Metaforer om islam i Tyskland leder till höga böter – Michael Stürzenberger dömd till 1200 Euro i böter för liknelsen av islam med cancer

Bästa läsare!

Jag är väl medveten om att risken är stor för att många förbipasserande läsare i all hast uppfattar mig som enkelspårig kritiker av religionen islam. Det är i vart fall så jag förmodar att mina meningsmotståndare – vilka de nu månne vara – skulle välja beskriva mig som, för att göra mina åsikter mindre giltiga. Men för dem som inte är ute efter att smutskasta mig vill jag förklara att min kritik mot islam och islamism grundar sig på min kärlek till det öppna och fria samhället, och då framför allt yttrandefriheten. Och islam erbjuder inte denna frihet, vare sig som religion eller politisk rörelse. Faktiskt lika lite som socialism, kommunism eller extrem konservatism i dess praktiska utövande. Islamism innehåller olyckligtvis drag av samtliga destruktiva politiska ideologier, vilket man kanske medvetet använder för att skrypa under skinnet på de partier som borde försvara friheten.

Sålunda är nog ingen förvånad över att jag väljer att ta upp domen mot den islamkritiske debattören Michael Stürzenberger som nyligen dömts att betala 1200 Euro i böter för sitt uttalande om att ”islam är som en cancersvulst”. Avpixlat har publicerat en tunn artikel om ämnet som tveklöst utmålar domen som felaktig. Det kan vara på sin plats med en kortfattad redogörelse som komplement till Avpixlats notis, för att bättre förklara sammanhanget till uttalandet. Om inte annat så för att göra det mer begripligt för den som tycker att Stürzenberger kanske fått vad han förtjänat när han liknar en religion vid en dödlig sjukdom.

Den 12 mars i år publicerade Michael Stürzenberger en rapport på sajten PI-News.net (Politically Incorrect) från ett torgmöte som man hållit i München för att informera om islam och dess inflytande i samhället, både utomlands och i Tyskland. Man hade med gästtalare och medverkande från ett antal muslimska länder, bl.a. Malaysia (en buddist) och Iran (en kristen) som berättade om hur de utsätts för förföljelser i dessa länder. Gästtalaren från Iran ansattes hårt av flera arga muslimer i publiken. Man skrek att han var avföring, en djävul och en förrädare. Stürzenberger presenterade här sin tankegång i sin text; efter den persiske gästtalarens anförande – där denne beskrev hur hans bror (också kristen) dödats på gatan i Teheran av militanta muslimer – menade Stürzenberger att stämningen på Marienplatz i München hade kunnat sluta med en lynchning likt i Teheran, och tog fasta på den varning som den persiske talaren uttalat, att islam kommer bli lika aggressivt i Tyskland som i hans eget hemland. Stürzenberger skrev:

In Teheran wäre er wohl sofort gelyncht worden, wenn er sich so offen für das Christentum ausgesprochen hätte. Der Islam ist wie ein Krebsgeschwür, das die (noch) freien Völker dieses Planeten zersetzt und nach und nach mit dem Gift dieser brandgefährlichen, intoleranten, frauenfeindlichen, gewalttätigen und machthungrigen Ideologie infiziert.

Med tanke på mycket annat jag läst på nätet om islam, både av kritiker och bejakare, känns domen mot Michael Stürzenberger hård. Frågan är om domstolen dömt honom utifrån hans bakgrund, d.v.s. ledare för en rörelse som bajersk säkerhetspolis beskriver som ”extremistisk” därför att den är så koncentrerat ”fientlig” mot islam. I så fall gör det domstolens dom oerhört politisk.

Stürzenberger säger sig vara villig att inför domstolen anföra argument för hans resonemang om att islam liknar cancer. Men dilemmat är att domstolen inte är ett forum för filosofi, utan enbart för faktisk juridik. Om tysk lag är skriven så att islam inte kan beskrivas med metaforer av detta slag så är det i första hand en begränsning i yttrandefriheten som de lagstiftande politikerna är ansvariga för. Med andra ord är ”Fallet Stürzenberger” långt större än hans 1200 Euro, utan mer en fråga om grundläggande principer för yttrandefrihet. Har han fel i sitt resonemang står det var och en fritt att argumentera emot honom. Det är nämligen detta som är grunden i ett demokratiskt samhälle.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Metaforer om islam i Tyskland leder till höga böter – Michael Stürzenberger dömd till 1200 Euro i böter för liknelsen av islam med cancer

  1. kallepelle skriver:

    Eftersom Du resonerar lugnt och och konsekvent så finns det knappast någon anledning för Dig att be om ursäkt i förväg för vad Du skriver. Det är ju alldeles förbannat att våra politiker skall sätta prislapp på yttrandefriheten så fort som ett yttrande riktas mot det islamistiska hörnet. Stürzenberger har ju alldeles rätt i det han säger och att avtvinga honom pengar för det är ju alldeles åt helsefyr! Man kan jämföra med Gudmundsson som sakligt redogör för vår blomstrande heliga-krig-verksamhet och övervräks av hinkvis med hot och skit från stenkastarvänstern!

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Ja, och framför allt är det att jag tycker det framgår väldigt tydligt vilka konsekvenserna blir när en religion skall freda sig med blasfemilagar.

  2. Bengt Hesdorf skriver:

    ”Islam och islamism grundar sig på min kärlek till det öppna och fria samhället, och då framför allt yttrandefriheten. Och islam erbjuder inte denna frihet, vare sig som religion eller politisk rörelse”
    Vad med kristendomen?
    Den religonen om någon står väl defenitivt inte upp för yttrandefriheten och vad kärlek beträffar så innehåller knappast GT några böcker som förespråkar kärlek.

    (Det kärleksbudskap som trots detta finns i Biblen kom inte in förrän i smaband med Kristus (NT) och i dennes ev. predikningar.
    De gnostiska evangelierna nämner inte några ”underverk” utan redogör enbart för den kärleks och politiska propagnda som Kristus framförde. Enl. dessa så var Kristus inget annat än en politisk aggitator dvs. den tidena Che Guevara eller någon likn nutida politisk aggitator)

    Nej faktum är att av de tre större religonerna så är det de facto just Koranen som har det största kärleksbudskapet.
    Både Toran och Biblen (GT) är enormt våldsbejakande emmedans Koranen är den som förespåkar minst våld av dessa tre.
    Men ”of cause” vi som tvunget vill tillhöra en religon som har det största kärleksbudskapet kan ju alltid välja Budismen.

    Vad beträffar yttrandefriheten så är det bara att ta en titt på historien och på hur den kristna och katolska kyrkan har förföljt och likviderat de som inte har haft samma uppfattning som kyrkan (den Engelske prins som var först med att översätta Biblen från Latin/Hebreiska till Engelska blev faktiskt hängd för detta)

    Tilläggas bör att jag defenitivt inte tillber någon ettablerad religon unta jag är Agnostiker men jag har läst både Biblen, Toran & Koranen grundligt för att ha lite kött på benen innan jag beslöt mig för att gå ur Svenska kyrkan som man tydligen tvångsansluts till från födslen.
    För er som ännu inte har upptäckt det så finns det pengar att spara på att anmäla sitt utträde från den Svenska kyrkan då ni annars får betala skatt för ert påtvingade medlemskap.

    • Anna C skriver:

      Nu handlar det väl i första hand om vad som sker nu, eller hur? Gäller arvsynden blott kristna försyndelser? Gäller det även islam kan vi ju börja räkna offren under islams erövringståg.
      Att sen bygga sin kritik av kristendomen på GT är knappast korrekt. I Koranen talas det inte alls om någon kärlek till nästan. I första hand talas det om kärlek och underkastelse mot Allah och i andra hand om godhet gentemot sina trosfränder, dvs andra muslimer. Hur många gånger omtalar koranen kärlek? Tio (10) gånger. Av dessa är sex (6) kärlek till Allah (i motsats till medmänniskan). Bibeln omtalar kärlek 395 gånger – tretton (13) är till gud.
      Men ett av de allvarligaste felen med islam är att läran tycks passivisera människor och ingjuta en offermentalitet och oförmåga att ta ansvar.

      • Peter Harold (via mobil) skriver:

        En siffra fladdrade förbi under dagen som jag knappt minns. Jag tror att det var 270 miljoner.Fler än vad Hitler och Stalin tillsammans lyckades avliva. Tror inte ens att summan kan spräckas med hjälp av Mao heller, även om det är nära. Jag har slutat vara kalenderbitare så jag minns inte siffrorna så noga.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Judendomen, kristendomen och islam kommer ur samma frö, så det är nog bara en redigeringsfråga om huruvida vilken skrift som innehåller minst ondska. Och hur var det nu ige… Gud dödade i Bibeln 2 1/2 miljon människor, och Satan tog väl livet av mindre än en halvfull.😉

      • Anna C skriver:

        Jag är ateist och förespråkar ingen religion, men rätt ska vara rätt. De kristna samhällena har i alla fall lyckats frambringa de mest framgångsrika samhällena, medan muslimska samhällen genomgående är mer eller mindre misslyckade. Så personligt ansvar, flit, ärlighet och åtskillnaden av vad som tillkommer gud och kejsaren skapade nog förutsättningarna för denna utveckling.

        • Peter Harold skriver:

          Med risk för att låta politisk, men ett samhälles framgångsfaktor beror mycket på frihet. Fri handel, äganderätt och yttrandefrihet har fått samhällena att gå framåt. Motsatsen, som vi finner både i en kommunistdiktatur som Sovjetunionen eller i vissa afrikanska länder, håller tillbaka den spontana utvecklingen till förmån för allt från dysfunktionell planekonomi till ren korruptionsekonomi. Sedan finns det flera faktorer som maskerar dessa tillkortakommanden, som t.ex. Kina som de facto är en kommunistdiktatur men som tack vare en undervärderad valuta och låga arbetskostnader tjänar pengar på handel. Men trots det finns inte innovationsförmågan, och den kinesiska industrin är beroende av utländska partners. Hade Kina inte varit en diktatur hade man kanske haft den dynamik som skapar innovation.

        • Bengt Hesdorf skriver:

          ”Det är obligatoriskt för varje man och kvinna att söka kunskap, om de så måste bege sig till Kina för att finna den.” (Uttalande av Muhammed)
          Muslimska astronomer kom att förvalta arvet från den antika grekiska vetenskapen och under sen medeltid återbörda denna glömda kunskap till Europa.
          Astronomi kom att dominera, till en början oskiljbar från astrologi, tätt följd av matematik och filosofi med etik.

          Efter romarrikets fall fanns inte mycket kvar av antikens framsteg i Europa. Det grekiska arvet kom att förvaltas och utvecklas under en period inom den muslimska världen medan vetenskapen i Europa huvudsakligen bestod i att bevara det gamla och försöka förstå hur de gamla tänkte och hur man kunde tillämpa de gamla kunskaperna på samtidens frågor. Detta kom här att leda till en auktoritetstro som var skadlig för vetenskapens utveckling. Vid ett givet problem ägnade man sig ofta hellre åt att se vad auktoriteterna skrivit i frågan i stället för att tänka själv, gå till originalkällorna eller göra ett experiment.

          Under medeltiden influerades Europa i hög grad av den islamiska världen vilket ledde fram till renässansen och vetenskapliga revolutioner1.

          Efter Koranens uppenbarelse intog många muslimska vetenskapsmän framträdande roller och städer som Baghdad, Damaskus, Kairo samt Córdoba blev viktiga centrum för vetenskapliga studier. Städerna blomstrade och vetenskapsmän gjorde enastående upptäckter inom både praktiska och teoretiska discipliner. I Europa var situationen den rakt motsatta där den mäktiga katolska kyrkan hade övertygat de kristna européerna om att muslimerna var djävulens folk vilket fick dem att tro att de var muslimerna överlägsna. Därav drog Europa inte nytta av de vetenskapliga framsteg som den östliga grannen gjorde och kyrkan höll Europa kvar i den mörka medeltiden. Samtidigt blomstrade den islamiska civilisationen från Spanien i väst till Kina i öst.

          Under korstågen var kontakten mellan muslimer och kristna begränsad och endast en liten mängd kunskap utbyttes. Det stora utbytet av idéer, som ledde fram till renässansen, skedde först i det islamiska Spanien (Andalusien, al-Andalus). Här utgjorde huvudstaden Córdoba ett centrum för lärande till vilket studenter från hela Europa reste för att studera2. Biblioteket i Córdoba stoltserade med över 500 000 boktitlar3 vilket kan jämföras med det största europeiska biblioteket i S:t Gall som endast innehöll 36 titlar.

          Likaså är strukturen för hur ett universitet byggs upp en islamiskt uppfinning4. De första universiteten upprättades i den islamiska världen under sent 600-tal och tidigt 700-tal medan de första universiteten i Europa först stod färdiga under 1300-talet. Den organisatoriska strukturen hade då direkt kopierats från den islamiska.

          I den matematiska skolan introducerades nollan (0) och decimalsystemet vilket utgjorde basen för en vetenskaplig revolution5. Det arabiska numeriska systemet kopierades också vilket gjorde beräkningar mycket enklare att utföra. Problem som tidigare hade tagit flera dagar att lösa kunde nu beräknas på ett fåtal minuter. Arbeten av Muḥammad ibn Mūsā al-Khwārizmī6 (Algorismus) översattes till latin. Alghorismus, varifrån den matematiska termen algebra härstammar, upprättade även sindhind7 som var en sammanställning av astronomiska tabeller. Men framförallt lade han grunden för vad som senare utvecklades till algebra. Han genomförde även en stor mängd experiment, mätte höjden på jordens atmosfär och upptäckte principerna bakom förstoringsglaset. Många av hans böcker översattes till europeiska språk. Även arbeten av Alkirami inom trigonometri, varifrån sinus och cosinus härstammar, översattes till latin.

          Framsteg gjordes även inom medicin där Muhammad ibn Zakariyā Rāzī ses som en av de mest berömda doktorerna inom islamisk historia. Under denna tid hade varje större stad ett sjukhus. I Kairo huserade en inrättning med över 8000 bäddar där även studier i medicin bedrevs.8

          Detta kunnande som Europa fick ta del av spelade en viktig roll för den vetenskapliga revolutionen. Även om många islamiska bidrag inte har fått någon större berömmelse av eftervärlden utgjorde de likväl viktiga tillskott.

          En intressant slutsats är att det islamiska samhället producerade denna stora mängd kunskap på grund av islam och inte trots islam.

          Under den senare medeltiden kom av olika skäl den katolska kyrkan att ha mycket stor makt på universiteten och eftersom kyrkan av flera anledningar valt att förespråka en aristotelisk världsbild och vetenskap kom naturvetenskapens utveckling att stanna upp. Kombinationen av den grekiska traditionen av att inte göra experiment med att inte följa den grekiska traditionen av diskussionsglädje och viljan att falsifiera en dålig hypotes och ersätta den med en ny gjorde medeltiden till en ofruktsam tid för naturvetenskap.

          Persern al-Khwarizmi, som gett sitt namn till ordet ”algoritm” skrev omkring 825 i Bagdad, verket Hisab al-jabr w’al-muqabalah, som betyder ”vetenskapen om återförening och opposition”. Här beskrivs al-jabr, hur man för över termer från en sida av ekvationen till den andra, samt al-musqabalah, att olika termer på motsatta sidor i ekvationen tar ut varandra. I al-Khowarizmis arbeten används dock endast en retorisk algebra och den matematik som han behandlade var mindre avancerad än hos Diofantos[källa behövs]. Hur betydelsefull al-Khowarizmi varit för algebrans utveckling är därför föremål för diskussion.

          Från högmedeltiden kom Europas matematiska kunskapsnivå att utvecklas kraftigt, delvis tack vare kontakt med araber och det bysantinska väldet. Det indisk-arabiska siffersystemet förmedlades via araberna

          De vetenskapliga framstg som vi har gjort och som du nu tillskriver de kristna samhällena hade inte varit möjliga utan de mattematiska kunnskaper och den algebra som kom från den musslimska världen.

          Faktum är att vad vetenskap, naturvetenskap, språk m.m så låg de musslimska samhällena låmgt före de kristna.
          De ”framsteg” som du nämner har vi gjort tack vare att vi i och med att vi kastade ut Islam från Europa och lade besleg på deras kunnskaper.
          Detta innebär att de framsteg som nu tillskrives de kristna samhället de facto är grundade på den kunnskap som de Islamsk samhällenerna besatt.

          • Anna C skriver:

            jag är så trött på myterna om islams bidrag till vetenskaperna. Det var de erövrade folken som stod för det mesta av allt det här. När väl de ockuperade länderna islamiserats helt upphörde det fria tänkandet och kreativiteten.
            Alla religioner är mer eller mindre rigida och auktoritära, men islam är ”värst”. Hur kreativa blir människor (unga män) som tvingas sitta och vagga medan de rabblar texter som de ofta inte ens förstår?
            Peter H, jag anser inte att kristendomen skapat de goda samhällen vi haft i väst, men i och med protestantismen gavs det utrymme för denna utveckling.

            • Bengt Hesdorf skriver:

              Jag vill inte gå in i en debatt här på detta forum, det finns andra forum för detta ändamål.
              Men hur kan du avfärda historiska fakta som ”myter”?
              När det finns historiska belägg för denna sanning?

              • Anna C skriver:

                Myten är inte dessa lärde eller de vetenskapliga rönen. Myten är att de var en produkt av det muslimska samhället. Islam var under sin geografiska expansion en parasitär rörelse som utnyttjade det kulturella och vetenskapliga tillgångar de erövrade folken besatt. När folken islamiserats upphörde också ”guldåldern”.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s