PISA-rapportens utfall korresponderar alltför väl med Åhléns jul-reklam

Bästa läsare!

Jag fick gnugga mina sömndruckna ögon, vars färg enligt uppgift beskriver mig som person med egenskaper som initialt tystlåten, men som man inte får tyst på när jag väl börjar prata. Jag vet inte om den beskrivningen stämmer. Förvisso är jag inte den som kastar mig in oombedd i diskussioner, men om det är ett ämne jag känner för brukar det kunna bli ett komprimerat föredrag. Händer inte alls särskilt ofta, men när det väl sker blir folk lite smått förvånade. Som t.ex. härom veckan när jag av någon anledning fick tillfälle att tala om utrikespolitik i relation till massövervakning med en nyanställd sekreterare på jobbet. Och jag själv blev glatt överraskad över att hon faktiskt var hyfsat insatt i ämnet och definitivt förstod dimensionen av problemet med att makthavarna kan granska oss in i minsta mejl, medan vi medborgare inte får ta del av helt av makthavarnas fördolda vandel.

Men nu handlar detta inlägg inte om min svada kring Bodströmsamhällets perversioner, utan om en iakttagelse på tunnelbanan som fick mig att gnugga ögonen, inte bara för att knåda bort sömndruckenheten, utan helt enkelt därför att jag inte trodde på min syn. Uppe på en reklamskylt för varuhuskedjan Åhléns kunde man se följande löfte för Fitbit One:

Fitbit One mäter all din aktivitet under hela dyngnet!

Ok, en sökning av ordet ”dyngnet” ger c:a 20’400 träffar. En av dessa träffar går till sajten Familjeliv.se där inlägget har rubriken ”Särbon super dyngnet runt i 15 dar”. Jag förmodar att särbon under större delen av den tvåveckorsperioden är dyngrak…

En goole-sökning av ordet ”dygnet” ger nästan 2,4 miljoner träffar. Några, i synnerhet mot slutet av listan över sökträffar, kan vara ordet i dess sammansättning som dyg-net. Jag vet inte i vilken betydelse; ”do-your-garage-net”? ”Do-your-grandma-net”? Nä, jag slutar spekulera här… De flesta beskriver 24-intervallen mellan 00.01 till 23.59 som ett dygn. D-y-g-n.

I efterskalvet av den snart utebbande PISA-debatten undrar jag om någon sett bortom kampen av partipolitiska poäng, och på allvar börjat fundera på vad vi kommer få för slags samhälle där läs- och skrivkunnighet reduceras till förmågan att läsa texten på snabbmatsmenyer och allt fler objekt beskrivs med symboler istället för text. Vad kommer vi för samhälle där bruksanvisningen till el-tandborsten kommer anses vara rocket science? Ett samhälle där inte ens det av reklambyråer producerade marknadsföringsmaterialet för en av Sveriges största varuhuskedjor klarar av att stava rätt?

Inte för att jag är perfektionist eller vill binda någon vid skampålen (inte minst med tanke på att jag själv har svårt att få tangentnedtryckningarna i rätt ordning eller ens på rätt plats), men jag anser att någon på Åhléns borde gripa sig an uppgiften att bilda en språklig haverikommission; var ”dyngnet” orsakat av att någon slant på tangentbordet? Eller berodde stavningen på att vederbörande copy-writer inte kan stava till ett av de vanligaste orden i svenska språket? Eller var detta den ärliga reklammakarens subtilt framförda åsikt om att kunderna definitivt inte skall välja denna dyng-produkt till ”Årets julklapp”?

Jag röstar för det senare. Vi har nog av att våra aktiviteter övervakas av staten. Själv hoppas jag att ni, kära läsare, får en lugn jul- och nyårshelg. Ät gärna mycket skinka och grönkål. Men fjärta inte alltför nära de levande ljusen. Någon kan ta illa upp. Eller brinna upp.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till PISA-rapportens utfall korresponderar alltför väl med Åhléns jul-reklam

  1. Anonym skriver:

    Japp- jag tillhör definitivt en av de som undrat över den här reklamen. HUR i norden kan den här lappen passerat alla obemärkt? Att en alldeles för välbetald reklamsnubbe kläckt orden är väl inte märkligt, men att den som ska kolla allt som trycks inte har sett det, och inte heller alla som tryckt den fysiska pappers/kartongbiten…

    Jag fick en gång ett Diplom som var felstavat. Detta diplom hade gått igenom rätt många händer innan mig, inte just detta såklart- men samma mall. De var mycket tacksamma för att jag uppmärksammade stavfelet och kände sig rätt pinsamma.

    Det verkar som att det här med stavning inte alls ses som pinsamt numera, utan bara något som viftas bort. En reklamskylt som är felstavad ger inget seriöst intryck. Inte för att jag någonsin bryr mig om reklam. Men felstavningar gör ju att det kan lära andra att stava fel. För det stod ju faktiskt på en skylt…?

    • Peter Harold skriver:

      Det du säger är väldigt viktigt. Det är sannolikt lång kedja som brustit i det här fallet. Visst, det är bara en löjlig skylt man knappt tittar på medvetet (jag föredrar spegelbilderna i fönstret av brudarna), men hur är det i andra branscher? Vill man bli medicinerad av en sköterska som inte kan läsa vad en icke skrivkunnig läkare skrivit? Vågar man låta en politiker utan meriter sitta i riksdagen och fatta beslut i viktiga frågor utan att denne har förmågan att ta till sig viktig skriftlig information?

      Ibland… nej, ofta! …tror jag att vi redan är där.

  2. Hans skriver:

    Dygnrak heter det! Om du varit full länge…🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

