Moderat inbördeskrig i Stockholm?

I all hast och med reservation för stav- och språkfel…

Bästa läsare!

Intriger och konspirationer… vad vore politiken utan dessa inslag?!! Normalt sett brukar jag inte studera detta ämne eftersom jag anser att detta är ett normaltillstånd för politiken. Åtminstone är det så jag uppfattar politiken; därmed säger jag inte att intriger och konspirationer är önskvärt. Lägger man därtill det filter som medierna använder när de rapporterar blir det ganska meningslöst för mig som medborgare att försöka förstå vad som sker i maktens korridorer. Men det är kanske det som är en del i konspirationen…?

Att jag nu låter min nyfikenhet ändå retas beror på att det den här gången handlar om ett parti som jag en gång varit aktivt i, så det är lite lättare för mig att gissa vad som sker bortom den diffusa informationen i en nyhetsartikel. Jag läser i DN att försöksnomineringen hos moderaterna i Stockholm för landstinget stoppats. I vart fall har man lagt resultaten från Botkyrka, Salem, Södertälje och Nykvarn åt sidan. Anledningen uppges vara ett valdeltagande på 80% inom vissa lokalföreningar jämfört med den normala nivån på 30%. Nomineringsstämman beslutade att exkludera resultaten från valkretsarna i södra Stockholm.

Egentligen skulle jag ju hoppa över detta bloggämne, men jag tar ändå upp det hela på grund av ett kuriöst sammanträffande. Jag satt nämligen på bussen för några timmar sedan och lyssnade på ett föredrag av domaren Andrew Napolitano som berättade om hur ”the founding fathers” vid bildandet av USA skrev en konstitution och upprättade Bill of Rights som skulle värna medborgarnas frihet. Men han berättade också om hur grupper av dessa ”founding fathers” bara några år efteråt började agera tvärt emot andan i sin konstitution. Bl.a. stiftade man en lag så att inte fransmän skulle kunna bli medborgare och rösta fram en franskstödd president!

80%-igt valdeltagande är inte särskilt märkligt i vissa lokalavdelningar där hela klaner är involverade i det politiska arbetet. 30% är i sig ett bra deltagande i lokalavdelningar som för en sömngångaraktig tillvaro och det politiska värvet drivs av ett fåtal eldsjälar. Logiken säger att de som är många och som engagerar sig – de kommer att vinna.

Eftersom DN inte ville förse oss läsare med information om vad som händer inom Moderaterna i Stockholms län lämnades jag att gissa på egen hand. Min första teori var att en massa syrier eller andra etniska minoriteter (som är i majoritet numera) organiserat sig inför provvalen och koordinerat sitt röstande. Och detta kan (M)-politikerna med strandtomt eller bostadsrätt på Norrmalm ikke lide. Kandidaten Delmon Haffo sände den 16 november ut det triumfatoriska pressmeddelandet att han hamnade på 1:a plats till Landstinget i försöksnomineringen. Fast när jag grottar lite i historien – eller åtminstone drar fingret över täcket som DN brett ut över länsmoderaterna i och kring huvudstaden – så finner jag att även andra namn med mindre assyrisk härkomst också blivit placerade i den slutgiltiga listan på en till nomineringsvalet ofördelaktig position. Kandidaten Anna Jensson Hjelm blev överraskad:

sb botkyrka m 001

Orsak till nedplaceringen är – om vi skall tolka DN – att Anna Jensson Hjelm är okänd… Vad det verkliga skälet är får vi dock inte veta. Men misstanken är att det råder krig mellan Nordmoderater och Sydmoderater.

Nå, detta har ingen större betydelse för mig eftersom jag inte kan rösta på Nya Moderaterna. Jag undrar om ens deras gamle riksdagsman Anders ”Vet hut” Björk är sugen på att rösta på det parti som låter pragmatism gå före ideologisk övertygelse. Jag är osäker på det. Själv har jag bestämt mig för att rösta på något av de partier som inte tänker utvidga Trängselskatten till Essingeleden i årets lokalval. Tyvärr ser det dystert ut, emedan nämnda Nya Moderaterna anser att biltrafiken även på denna led skall beskattas eftersom trängselskatten genom Stockholm City genererar för lite pengar. Så tänkte inte moderaterna på min tid. Det är mycket som dagens Nya Moderater står för som jag aldrig skulle kunna sätta mitt namn under. Och då är det ändå inte jag som förändrats politiskt sett. Därför är jag idag partipolitiskt hemlös. I gengäld skulle ett nytt parti ha mycket intressant att hämta från 1978 års moderata valmanifest. Alltså från den tid då det partiet var en ideologisk utmanare mot den kollektivism som tyvärr blivit norm för samtliga riksdagspartier.

Hälsar eder Peter harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Moderat inbördeskrig i Stockholm?

  1. cark1 skriver:

    Mot realpolitik kämpar ideologerna förgäves…

    • Peter Harold skriver:

      Ja, dessvärre. Och det resulterar i att man inte tänker längre än till nästkommande valdag om hur den skall vinnas. Politikerna går inte till val med en idé om att göra sig själva överflödiga, utan försöker istället skapa en väv där väljarna blir beroende av dessa partier istället för tvärtom.

  2. martin skriver:

    Idka entrism mot centerpartiet? Stor kassa, begynnande experiment med libertarianism, kommer åka ur riksdagen nästa val, förlora många aktiva medlemmar, öka chanserna till framgångsrik entrism?

    • Peter Harold skriver:

      Man kan experimentera hur mycket man vill med ideologier, men det blir inget vettigt resultat ifall man inte tillämpar idéerna konkret. Att svenska skattebetalare skall finansiera utarmningen av landet är inte libertarianism. Inte ens i närheten.

      Att ta över Centerpartiet är nog inte särskilt svårt. Cunardlinjen hade nog kunnat tänka sig att sälja Titanic billigt ifall rederiet kunnat höra över radion att man kört in i ett isberg och låg med förstäven under vattenytan… 😉

  3. Ping: Fiffel i moderaternas nomineringsval? | Svensson

  4. Marcin skriver:

    ”Och detta kan (M)-politikerna med strandtomt eller bostadsrätt på Norrmalm ikke lide.”
    Demokrati är endast för etniska svenskar… eller?

    • Peter Harold skriver:

      Kupp eller inte, men inget är omöjligt. De Nya Moderaterna är ju så ideologilösa att de mycket väl skulle kunna dra till sig vilka människor som helst som älskar makt. För tjugo år sedan gick få med i det partiet och skyltade om det inför vänner och bekanta…

  5. Marcin skriver:

    Är inte kupp en del av demokratin?

    Blir intressant att höra hur ”historien” kan vändas mot demokratin i Sverige.

    • Peter Harold skriver:

      Det blir inget av med det. Svenskar… européer… nä, det flesta i västvärlden är oerhört historielösa. Däremot så används ju 2:a Världskriget som skäl till att vi skall ha ett överstatligt EU (och med massövervakning skall man väl lyckas kväsa alla revolutionstendeneser)…

  6. Ping: Tribalism | Jan Millds blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

