Om jag höll jultal skulle jag tala om annat än skitungar och horkarlar

Bästa läsare!

Jag ber om ursäkt ifall jag är lite ”off” och inte helt ”up-to-date” med allt som händer i kungariket Sveriges ankdamm, men jag fick nyss ett mejl från en dambekant som sitter i kommunfullmäktige för Moderata Samli… eh, Nya Moderaterna, med en bifogad fil kallad ”pm_jultal_2013_.pdf”. Denna fil innehåller vad som uppges vara statsministerns jultal.

” – Fem förslag för ett bättre Sverige – så bekämpar vi ungdomsbrottslighet och människohandel.”

Jag har inte hört statsministerns tal, men jag tyckte mig skymta i en TV-apparat att det avhölls på Skansen. OM det nu är så att han läst upp detta dokument som sitt jultal måste jag säga att han varit oerhört skicklig på att undvika värdeladdade termer som har med små nyfödda barn i krubbor, griljerad skinka, lutfisk, julklappar och dylikt att göra. Och jag har spenderat en kvart med att läsa dokumentet. (Varför? Jag kommer ladrig få tillbaka denna förlorade kvart!)

OM statsminister Reinfeldt använde det bifogade manuset undrar jag hur det är ställt med julkänslan i Rosenbad. Eller undrar och undrar… den kan helt enkelt inte existera. Julen i Rosenbad är lika närvarande som under en fredagsbön i en källarmoské i förorten. Eftersom det var en pdf-fil kunde jag använda dokumentläsarens sökruta, och skrev in ordet ”jul” eftersom jag inte hittade det medan jag läste. Datorn svarade: ”Acrobat har sökt klart i dokumentet. Inga fler träffar”.

OM statsminister Reinfeldt höll detta jultal till svenska folket, innehållandes ett program om hur man skall nypa lite hårdare i örat på tonårskriminella och ta ett hårdare grepp om pungen på dem som betalar för sex (krogragg räknas ej), så är min misstanke att statsministern for till Skansen med helt fel manus. Det riktiga jultalet, det som skulle få oss hela svenska folket att känna en stark gemenskap när vi närmar oss årets sista helger, måste ha blivit kvar på köksbordet i Sagerska palatset. Istället för landsfaderlig värme fick vi ett desperat tävlingsbidrag i grenen ”Retoriskt slag med hård batong i luften” där förstapriset är minskad väljarflykt till SD.

Jag hoppas att min dambekanta skämtade med mig och bara skickade ett vanligt pressmeddelande med kriminalpolitiskt tema. Det här var fan i mig inget jultal.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om jag höll jultal skulle jag tala om annat än skitungar och horkarlar

  1. kallepelle skriver:

    Han är för fan fullblodspsykopat!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

