Så Beatrice Ask är smakdomare i satir också?

Bästa läsare!

I min bekantskapskrets finns ett antal mormödrar och farmödrar. De har alla kommit på att det här med Facebook är ett bra verktyg för att hålla kontakt med sina barn och barnbarn men ändå slippa umgås med dem. Fast det erkänner de förstås inte…!

I vilket fall som helst var det några av dem som ”delade” en nyhet som blivit uppmärksammad i medierna – av en annan anledning. Det handlade om att det redan under första dagen dött 37 personer av överdos sedan delstaten Colorado avkriminaliserade bruket av mariujana. (Är det rätt stavning?)

”Delningen” var avslöjande för vips fick jag en bild av hur förhållandevis okunniga/pålästa vissa människor är. ” – Hemskt!”, ” -Fruktansvärt!” och ” – De fick nog vad de förtjänade” var en typ av kommentarer hos ena mormodern. Sedan var det en medelålders son som klistrade in en annan länk som förklarade att nyheten var fake. eller fejk som det heter på svenska. Av åtta kommentarer var det en (eller två om vi räknar med mig) som ifrågasatte hur tusan man skall bära sig åt för att dö av en överdos ”gräs”. Och då har jag ändå aldrig använt den typen av droger (eller inga alls, förutom förskrivna verktabletter). Den andra personen kan jag ju förstås inte svara för…

Frågan om avkriminalisering av mariujana är ur många aspekter mer ett juridiskt spörsmål än ett medicinskt. Dessvärre är det varken det ena eller det andra i vårt eget land, utan mer en moralisk fråga. Vän av ordning påpekar förnuftigt nog att det inte alls vore trevligt med brajjarökande skolbusschaufförer eller att kirurgen röker en joint innan han går in i operationssalen. Jag brukar svara att det är lagligt att dricka alkohol, men inte att köra bil/buss/lastbil/flygplan/båt när man är påverkad. Vad är skillnaden? Svaret brukar oftast vara moraliskt färgat eller förenklat till ett ” – Det är dumt att knarka”. Vilket jag håller med om, men som jag inte tycker är skäl nog för att hålla reglerat i lag. Varför inte förbjuda bruk av våta wettexdukar när man gör rent bakom en påslagen TV-apparat? Det är om något direkt dumt. Och något som jag aldrig mer kommer att göra om…

En annan person som reagerade precis som mormödrarna i bekantskapskretsen och deras bekanta/barn var Sveriges justitieminister Beatrice ”Tant Gredelin” Ask. Hon delade också nyheten om dödsöverdoserna i Colorado, precis som riksdagskollegan Eva Flyborg (fp):

sb bea eva knark

Nu är Beatrice Ask inte enbart en öm mamma och mormoder som absolut inte vill att sina barn och barnbarn inte skall knarka ihjäl sig, utan Sveriges justitieminister. Visst kan hon försvara sig med att hon inte sysslar med folkhälsofrågor, men hon är de facto den politiker som ligger närmast till hands att handlägga det eventuella ärendet av ett avkriminaliserande av mariujanabruk. Och eftersom hon är motståndare till den idén måste ju motståndet baseras på antingen kunskap eller moraliska värderingar. I hennes text i anslutning till länken hittar jag inga spår av kunskap. ”Dumt och sorgligt” skrev hon.

Det blev givetvis en storm på sociala medier eftersom väldigt många människor begrep att nyheten om 37 överdoser av maruijana var påhittad. Alla drog slutsatsen att Beatrice Ask uttryckt sig lika korkat som hon gjort flera gånger tidigare (nån borde starta en sajt om henne och logga allt hon tänker högt om). Men se, vi hade fel, i synnerhet vi elaka drogliberaler. Det var nämligen humorn som hon tyckte var dum och sorglig. Fast sätter man den bedömningen i kontext med hennes postning om själva nyheten så måste jag säga att hon var skicklig med att dölja att det handlade om en smakdom i humor.

Om det nu verkligen var så att hon uttalade sig om humorn i satiren… ja, varför gjorde hon det i så fall? Är Beatrice Ask så känslig att hon inte tycker om att man skämtar med dem som ogillar legalisering av cannabis. Sitter hon på jobbet och recenserar satirsajter? I så fall skulle jag vilja byta jobb med henne. För jag uppskattar nämligen satir. I synnerhet om den handlar om sådant man retar gallfeber på politiskt korrekta människor.

Nä, det hade varit bättre att Beatrice Ask erkände vad som faktiskt hände: Hon läste rubriken i länken som hon fått av någon annan (Eva Flyborg kanske?) och tyckte att den passade in i hennes världsbild om mariujana. Allt som krävs för att framstå som en engagerad motståndare till knarket tarvar inte mer än ett musklick i en ruta på Facebook.  Fast den här gången kostade denna ”godhetspoäng” en hel del prestige för henne. Och trovärdighet. Fast det får vi inte kritisera henne för. För vi kritiserar ju henne baaaaaara för att hon är kvinna i så fall…

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Själv hajade jag inte satiren när jag läste artikeln i

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Så Beatrice Ask är smakdomare i satir också?

  1. Micke skriver:

    Min första tanke var frågan hur legaliseringen av marijuana kunnat påverka bruk av andra droger. Missförstås i sammanhanget inte som att jag favoriserar marijuana när det gäller lagligheten även om jag kanske gör det när det gäller njutning. Att skada sig själv är upp till var och en men punktbeskatta gärna för att täcka kostnaderna.

    Onödig kommentar på den här bloggen men tänkte att det kan vara lite kul för dig att ha något att läsa när du kommer hem från jobbet.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Tack, det glädjer mig med en kommentar. Själv har jag bara sniffat på röken när en polisbekant satte eld på en bit haschkaka. Han släckte den efter en minut. ” – För säkerhets skull”. 😉

  2. Anonym skriver:

    Marijuana, stavas det. Det finns en jäkla massa adhd-personligheter där ute som blir mer fokuserade, gladare och mer stabila samt piggare när de röker gräs. Särskilt i yrken som flygledare, kirurger, undersköterskor, sjuksköterskor- servicejobb där det krävs närvaro och en ”bred blick” dvs ha koll på flera ställen samtidigt. Det är allmänt känt av läkarkåren. Därför brukar man inte ens kräva av en adhd-patient att denne ska vara ren från droger eftersom de vet att detta bara blir kontraproduktivt.

    Det är märkligt att utgå ifrån att alla människor reagerar lika på olika kemiska ämnen. Själv somnar jag på gräs. Och den blir jag nojjig som fan. Då ska man låta bli skiten. Men min kompis som mår dåligt när hon inte röker- varför skulle hon sluta? För att börja ta Cipramil eller nåt? Det är nog mycket farligare med sånt. Släpp skiten fri- då vet hon åtminstone att det inte är ngt skit i skiten! Höhö…

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Ja, det är så jag tänker också. Med skillnaden att jag är nojjig och deppad utan några substanser. Mådde doch utmärkt med tradolan eller vad den hette. Det var jobbigt att sluta, fastän jag inte använt mer än en eller två tabletter per dag.

      Drogers positiva egenskaper är något jag lärt mig först på senare år. Det är som att medierna har förbud mot nyanserad redovisning. Aj fan nu försvann fönstret så att jag inte ser vad jag skriver jäkla mobil!

  3. cfr skriver:

    Det stavas marijuana och värktablett om man inte avser en pillersubstans som på något vis kan tänkas påverka myndighetsutövning.

    War on Drugs är ett genuint internationellt misslyckande, även i de svenska delarna. Narkotikaindustrin har över åren byggt upp sådana internationella resurser att man kunnat dominera hela länder i Sydamerika, liknelsen med förbudstiden och det kriminella mönster som då kunde upprättas och därefter upprätthållas (klassisk maffia) till förfång för staten ligger nära.

    Den klassiska svenska oförmågan till nyanserade diskussioner (se invandringen) har lett till statssanktionerade helt oproportionerliga informationsåtgärder avseende narkotika. Man kan faktiskt dricka ihjäl sig på helt vanligt vatten men det saknas än så länge fall av bevisad ihjälrökning med hjälp av marijuana. Att Ask valde att agera utifrån fejknyheten visar den sorgligt låga kunskapsnivån hos politikerklassen. Politik förefaller vara att tycka, känna och uppleva.

    Och framförallt att posera.

    • Peter Harold skriver:

      Någonting säger mig att det är folket bakom drogkartellerna som insisterar på att War on drugs skall fortgå. Jodå, svensk politik handlar om att posera. Därför tror jag att det skulle kunna ske en vindkantring den dag det dyker upp någon karismatisk person som har stake att säga vad han/hon tycker och tänker och kan tala för sig.

  4. binke linke skriver:

    vadå e cannabis olagligt? vem fan säger de? hallå granska information kritiskt😉

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Du menar syntetisk cannabis? Låter oekologiskt…! 😉

      • binke linke skriver:

        Nej självklar den äkta potenta cannabis varianten .. med så mkt delta-9-tetra-hydro-cannabinol de får plats🙂 sativan är nog att föredra för oss i västvärlden, iaf 70-30 eller 60-40 mix i genetiken, ja föredrar arjan’s strains från greenhouse i amsterdam, ssh slh gws bb tw etc.. tycker vi blir för sega i kroppen av renare indica, men visst e de skönt me bodystone ibland med… speciellt mot ryggvärk, bc buds depot å dem e underbara där även vissa av sensi seeds med t.ex. earlygirl/superskunk korsningar söm förövrigt går att odla ute i sverige🙂 man får ju va beredd på att all centralstimulant medicin påverkar hjärnan precis som kaffe, men snälla nån så illa är det inte, 37 döda haha de e ju bara skrattretande, pinsamt bea, mkt pinsamt… de går inte att ta överdos, när ska dem fatta liksom, mer synd om kids som blir lurade att testa i tidig ålder för att skolorna tar in nån värdelös statist som sitter å spelar allan å gör dem som vill vara lite hippa eller ”inne” sugna.. ja svär ja hatar dem… man får iaf bli 16-17 innan man ger sig på skiten i min mening hur svårt kan de vara att förklara de så kidsen fattar liksom? å nä vidare helt ärligt bara för nått står i en ”lagbok” betyder de inte att man inte måste ta de med en nypa salt med, vi vet ju hur de landa där.. när man frågar säger äldre: ”de har alltid varit så”… ahahaha, ni kommer inte få de lätt när ni kvicknar till liv från er evangelistiska psykos slakt… de blir snart dock😉 tror jag iaf. klart e man uppvuxen med tumregel å skamvrå får man nog bita ihop rätt bra när de släpper… de lär ju göra ondare än själva tuktningen :\\

      • binke linke skriver:

        juste kanske skulle tillägga att ja inte röker själv .. lite svårt när man pluggar kvantmekanik

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

