jag skulle aldrig vilja tugga på en bulle som Alex Bengtsson hållit i. Min ödmjuka önskan är att bullarna fastnar i halsen på alla ideologiska kleptomaner inom den svenska vänstern. Sluta sprid er åsiktsfascism genom att kapa positiva rörelser!

Det sägs att Kanelbullens dag firas den 4 oktober genom att manifestera Internationella Barndagen för att ”visa omtanke”. Det var relevant 1999, ehuru det inofficiella firandet av Internationella Barndagen i Sverige alltid sker första måndagen i oktober månad. Men i år fanns inte denna direkta koppling. Däremot är det omtänksamt att arbetsplatser och affärsidkare bjuder på svenska kanelbullar 4 oktober. Men utan politiska motiv.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Rör inte min kanelbulle, Expo!

  1. Rune skriver:

    ”I medierna rapporteras att den vänsterorienterade och våldsbejakande stiftelsen Expo delade ut kanelbullar på Kanelbullens dag med syfte att ”göra denna dag till symbol för …………”
    —————————————
    Du kan trösta dig med att det inte är troligt att de delade ut äkta kanelbullar. 99 procent av alla bagerier och konditorier bakar en sorts kanelbullsimitationer numera. Dessa är fulla med E-nummer, emulgeringsmedel och liknande ersättningsmedel.
    Det enda bageri som jag känner till som bakar med äkta råvaror är bageriet vid Saltå kvarn i Järna. Jag var där i somras och köpte en påse kanelbullar och de smakade som de skulle smaka och som jag minns från förr.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Tack för tipset. Jag brukar nästan alltid köra gamla gamla vägen när jag ska söderut (utom i tjänsten). Ska ta en paus där.🙂

  2. calle37 skriver:

    Eftersom det internationellt är vodkans dag, så firade jag den genom att intaga ett stort glas. Vodka har, trots flera gemensamma ingredienser med kanelbullen, en effekt som bakverket saknar.

    Man glömmer för en kort stund…

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Om vodka vet jag att det dummaste man kan göra är att låna ut pengar till någon som just druckit detta. Så glömskan kan bli långvarig…!

  3. Peter Harold (via mobil) skriver:

    Sorry, kära läsare. Men jag har mycket att stå i. Därav min låga aktivitet.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

