Vad är skillnaden mellan brevbajs och tårtor?

sb_clown_fick_tarta

[Uppdaterad 7 nov. 9:10]

Bästa läsare!

Det här med att försvara demokrati och yttrandefrihet är inte lätt. Inte minst därför att man tvingas försvara sådan man inte vill höra. Sånt där man bara vill skrika till avsändaren: ” – Men för i helvete, ta och börja tänk till lite”. Jag vill inte förbjuda den kulturmarxistiska organisationen EXPO från att torgföra sina idéer, lika lite som jag vill sätta munkavle på deras motståndare. Det som är det besvärande med Expo är inte enbart deras syn på meningsmotståndarna och en egen övertygelse om att världen ser ut som de beskriver den. Nej, det felet finns hos alla politiska förespråkare. Det som är riktigt snett med Expo är att mindre vetande människor tar deras budskap som en sanning. Som kvällstidningsjournalister till exempel.

Igår skrev Expos VD Axel Bengtsson så här på organisationens blogg med anledning av att en 60-årig kvinnlig vänsteraktivist (vid namn Irene Matkowitzc, granne med en av Mrs. Harolds väninnor; Irene brukar ge oss vita medelålders vita män ”onda ögat” när man möter henne, i synnerhet om man går tillsammans med en thailändsk kvinna) smög fram mot ett bokbord där SD-ledaren Jimmie Åkesson signerade sin nypublicerade bok och kastade en tårta i ansiktet på honom:

Men så fick Sverigedemokraterna det de ville ha. Åkesson fick en tårta upptryckt i ansiktet. Något mer idiotiskt får fan leta efter. Ett försök till pr-kupp som i bästa fall kunde mötas med vända ryggar, hånskratt eller total ignorans blev något helt annat.

Jag har jättesvårt att föreställa mig att SD – fastän deras partiledare äter småbarn till frukost enligt pressens antydningar – skulle arrangera en allmän tillställning med avsikt att bli attackerad. Det förhåller sig nämligen som så att man aldrig på förhand kan veta vad attacken består av eller hur den kommer att sluta. I fallet med SD och deras meningsmotståndare har vi sett hela spektrat av vandalisering av deras möteslokaler före tillställningarna, vi har sett stenkastande ”motdemonstranter” och nu i dagarna även bilbomber mot enskilda företrädare, vilket i sig verkar vara en upptrappning jämfört med den misshandel som sker. Med andra ord, istället för en rubrik som i Aftonbladet med sin ”JUST NU: Clown fick tårta i ansiktet” – vilket i sig är ganska häpnadsväckande respektlöst skrivet och jag önskar att skärmdumpen är förfalskad – hade vi lika gärna kunnat läsa en den kortfattade kommunikén ”Jimme Åkesson död”. Istället för en tårta hade den 60-åriga kvinnliga aktivisten kunnat ha haft en skarpladdad pistol. Livvakterna från SÄPO hade lika lite kunnat skydda Åkesson från ett pistolskott som från en tårta.

Expo och andra likasinnade på vänsterkanten, som t.ex. bloggen Arbetarklass, beklagar sig över att SD hamnar i en offerposition. Men om de besinnade sig så skulle de nog snart inse att det är faktiskt tack vare dem själva som den här situationen uppstått. Expo kallar sina meningsmotståndare för ”främlingsfientliga” och ”rasistiska”. Det är Expos retorik som skapar grogrund för vänsteraktivisternas syn på att sverigedemokrater – i synnerhet partiets ledare – är lovligt byte för politiskt våld i hela spektrat från tårta till bilbomb.

Aftonbladets Lena Mellin skriver idag en tämligen korrekt kolumn och refererar till det av Voltaire tillskrivna citatet om att våga gå i döden för andras rätt att uttrycka fel åsikter. Men enligt den alternativa nyhetssajten Fria Tider gav hon uttryck för samma åsikt som Expo igår i en utsändning av tidningens web-TV:

– Jimmie Åkesson bad om det genom att befinna sig på Nytorget mitt i röda Söder. Men det kommer de inte säga officiellt utan istället klaga på att man inte får signera böcker utan att bli överfallen, sa Lena Mellin i Aftonbladets livesändning.

Så oerhört korkat sagt. Lena är förvisso en trevlig människa i andra sammanhang enligt min mening. Men ibland tycks det saknas något mellan hennes mun och hjärna. Med tanke på att de röda i Eskilstuna inte gillar libertarianer borde jag som icke-röd skylla mig själv ifall jag blir nerslagen eller angripen av en person med ”rätt” sorts åsikter (såna som delas av Lena Mellin, Alex Bengtsson, Åsa Linderborg och andra som tillhör den röda nomenklaturan under min promenad genom Södermalm.

Om det nu är sant att Jimmie Åkesson får skylla sig själv för att han retar upp folk, varför blir det då ett sådant gastande på journalisterna när arga läsare skickar hundbajs per post?

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Blogg, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Vad är skillnaden mellan brevbajs och tårtor?

  1. ÅMÅL skriver:

    Svar på rubriken ovan:

    Tja, om man får det kastat i ansiktet så…

  2. anna skriver:

    Min syrra hade för ovanlighetens skull, något att säga till mig i dag. ”Ja, det var ju bra att din favorit fick en tårta i ansiktet i dag, hehe…” Någon motreplik ville hon inte komma med, då jag började säga ” jaha, då har du fortfarande inte fattat vad han gör för Sverige, utan SD hade ju ingen fajtat för oss som inte har vårt på det torra, till skillnad frän dig och andra politiskt korrek….piiip….

    Själv har jag plockat bort efternamnslisten bredvid dörren. Finns ingen anledning att få en tårta i ansiktet då jag inte får ngn lön för det. Posten får man ju ändå i entrén.

    Det är så sorgligt att inte fler inser vad SD vill. De är ju inte direkt de bäst betalda politikerna. Därmed kan konstatera att SD står för de enda idealen som fortfarande finns kvar. Jag önskar att jag hade finskt pass.

  3. arbetarklass skriver:

    Buhu vita kränkta män bölar vidare. patetiskt!

    • anna skriver:

      Ja, alliansen har ju ordnat det så att med den nya ”arbetarklassen” menas de ”nya svenskarna”. Resten skiter man ju i, dvs är inte ens arbetarklass. Buhuu fucking buu, säger alla kränkt ”nya svenskar” som känner sig sååå kränkta av att bli åsidosatta. Känns lite som att de nya svenskarna har ett minne lika bra som guldfiskarna. Där man är för stunden har man alltid varit….

      Men det är inte det nya som är det mest sorgliga. Det mest pinsamma och sorgliga är hur media och den allmänna sviniga attityden bland sina egna, hellre tar sig an adopterade barn än sina egna barn. Och man förstår inte ens varför man gör som man gör. Inser inte att man göder en gökunge…

      • anna skriver:

        Svarar på min egna kommentar, igen. Med ”adopterad” menar jag teoretiskt sett. Inte att adopterade ska skiljas från biologiska barn. Med adopterade menar jag att Sverige hellre ser att andra än våra egna (inhemsk befolkning såsom våra barn) – får jobben och bostäderna, dvs tryggheten- än våra egna barn. Adoptering har jag ingen åsikt om egentligen. Men skulle aldrig själv adoptera eftersom jag tror på att barnet i magen får den bästa förutsättningen/anknytningen. Gökungar är de som inte fattar att de svenska pensionärerna som lever i dag, inte får bättre pension än deras släkt som kommit hit som pensionärer och att det råder en ”rasism” i landet som hindrar de från att få fast anställning och en lgh i stan. Inget annat land än just Sverige har så många gökungar. Det är skamligt.

  4. Bengan skriver:

    Medan kränkta svarta män i Norge tar till kniven

  5. oldman94 skriver:

    Re: ”Men så fick Sverigedemokraterna det de ville ha. Åkesson fick en tårta upptryckt i ansiktet. Något mer idiotiskt får fan leta efter. Ett försök till pr-kupp som i bästa fall kunde mötas med vända ryggar, hånskratt eller total ignorans blev något helt annat.”

    Jag förstår inte riktigt syftningar och budskap i detta.

    Är det enbart ett inlägg för att ”svärta ned” SD/Åkesson för ifall det är så borde man bygga upp en mer konsistent och sammanhållen logik.

    Eller blir man så upprörd att man inte kan formulera sig?

    Eller så har SD fått rubriker och en del har, verbalt iaf, tagitavstånd och det svider?

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror att skribentens poäng var att tårtincidenten skulle ha rapporterats med väldigt små bokstäver därför att det var SD:s partiledare Jimmie Åkesson som utsattes. Vilket är ju ett direktiv om att våra journalister och redaktioner inte skall ägna sig åt konskevensneutral eller för all del opartisk nyhetsbevakning. Och då tycker jag att tänket med ”public service” i dess vidaste mening faller. Jag kan bara säga att den yttringen som Axel Bengtsson och andra med selektiv syn på yttrandefrihet och rätssäkerhet är tragisk. Kanske till och mer ännu mer tragisk än att det kastades en tårta. Gärningskvinnan visar ju trots allt upp täcken på att vara mentalt störd/sjuk, medan en sådan diagnos på våra journalister betraktas som ett påhopp. Ändå är de samma andas barn. Och denna slutsats kommer jag till FASTÄN jag INTE är Sverigedemokrat själv.

  6. cfr skriver:

    Stridsåsnans position i saken får väl anses vara klarlagd genom det famösa yttrandet:

    ”Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.”

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

