Politik är skådespel – kosta vad det vill

Bästa läsare!

Har tyvärr varit tvungen att slarva med andra saker än bloggandet på senare tid. Nu försöker jag ta det lite lugnt, och jag gör det på mitt alldeles egna sätt – nämligen att kolla lite på debattklipp på YouTube. Ibland kan man… nä, jag rättar mig…! ganska ofta kan man få förklaringar på företeelser och händelser via dessa klipp på YouTube, medan jag kan sitta i timmar och bläddra i en hög kvällstidningar utan att bli särskilt mer upplyst. Fast det är sällan jag gör sånt.

Låt mig ta ett litet exempel. Härom månaden stängde den federala regeringen i USA ned verksamheten och skickade hem personalen p.g.a. att man nått skuldtaket. Det vi fick oss till livs via medierna var att nedstängningen berodde på de elaka republikanera i Kongressen som inte ville låta den snälle president Barack Obama få låna mer pengar för att rädda världsekonomin och ge alla sjukvård. Kvällstidningen A***bladet skrev i en s.k. ”faktaruta” att:

Den 30 september tog budgetåret slut och USA:s kongress borde ha röstat om att höja skuldtaket i den kommande budgeten för att kunna betala sina lån. Så blev inte fallet eftersom att en grupp republikaner i representanthuset vill dra ner på kostnaderna för Obamas sjukvårdsreform i budgeten.

Nu är det inte en slump att USA:s parlament inte består enbart av ledamöter från Barack Obamas eget parti. Faktum är att väldigt många amerikaner gillar republikanernas politik, bl.a. deras krav på att skattebetalarnas pengar skall användas klokt och återhållsamt. Kongressen har en gång redan fastställt hur mycket pengar som regeringen får låna. Och tydligen är president Barack Obama jävligt oskicklig med att hantera pengar, för nu har han nått skuldtaket. Igen. Hur vore det om han lärde sig att hushålla med sina… eh, skattebetalarnas pengar? Varför skälla på republikanerna för att demokraternas president är en värdelös hushållare?

Nåväl, jag tittade i alla fall på ett klipp med Stefan Molyneux där han gav en aktuell analys. Och – vilket inte förvånade mig – fick jag en massa information som i vart fall inte jag sett i vår svenska press, som berättat mest om vem som suttit längst i telefon med presidenten och förhandlat och nada om varför USA sitter på den finansiella pottkanten. Det Molyneux påpekade var att regeringen inte har slut på pengar. Det kommer nya pengar hela tiden från skattebetalarna. Men det är mindre pengar in än ut. Fast istället för att skära ner på utgifterna valde presidenten att teatraliskt ”stänga ner regeringen”, vilket vi vet tog sig i uttryck som att sätta plastband runt sevärdheter i storstäder och ”stänga” skogar. Militärkomplexet snurrade dock på som vanligt.

Men vad händer här hemma i Sverige då? Ja, allt verkar ha sin vanliga lunk. Jag gjorde idag ett besök i restauranggallerian ”TOLV Stockholm”. Många fina flotta och eleganta restauranger på gatuplan i samma byggnad som den där arenan vars namn inte har någonting med området att göra men däremot med telefoni. Flott och elegant, men lite folktomt.

Minuterna innan hade jag varit inne i Globens shoppinggalleria. Jag kunde konstatera att sedan mitt senaste besök hade även en skoaffär och även djurbutiken slagit igen. Däremot mina komplimanger till fastighetsförvaltaren som lyckas dölja de tomma butikslokalerna med heltäckande dekaler så att det ser ut som väggar. Fast det börjar bli många väggar nu. Kan det vara som så att Stockholm börjar bli lite överetablerat med shoppinggallerior? Och hur är det med arenor?

I början av oktober månad meddelades att Svenska Fotbollsförbundet skall sälja en stor del av sitt innehav i Nationalarenan (som tydligen heter Friends). I veckan kom beskedet att även Jernhuset och Solna kommun ämnar avyttra sina andelar. Underskott på 200 miljoner kronor sägs vara ett gott skäl till att sälja anläggningen. Men vad var skälet att bygga anläggningen från första början? ”För att spela fotboll med femstjärnig UEFA-standard” förklarade en arbetskollega till mig.

Det låter ju otroligt angeläget…

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Politik är skådespel – kosta vad det vill

  1. oldman94 skriver:

    Bra video! Förklarar mycket om vad som händer även hos oss. Regeringen lånar pengar även till konsumtion fast dom påstår att det är investeringar.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Ja, vanlgt folk sitter med mångmiljonlån för att ha råd med ett tak som är placerat där det inte brinner lika ofta i bilar och sopcontainers.

  2. Rune skriver:

    ”Men vad var skälet att bygga anläggningen från första början?”
    Ja, det kan man undra?
    I Växjö har det byggts tre stora ”Collosseum” som nu står färdiga. Det verkar som att nutidens politiker inte har några begränsningar? Ingen tvekan inför orimligheter?

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Min första gissning är att politikernas motiv är att ”sätta orten på kartan”. För skojs skull kollade jag på deras hemsida, och jag hade rätt! Växjös skattebetalare ska agera bank åt idrottarna för 600 miljoner. Blir nog bäst att servera kranvatten till gamlingarna på ålderdomshemmen för att klara den kalkylen…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

