Så. Låt oss alla bli rasister. Ju förr desto bättre.

SB Hedenhös

Bästa läsare!

Jag hade det tvivelaktiga nöjet att lyssna på Sveriges radios Kulturnytt”. Det innehöll de triumferande nyheterna om att EU skall spendera pengar – vems? – på mer kultur i Europa i form av lånegarantier. Och att boken om ”Barna Hedenhös i Amerika” dras tillbaka av förlaget efter rasismanklagelser, och samma öde drabbar även varuhuskedjans Åhléns julkatalog därför att man haft svarta plastfigurer i pepparkaksform med röda läppar på bild.

I ”Barna Hedenhös i Amerika” kan man till exempel läsa hur pappa Ben på ett primitivt sätt att prata förklarar för indianerna att de blir jagade av bisonoxarna för att de är rödskinn, och att ”det vet ju alla att tjurar är ilskna på allt som är rött”. Det kommenterar en indian med att ”blekansikte ingen dum karl”.

Ok, Pappa Ben pratar på ett primitivt sätt med indianerna i Ur-troit som förmodligen är jättedåliga på att tala svenska. Oj, vad rasistisk jag måste ha varit när jag träffade Mrs. Harold innan hon blev ”Mrs.” eftersom hon inte kunde särskilt många ord på svenska och jag fick skruva ner min blommerade svada. Numera grälar hon dock som en infödd. Mm, ja, att en svensk man blir ihop med en asiatisk kvinna är ju per se rasism enligt den kulturmarxistiska neo-rasbiologen Tobias Hübinette. Men besökarna av Skrivarens Blogg är mindre lömska och hatiska, så låt oss istället ägna en stund åt försöka hitta det försonande i Bertil Almquists barnbok.

Första försöket: Han var inte den enda i branschen som hånade alla ickesvenskar som talar dålig svenska – eller måste tilltalas på primitiv svenska för att förstå vad som sägs. Bivisföremål 1A är tillverkat av den antisemitiska Disney som inte drog sig för att teckna den amerikanska ursprungsbefolkningen som verbalt efterblivna. Här är en serieruta från en strip med indianpojken Hiawatha (som jag tills för några år sedan trodde var en flicka eftersom han är så långhårig och har ett namn som slutar med en vokal; tji fick jag).

sb hiawatha

” – Jag gå och plocka fina bär till far!” och ” – Mig gå och baka majskakor!”. Oj, vad förnedrande rasistiskt.

Eller är det bara ett stilgrepp för att de mindre språkbegåvade barnen i vårt land skall förstå att dessa karaktärer inte är svenskar utan istället föreställer andra människor från en annan kultur? För hur många svenska barn skulle förstå historien ifall replikerna fördes på Hiawathas eget språk onondagega? Och hur många kulturmarxister på Sveriges radio skulle då fatta att lille Hiawatha mest av allt vill att de vuxna skall förstå att han minsann är en lika duktig indiankrigare som dem? Japp, den här lilla barbröstade figuren – oj, skall vi inte oja oss över alla pedofiler som runkar loss över lättklädda barn i serietidningarna?!! – vill nämligen bli en krigare!!! Vad är det för en förebild för våra barn som tydligen kan få för sig att karottera sina nyfödda småsyskon efter Barnkanalens uppvisning om hur man hugger dockhuvuden med sax…?!!

Mm, om man anstränger sig lite – och kulturmarxisterna anstränger sig våldsamt mycket för att motivera sin existens – kan man finna rasism, främlingsfientlighet, ålderdomliga värderingar, och så vidare, i snart sagt varje publikation. Någon som studerat gamla riksdagstal? Jag är säker på att man finner gott om rasism och främlingsfientlighet till och med från den Erlanderska eran. Till och med en sådan tvättäkta liberal som Herbert Tingsten (fast han var faktiskt egentligen socialdemokrat!) resonerade ju som en tvättäkta sverigedemokrat gör idag:

En hög levnadsstandard kombineras med en nästan enastående homogenitet i fråga om nationalitet, språk och religion. Några etniska eller språkliga skiljelinjer, verkliga eller föreställda, finns inte. Därmed bortfaller konflikter eller problem, som i flertalet välfärdsdemokratier stör enhetligheten och i några medför betydande svårigheter

Men detta blogginlägg skall inte handla om Tingsten, utan istället försöka leda försvaret för Bertil Almquist (och hans kära hustru, som några bekanta till mig beskrivit med stor värme).

Hedenhös möter indianerna som blir överlyckliga över att Pappa Ben berättar för dem varför Bisonoxarna jagar dem. Sker detta därför att Almquist är rasistisk? Nej, det tror jag inte. Han har bara hittat på en historia. En skojig historia. Snarare är det så att de tecknade indianerna aldrig reflekterat över att det är deras roströda hud som triggar bisonoxarna. Inte för att de är dumma och korkade, utan för att de i sitt homogena nationella tillstånd inte upptäckt att bisonoxar struntar i blekansikten eftersom dessa ju inte upptäckt kontinenten och exploaterat den på indianernas bekostnad (för minns kronologin; barna Hedenhös levde redan på Hedenhös’ tid, långt före Leif Eriksen och Christoffer Columbus). Sedan vet vi ju hur det gick; de vänliga inbjudande indianerna som sade att det finns land och plats åt alla lever idag i reservat… Fast det hoppar vi över, för sånt resonerar bara otäcka sverigedemokrater om.

Nej, det hela är bara tragiskt att en massa statsfinansierade åsiktspoliser inte kan skilja på fantasi och verklighet, och inte förstår lekfullheten i de gestaltningar som finns i  litteraturen.

De riktiga betydelsefulla nyheterna hamnar i skymundan. Därför tar jag tillfället i akt att rikta din uppmärksamhet, min käre läsare, mot det faktum att de pågående förhandlingarna om TTIP-avtalet är så otroligt hemliga att inte ens våra folkvalda får veta vad som ingår. Om detta önskade jag att våra journalister ägnade mer av sin energi åt att bevaka och rapportera om. Men istället letar man rasism i de mest oskuldsfulla av barnböcker. Skäms på er, Stats-TV!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Så. Låt oss alla bli rasister. Ju förr desto bättre.

  1. Hans skriver:

    Well, dags att göra en kulturgärning igen då! Senast tvingade mig omständigheterna att köpa boken om Liten Skär och alla små brokiga. Kom tillbaka, Winston Smith! Allt är förlåtet.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Ja, jag har själv funderat på att skaffa mig ett ”giftskåpsbibliotek”. Och snart lär nog filmindustrin drabbas av PK-frossa och måste lägga ner vissa ”utvalda” filmtitlar på den frivilliga censurbyråns anmodan.

      • rksmrgs skriver:

        Själv behöver jag inte skaffa något giftskåp, för jag har redan allt, från ”Min Skattkammare” till ”Robinson Crusoe” i mitt bibliotek sedan barnsben. Alice Tegnér, Elsa Beskow, Åke Holmberg och Lewis Carrol. Herre Gud så förtappad jag är.

  2. frnkopplad skriver:

    Hmm. Förlåt att jag skriver detta här- ligger på landet o försöker göra ngt vettigt per telefon. Saknar datorn… Kan inte du framföra till jimmie åkesson att jag föreslår att han grundar en fond med de miljoner han fick av damen som avled. Jag läste om det i metro. Fonden ska ge bidrag till alla svenskar som blivit satta på undantag till följd av politiken den senaste tiden. Arbetslösa Offer för sexbrott osv. Det hade gett SD trovärdighet o fått fler att rösta på de. Tackar för ordet!

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Bara ett problem: jag har ingen som helst relation till Jimmie Åkesson, varken personlig, politisk eller ekonomisk. Jag är libertarian. Men jag gillar din idé ur ett moraliskt perspektiv. Men jag vet att SD behöver pengarna till sin egen organisation.

      • Anonym skriver:

        Slarvigt skrivet. Tänker att det vore bra med tankeläsning… Menar inte du ska ‘hälsa” på det viset. Menar att du i din blogg kan föreslå att åkesson startar en fond för pengarna. Du skriver så bra och du har en del kloka läsare. Sd inser inte vilken otroligt bra pr- grej det skulle vara. Det skulle de kanske förstå om det kom ftån dig…

        • Peter Harold skriver:

          *smickrad och bugar så att ryggen knakar*

          Jag gillar idén med en privat brottsofferfond, men det slår mig också att SD:s meningsmotståndare också skulle anklaga partiet för populism och till och med rasism om fonden (bara) skall ge ut ersättning till de som våldtagits av gärningsmän med MENA-bakgrund, etc etc. Det är ett väldigt delikat spörsmål. Fast allt SD gör klandras ju, så det lär nog inte göra till eller från. 😉

          • Anonym skriver:

            Tänker mig
            En fond med syftet att liksommicrolånen i u- länderna ge kvinnor med svenskt ursprung som bara behöver ett körkort för att få ett riktigt dagtidsjobb, med ensam försörjningsplikt. Jagmed mångA andra hade kunnat stå på egna ben om bara ett lån till körkort/ bidrag hade getts. AF betalar ju gärna körkort till invandrade män för att köra taxi. Oss skiter de i. Och ett ‘micro’lån för att vi också ska kunna få ett drägligt boende om man inte tycker det är trevligt bo i stockholms nya islamabadförorter…

  3. Joel skriver:

    Apropå Tingsten-citatet:
    Jag brukar ju få onda ögat från folk när jag envist hävdar att Sverigedemokraterna inte är ”avgrundshögerextremistnazidjävulsdyrkare”, utan helt enkelt ”det-var-bättre-förr-sossar”…

    Nee, jag röstar inte heller på dem. Än.

  4. Ping: Den animerade Gerald Celente om sitt möte med JFK:s skjutne medpassagerare | Peter Harold – Skrivarens blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

