Jag opponerade mig mot yttrandefrihetspris till Edward J Snowden

Bästa läsare!

Jag tror att jag gjort någonting väldigt provokativt…

Medlemmarna på internetforumet Flashback är igång och nominerar pristagare till FLASHBACK AWARD. I kategorin ”Årets yttrandefrihetskämpe” har var och varannan användare nominerat den amerikanske visselblåsaren Edward J Snowden.

Signaturen Ruskigbusk:

Edward Snowden – CIA/NSA analytikern som plötsligt hoppade av och röjde massor av pinsamma hemligheter. Man kan förvisso spekulera i hans motiv, men transparens är bra för yttrandefriheten. Sitter väl just nu i Ryssland.

Signaturen Skatteskolk tyckte likadant:

Edward Snowden som i princip förstört sitt liv för att avslöja massavlyssning och hur USA samarbetar med många andra länder. Nu även Sverige. Avslyssnat Ryssland som sedan övat flyganfall mot oss utanför vårt territorium. Får USA fatt i Snowden kommer han brytas sönder mentalt på samma sätt de gjort med Mannings.

Signaturen H8erfisternator (bara att läsa namnen på alla signaturer på FB är ett nöje!):

Snowden utan att tveka,

Nej, det är inte jag som raderat efter kommatecknet; texten tog slut där. Men fler efter denna signatur nominerade Snowden, gång på gång. Inklusive signaturen obama-bin-laden:

Edward Snowden. Tveklöst. De dokument han läckt om USA:s underrättelsearbete är chockerande och saknar motstycke i världshistorien. De får Watergate att framstå som rena dagis i jämförelse.
Det är inte säkert att han ens överlever våren eftersom han har ett pris på sitt huvud och nu är en av USA:s mest efterlysta ”brottslingar”.

Ja, ”obama bin laden” borde ju veta hur det är att ha ett pris på sitt huvud och bli dödad av jänkarna. Fast även om CIA skickar några av sina agenter till Moskva för att döda Snowden så finns det bara två skäl: det ena är hämnd. Och det andra är att ”statuera ett exempel” på vad som kan hända visselblåsare. Tveksamt att Barack Obama skulle godkänna det. Såvida inte det gick at arrangera det hela som en olycka. Eller ordna så att det är en galen beundrare/beundrarinna som håller i avtryckaren.

Signaturen Borghesia vill inte ens att vi diskuterar varför Snowden skall vinna FLASHBACK AWARDS viktigaste utmärkelse:

Edward Snowden. Behövs ingen motivering.

Mitt i allt detta dyker en viss Mr. Peter Harold upp som partydödaren och sänker stämningen. Trots mina många entusiastiska bloggpostningar om Edward J Snowden – och jag hoppas att jag ännu inte postat mitt sista om honom – så opponerar jag mig mot nomineringen av den gode Snowden:

Ärade kollegor!

Först som sist, jag är djupt tacksam för att Edward J Snowden blåste i visselpipan så att det hördes i hela världen. Det han gjorde förtjänar – på riktigt, utan tanke på politisk provokation – fredspriset till Alfred Nobels minne. Fast jag tvivlar på att det kommer att ske.

Däremot funderar jag kritiskt på nomineringen av Snowden till ”Årets yttrandefrihetskämpe” i Flashback Awards. Hur skall motiveringen lyda? Han har ju använt sin yttrandefrihet, inte kämpat för den (om nu inte brott mot tystnadsplikt skall räknas som ”yttrandefrihetskamp”). Men visselblåsandet är i sig inte en kamp för yttrandefrihet i hans fall. Hans insats är ju riktad som kritik mot massövervakningen och storebrorssamhället.

Visserligen har Snowden uttalat sitt stöd till de som försvarar USA:s konstitution rent generellt, men någon kamp för yttrandefriheten uppfattar jag det inte som.

Har jag uppfattat nomineringen av Snowden fel?

Tack för ordet!

Blir intressant att se ifall man stuckit in käppen för långt in i getingboet. I vilket fall som helst kan även du – ifall du har ett användarkonto på Flashback – nominera Din kandidat till FLASHBACK AWARD.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Jag opponerade mig mot yttrandefrihetspris till Edward J Snowden

  1. elina skriver:

    Vem vill du nominera?

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      När jag hörde nyheten om en pakistansk skolflicka som blev skjuten därför att hon och hennes far (lärare) krävde att flickor skulle gå i skola och lära sig att läsa och skriva kände jag direkt att hennes öde var en motgång för kampen om ökad yttrandefrihet. Men tack och lov blev det en folkstorm i hennes land, och lyckligtvis överlevde hon attentatet. Jag funderade på att nominera henne på Flashback. Numera är hon mycket uppmärksammad i Sverige. Flickors utbildning i islamistiskt styrda länder betyder mycket för kampen om yttrandefrihet, eftersom de behöver kunna läsa och skriva för att kunna aggitera.

  2. mirotanien skriver:

    Din tes är intressant. Men du har en väl snäv definition på ”yttrandefrihetskämpe” imo.

    Tänk på Nobels fredspris: vad är en fredskämpe? Kriterierna har med tiden blivit rätt vida här.

    • Peter Harold skriver:

      Jag håller helt och hållet med dig, jag dömer väldigt strängt när jag ifrågasätter valet av Edward J Snowden för Flashback Awards yttrandefrihetspris. Däremot skulle han vara en lämplig fredspristagare i allmän mening. Men även på den punkten kan det vara svårt. Fredspriset skall tilldelas den som ”har verkat mest eller best för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser”. I det här fallet har Edward J Snowden avslöjat att en stormakt massövervakar folk både inom och utanför USA:s gränser (varav den utanför gränsen skall anses som legal, men är moraliskt tvivelaktig). Snowden har gjort hela världen uppmärksam på massövervakningens omfattning, och att vi alla envar är offer för den. Övervakningen är en fientlig handling som utförs av våra styrande regimer; vi medborgare är skeptiska till att det finns sådana hot mot oss att det är nödvändigt att övervaka oss. Denna reaktion tror jag kan vara en av orsakerna till vissa attitydförändringar hos våra politiker. Massövervakningen är inte enbart ett verktyg för att övervaka medborgarna, det används också till att planera militära insatser. Och vi vet att under de sista årtiondena är det tyvärr USA som är end en angripande parten. Jag säger tyvärr, med eftertryck.

    • Peter Harold skriver:

      Japp, detta är kusligt. Och det är alltså en statsapparat som begår denna kränkning. Hade en privatperson eller en privat organisation/företag gjort samma sak skulle de ha kunnat lagföras.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

