”Country of Particular Concern” – här är listan. Behov av kompletteringar?

Bästa läsare!

Känner ni till begreppet ”Country of Particular Concern”? Det är företrädesvis det amerikanska utrikesdepartementet som upprättar en  lista över oroväckande länder, baserat på de brott mot mänskliga rättigheter som sker där. Alltså länder som systematiskt använder a) tortyr, b) långvarig internering utan rättegång, c) utför bortföranden och hemliga arresteringar, eller d) på annat sätt förnekar rätten till liv, frihet och säkerhet för människor.

De länder som fanns upptagna på USA:s lista över Country of Particular Concern år 2012 var Burma, Eritrea, Iran, Kina, Nordkorea, Saudiarabien, Sudan och Uzbekistan. Troligtvis är Burma på väg att strykas från listan efter de demokratiska val som hölls där tidigare i år och övergången till en civil regim.

När ett land finns upptagen i listan kan och bör det enligt State Department utsättas för sanktioner för att påverka landets styrande att respektera mänskliga rättigheter. Notera att ett av kriterierna är att landet systematiskt åtsidosätter de mänskliga rättigheterna. Sålunda kan inte en juridisk jämförelse riktas mot USA själv trots aktuella exempel på övergrepp mot de mänskliga rättigheterna (eftersom de inte är systematiska). Jag tänker bl.a. på den tortyr som använts mot fångar i Guantanamolägret på Kuba, på den omständigheten att flera fångar där fortfarande inte dömts av domstol (trots deras i medierna påstådda koppling till nine eleven), övergreppen i det irakiska fängelset Abu Ghraib, upprättade dödslistor (som verkställs med drönare utanför amerikanskt territorium) och de hemliga fångtransporter som skett i samband med USA:s ”krig” mot den internationella terrorismen.

sb Abu_Ghraib_fängelse

Man kan kanske säga att det inte går att jämföra äpplen med päron. USA har representativ demokrati (även om den republikanske senatorn Robert F Taft påpekade i slutet av 1940-talet att partiets samtliga presidentkandidater nominerats av storbankerna, och numera gäller det även demokraternas presidentkandidater) och allmän rösträtt. Men mycket ondska tillförs vår värld även i namn av demokrati. Dessvärre utan att vare sig demokratin eller sig eller att de mänskliga rättigheterna gynnas. Enligt min mening är den synen perverterad. Det enda sanna idealet för en god demokrat måste bli icke-intervention. På alla plan.

Men den världen befinner vi oss väldigt långt ifrån.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till ”Country of Particular Concern” – här är listan. Behov av kompletteringar?

  1. Micke skriver:

    Vi har även så kallad välgörenhet. Svårt ämne tycker jag men; jag tänker förhållandevis mycket på att inte gynna något relativt dåligt när jag handlar, ger inte bort pengar hur som helst och om jag någon gång har ett arv efter mig ska det förmodligen till största del gå till landet Schweiz, det samhälle (vad jag vet) helst skulle leva i. Jag tror alltså på att om man gynnar det positiva blir det åtminstone inte helt galet som det ofta blir med välgörenhet.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Precis så tänker jag också. Dessutom är det väldigt många företag som tjänar mycket pengar på att göra det som välgörenhetsorganisationernas medlemmar gjorde gratis innan de välavlönade generalsekreterarna införde affärsplaner och gav fan i vad medlemmarna ansåg.

  2. Kinks skriver:

    Bästa PH!

    Gissa vem jag tänkte på denna morgon när jag vaknade. 1 advent i dag och jag lovar dig att jag hade bjudit dig på nybakade pepparkakor och mjölk (om vi bott i samma län). Eller hade du kanske hellre föredragit alkoholfri glögg..? Hur romantiskt lät det i dina ögon.😉

    Men tyvärr, allt tvärdog hastigt med (otäcka) bilden här ovan. Glömmer han kanske bort att jag läser här ibland.;-)

    Kram.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Julmust tack!!! 🙂
      Jo, jag ska allt erkänna att nakna persier på fängelsegolv inte är det minsta romantiskt. Och snålblåsten som stoppar mig från att gå med hatt idag är inte heller det minsta hjärtevärmande. Faktiskt skulle jag hellre vilja vara i en fin stuga på landet med utsikt över en insjö där isen lägger sig och frosten klär granarna vid skogsbrynet. Kanske ser man ett berg som precis gömmer solen som går ner. Det är då man sätter fyr i öppna spisen och gärna har en orgie i pepparkakor och julmust.😉 Hoppas att allt är bra och att vare sig du eller dina ”grodor” blås bort i halvstormen. *bamsekram*

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Sorry för stavningen. Skriver på mobilen och textfältet gömmer sig under skrivbordet.😦

  3. Kinks skriver:

    Mellanlandar hos dig på väg till mitt badrum (skall göra svanhoppet tidigt ner i säng i kväll). Och jag scrollade ner till kommentarer jättefort för jag vill verkligen inte se nakna ”persienner” som jag först tyckte att du hade skrivit.😉

    Och jag menar inte heller att blunda för verkligheten, men jag är inte där just nu i min vardag. Jag är någon helt annanstans i tankarna. Tack rara för omtanken där i snålblåsten, Jag har inga problem med hattar, däremot har jag ett styr med långa håret som far i ansiktet och lägger sig som en halsduk tvärs över. Ibland vill man bara ta stora saxen och klippa av alltsammans.

    C U!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

