”Knarkliberalerna” kommer att vinna – i alla fall med motståndare som Lennart Homlund (S)

Bästa läsare!

Jag undrar om Beatrice Ask hade tänkt sig att det skulle bli en sådan stor diskussion om att det faktiskt är extremt svårt att få en överdos av marijuana (omkring 20 kg gräs måste rökas inom en mycket kort tid; sannolikt är det röken i sig som hinner döda personen först och inte det narkotiska giftet). Detta oavsett övriga hälsoeffekter (goda som dåliga) och vad man än anser om knark. Men diskussion blev det, och just för att det handlade om en påhittad nyhet som togs på fullt allvar (av Beatrice Ask och många andra) kände många det som en intellektuell skyldighet att förklara vad som gäller i verkligheten med marijuana som legaliserats i Colorado.

Alla trivs inte med den öppna debatten om marijuana. Den som inte tycker som det fina folket i TV-rutan (som inte sällan själva använder ännu tyngre droger, t.ex. ”TV-stjärnan” Ola Lindholm) kallas föraktfullt för ”drogliberal” och utmålas som galningar som vill skapa ett samhälle där kidsen ligger längs rännstenarna och dör i överdoser. Tror ni mig inte? Jag har bevis.

Umeås mångårige kommunalråd Lennart Holmlund (S) skrev på sin blogg ett inlägg under rubriken ”Knarkliberaler skall inte få vinna”. Själva inlägget är inte större än vad ingresserna i mina egna blogginlägg brukar vara, så jag kostar på mig att återge Holmlunds postning i sin helhet (i en senare redigerad version):

Knarkliberaler ska inte få vinna. Såg ett intressant samtal med en läraren och författaren Staffan Hubinette som berättade om cannabis och dess negativa verkningar. Vi är nog trots allt många som fortfarande är oroliga över den liberala syn som finns hos alltför många i världen bland annat i vissa stater i USA. Från nyår är det tillåtet att sälja marijuana där. Helt obegripligt att en stat tillåts detta.

Det blir sämre resultat i skolan som därmed blir ett straff hela livet. Det finns folk och länder som inte har den insikten och till och med gör bruket lagligt. Vi ska ha en drogfri värld i stället.

Knark i alla dess former ska på alla sätt alltid bekämpas dels genom polis och andra myndigheter och lagstiftningen på alla områden måste bli hårdare samtidigt som resurser måste avsättas till det förebyggande arbetet och till att hjälpa folk som hamnat i bruk och missbruk. Det är dags att världen tillsammans tar krafttag mot knark och mot marijuana så inte hela världen blir ett enda stort flum.

Man skulle kunna diskutera Holmlunds text utifrån vad han skriver, t.ex. frågan om delstaters självbestämmanderätt och andra konstitutionella frågor som jag tycker är intressant. Men låt oss hålla intresset riktat mot Holmlunds agitation: Hans avslut med ”Det är dags att världen tillsammans tar krafttag mot knark och mot marijuana så inte hela världen blir ett enda stort flum” intresserar mig mycket.

Politiker brukar aldrig ha några svårigheter med att definiera vad som är problem. Däremot brukar de inte alltid vilja berätta vad de vill göra för att råda bot på ”problemen”. Kommunalrådet Holmlund blir oss den upplysningen skyldig. Vad ingår i ”krafttagen”? Fler lagar utan verkan? Som t.ex. ”War on drugs” enligt amerikansk modell? Med tanke på att man fört en ”kraftfull” drogpolitik i USA under flera decennier utan att få bort knarket så är jag väldigt intresserad av vad Holmlund har för ”recept” mot knarket.

Men nu blev det inte så mycket debatt om själva narkotikan eller narkotikapolitiken. Eller jo, vissa försökte diskutera i kommentarsfältet. Och här gick det helt fel. Det slog slint i skallen på kommunalrådet. För att kunna kommentera i Västerbottens-Kuriren måste man skriva in en e-postadress, men denna visas inte i kommentarsfältet. Det Umeås ”starke man” var att i sina repliker lägga ut såväl e-postadresser och IP-nummer på de som kommenterat hans blogginlägg anonymt. Här är en bit från en skärmdump som signaturen Stillton lagt upp via Flashback.org:

sb lennart holmlund kim

Antingen har Lennart Holmlund – som någon så träffande beskrev det – inte slutat fira nyår. Eller också praktiserar han i egenskap av bloggande kommunalråd samma typ av uthängningsjournalistik som kvällstidningen Expressen. Jag är inte förvånad över att det är en socialdemokratisk politiker som bär sig åt å det här viset.

sb lennart holmlund patrik

Till slut reagerade andra läsare på att kommunalrådet lade ut kommentatorernas e-postadresser. Då blev han helt rasande, och tog uthängningen ett steg längre och lade upp den anonyme skribentens mejl och IP-adress, och hotade även med polisen!

sb lennart holmlund polishot

Jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Första ordet som dök upp i skallen var ”Pinsamt!”.

Karln är snart 68 år gammal, men ändå uppvisar han en omognad som påminner om en obstinat 12-åring med problem att ta sig genom trotsåldern utan att bryta samman. Lennart Holmlund har varit kommunalråd i Umeå sedan 1994. Hur är det politiska klimatet i den kommunen? Hur är klimatet i kommunkontoret i Umeå? Det måste finnas massor av härliga anekdoter om denne pinsamme makthavare. Skicka upp ett TV-team och filma karln! Lyteskomik på… tänkte säga ”på hög nivå”. Men jag nöjer mig med att utlova ”lyteskomik”.

Det gläder mig att Västerbottens-Kuriren hade bättre förstånd och valde att ta bort uthängningarna som Holmlund begick. Egentligen borde de stänga av honom, för jag misstänker att han brutit mot tidningens användarvillkor. Det tråkiga är att tidningen tog bort alla kommentarer, även dem som kritiserade Holmlund i sak. Det är synd. Men tack vare Stillton kan kommentarerna läsas här (men med mejl- och IP-adresser maskerade).

Utsagor som Holmlunds förtjänar att bemötas och debatteras. Han har en föreställning av vad som är rätt och fel. Han uttalar sig i egenskap av förtroendevald. Vi medborgare har rätt att ifrågasätta våra politiker. Om Lennart Holmlund inte gillar det öppna samtalet, då borde Umeåborna välja andra politier än honom att leda sin kommun.

Nu kanske ni förstår varför jag kämpar för yttrandefriheten. Med makthavare som Lennart Holmlund skulle det inte bli mycket kvar av den ifall de fick härja fritt.

Hälsar eder Peter Harold

I mediebruset:
SVT, SVT, SVT (om bluffmejlhistorien där kommunalrådet Holmlund trodde sig ha kallat en journalist för valp fastän mejlet var fejk! Intressant mediekritisk tvist!)

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till ”Knarkliberalerna” kommer att vinna – i alla fall med motståndare som Lennart Homlund (S)

  1. kallepelle skriver:

    En gammal övervintrad sosse som ingenting begripit är väl knappast värd en kommentar?

    • Peter Harold skriver:

      Det värsta är att hans ord tycks vara lag i Umeå. Och jag misstänker att det är väl likadant i många andra där sossarna fått styra fritt i många år. Och det är värt att påpeka! 🙂

  2. Anonym skriver:

    Nej men det här var ju bara så enormt pinsamt så att jag hade behövt den stora skämskudden när jag läste hans svar. Väldigt osnyggt sätt att bemöta frågor på. Och ja barnsligt. Kan man verkligen ta sig själv på allvar när man beter sig så ?

    Förresten, nytt år o allt. Har inte sett dig sen förra året eller nåt. Alldeles på tok för lääänge. Det finns bara två saker (enligt mig) som gör att en man lyser med sin frånvaro.😉

    • Peter Harold skriver:

      Ha, ha, om jag kan gissa vad du gissar på så är det fel!🙂 Nej, jag har hjälpt en förening med lite texter till deras klubbtidning. Jobbade hela nyårsledigheten från 11 på förmiddagen till fyra på natten. Hade varit roligare om det varit det du gissade på ifall jag gissar rätt… fast inte ens när jag var ung kunde jag hålla på så länge. 😉

      Jättegott nytt till dig också! *kram*

  3. Kinks skriver:

    Oj då. Skriver från mobilen och mitt nick var inte inskrivet. Sorry sorry.

  4. Kinks skriver:

    Två saker, antingen jobbar (ihjäl sig) eller också har han gått och blivit tok-förälskad.😉

    Kram kram.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

