Varför arresterar svenska myndigheter malaysiska medborgare?

Bästa läsare!

Min vän i Malaysia skickade mig ett PM:

Why is Sweden government locking up Malaysians? Haha. Just curious though, the Swedish kids don’t get caned or smacked?

Min haka nådde bröstkorgen. Är hon full eller? Sveriges regering har väl inte arresterat några malajer…? :-o Och vad har det med barnmisshandel att göra? Innan jag bestämde mig för att svara gick jag genom Google Nyheter. Nähe, ingenting om arresterade malajer i Sverige. Hon måste vara full, tänkte jag. Bäst att jag väntar tills i morgon så att hon kan skicka ett nytt PM och be om ursäkt för fylle-meddelandet… 😉

När jag vaknade i morse hade jag fortfarande inte fått ett sådant meddelande. Hakan hade återgått till sin vanliga position efter natten och jag kunde äta en god frukost och dricka en kopp thé från Darjeeling. Dags för nyhetscheck. SvD noterade att deras mest delade nyhet var att Zlatan gjort om Sveriges nationalsång. Om nationalsången har jag redan bloggat några gånger, och fotboll är inte min cup of tea så nyheten intresserade mig inte det minsta. SvD:s toppnyhet var att trenden att äta både kött och grönsaker kommer att växa under 2014. Själv äter jag det jag är sugen på. Och har råd med. Känner inte för att lägga om mina matvanor därför att medierna säger åt mig att göra det. Kan f.ö. tipsa er om Kötthallen i Sundbyberg (gäller ej dig, Kinks, he, he!).

DN hade en intressant nyhet om att tysk domstol tvingar Google att blockera sajter som innehåller uppgifter om en hög motorsportschefs amorösa eskapader med prostituerade. Tyskland har väl inte världens bästa track record som försvarare av yttrandefriheten, så jag är inte förvånad. Men hur var det med de arresterade malajerna? Jag hittade inget.

Sökandet gick över till ”alternativa” medier. Eller för att citera mainstream medias språk: Hatsajterna. Och där hittade jag äntligen det som min vän från Malaysia skrev om. På Exponerat (”högerextrem hatsajt med kopplingar till den nynazistiska rörelsen”, om jag inte missminner mig beskrivningen) hade man en mediekritisk artikel: Brittisk press: ”Muslim-par i Sverige gripna för misshandel av son som vägrat  be” – svensk media mörkar och uppror i Malaysia”.

Jag får be min vän i Malaysia om ursäkt. Det var inte ett fyllemeddelande. Egentligen var det inte heller min ärliga misstanke. Min riktiga misstanke var att svenska medier inte anser att vi svenska nyhetskonsumenter klarar av att hantera nyheter där muslimer uppför sig illa. Alltså en nyhet som det berättas om i alla länder utom där det inträffade, nämligen i banankungariket Sverigestan.

Och i det här fallet rör det sig om att det är chefen för det malaysiska turistfrämjandets kontor i Stockholm samt hans hustru som häktats för barnmisshandel. En av deras söner bad inte sin bön, och då åkte denne på däng. Vilket inte är helt lagligt i vårt land. Inte för att jag är vän av idén att staten vet bäst hur man uppfostrar barn, men även om det vore lagligt med aga kan jag inte direkt finna motviljan till att be utgöra ett giltigt skäl till att misshandla någon.

Men med tiden kanske vi vuxna också får känna på käppen ifall vi inte hukar inför den allsmäktige och lägger oss med röven i vädret och vaggar med näsan i korrekt Qibla-riktning.

Malaysia är ett alldeles utmärkt exempel på vad som sker där den ena delen av civilsamhället försöker dominera över de övriga – i ett land som verkligen konstituerats runt tanken på multikultur p.g.a. den etniska blandningen (60% av befolkningen är muslimer). Där är islam inte bara en religion, utan också en etablerad politisk ideologi.

I Sverige är islam däremot något coolt och som bryter av mot vårt lands trista kläd- och matkultur. Alltså en religion som inte orsakar några problem i samhället. Så är det, för det har jag lärt mig av den svenska pressen och televisionen. Därför kan vi inte ha nyhetsnotiser där barn misshandlas i religionens namn i Sverige. Det är fakta som vi svenskar inte kan hantera utan att plötsligt vilja anlägga koncentrationsläger. Tack för er omsorg, PK-media.

Hälsar eder Peter Harold

Fler politiskt korrekt filtrerade nyheter:
Norrköpings Tidning: ”Elev åt fläskkött – blev misshandlad

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Medierna, Religion. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Varför arresterar svenska myndigheter malaysiska medborgare?

  1. Edward Ulfertz skriver:

    1. Sverige är rasistiskt. Muslimer är utsatta. Speciellt baaarn.
    2. Högt uppsatt muslim bryter mot svensk lag. Slår barn.
    3. Pojke får stryk för att han inte vill be i fredens religion.
    Det räcker med två av dessa tre punkter för att orsaka kortslutning hos PK-media.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Det skulle kunna vara så att de bara är dåliga föräldrar. Men det argumentet kan ju leda till frågan om *varför* de är dåliga föräldrar…

  2. renbe skriver:

    ”Den 37-årige mannen, som arbetar inom turismbranschen, och hans 45-åriga hustru anhölls den 18 december. De är misstänkta för att ha slagit sina fyra barn, i åldrarna 6-12 år, under perioden juni 2011 till december 2013.

    Familjen bor i en västerförort till Stockholm. De häktades dagen efter anhållandet på sannolika skäl misstänkta för grov fridskränkning. De omhäktades förra torsdagen.”

  3. Per skriver:

    Det är sådana här nyheter som gör att jag ofta läser på sajter som inte anses seriösa av gammelmedia.
    Om gammelmedia inte klarar av att förmedla alla nyheter så är det inte så konstigt att alternativa bloggar får många läsare.
    Ett exempel på alternativ blogg är just din blogg Peter.
    Just nu älskar jag Internet!

  4. elina skriver:

    Jag läste det här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/malaysisk-ilska-mot-svensk-haktning_8922554.svd Alltså gammelmedia.
    Att bli inburad för barnmisshandel måste det ha varit mer än dask på fingrarna. Socialtjänsten brukar börja med utredning hemma eller bara placera barnen för i tillfälligt familjehem och föräldrarna får sitta kvar hemma. Så det här ärendet är mer…

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Det framgår inte varför ungen fick stryk. Konstigt att inte artikeln kom fram när jag nyhetsgooglade.

      Måste vara ett komplicerat fall eftersom de är häktade. Gör man detta enbart av rädsla för att föräldrarna ska fly?

      Dock läste jag i Malaysia Inside att en skribent gillade den svenska synen på att man inte ska slå barnen. Det var faktiskt en artikel som beskrev Sverige i goda ordalag och på ett sätt som blivit sällsynt för våra egna journalister.

  5. Ping: Inget är heligt längre – två äldre katolska nunnor nerslagna och rånade i kyrka | Peter Harold – Skrivarens blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

