Ett lite ovälkommet överlevnadstips till er som fastnat i snödrivorna…

Bästa läsare!

Jag vet inte ifall ni känner till det, men det är ett tungt snöoväder på väg genom Nordamerika, i riktning mot bl.a. norra Florida och Texas. Isbeläggning i New Orleans är att vänta under morgondagen, säger väderprognosen.

Även här i Sverige har det varit kallt under de sista veckorna. Visserligen har den röda linjen i termometern krupit upp till två streck under nollan, men blåsten ger en köldeffekt som i alla fall skänker mig en arktisk upplevelse. Det eländiga är att jag inte heller kan klä mig så att det känns behagligt. Har jag en rejäl vinterjacka på mig fryser jag om benen och det onämnbara. Går jag hem och kompletterar med långkalsonger börjar jag frysa om överkroppen när jag går ut igen, medan nu det är varmt om det onämnbara. Tillbaka hem ännu en gång till för att kompletera med en tröja under vinterjackan och ut igen. Mm, plötsligt blev det kallt om rumpan. Tillbaka hem för tredje gången och jag drar på mig skoteroverallen. Nu dryper jag av svett över hela kroppen istället…

Nå, låt oss leka med tanken att vi drabbas av samma sorts kyla som Nordamerika (som naturens egen ironi över allt prat om ”antropogen global uppvärmning”). Vi brukar ju gubevars emellanåt få oss en släng av ”Sibirienkylan”, vare sig den blåser hit via Archangelsk eller Moskwa (ingen av dessa städer ligger i Sibirien). Vad göra när vi sitter fast i en ödesdiger snödriva – eller ”сугроб” som det heter på ryska?

Ja, låt bli konjaken, min vän! Det säger i alla fall läkarna i amerikansk TV. Eller rättare sagt, man skall låta bli all alkohol över huvud taget när man sitter i kölden, menar de.

Detta låter väl konstigt? Visserligen har jag inga erfarenheter av saken eftersom jag är nykterist, men visst katten brukar folk ta sig en liten jamare när de är frusna. Det är ju inte bara en tradition, utan till och med nödvändigt! Vad fan menar läkarna egentligen?!!

Och det är här den paradoxala verkligheten kommer ifatt och anklagar våra känselsinnen för bedrägeri. Det som händer när man dricker alkohol är att det varma blodet går lättare ut till de hudnära blodkärlen och skapar en känsla av värme. Men det som sker är att huden därmed ökar värmeavledningen från kroppen. Det är av denna anledning som folk lättare fryser ihjäl när de somnat i en snödriva på väg hem från krogen.

Personligen tror jag att läkarna har rätt, och att det är en myt att man behöver ta en sup när man håller på att frysa ihjäl. Om man nu förstås inte vill frysa ihjäl utan smärtor, för då är alkoholen till sin fördel i detta fall.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta något som vederlägger nästa myt, den som handlar om att två frysande kroppar skulle värma varandra. Inte för att jag anser det vara så jävla viktigt att spräcka den myten, i vart fall inte så länge man får välja vem man skall dela kroppsvärme med. Men jag blir lite nyfiken på hur det skall kunna bli en nettoökning av min kroppsvärme när jag värmer upp en annan person som värmer upp mig. Båda personernas värmeförlust måste ju vara konstant. Om båda avger identiskt lika mycket kroppsvärme borde det ju inte vara någon vinst att vara två i en och samma sovsäck jämfört med om man låg i var sin? Det är ju som att man knappast kan bli varmare av en fis, eftersom fisen i sig leder ju värme ut ur kroppen…

Tänk vilka funderingar det kan dyka upp i ens huvud när man försöker tänka på annat än politik och andra dumheter i stort och smått. För idag orkar jag inte ens bemöta utspel som Miljöpartiet i Landskrona som vill höja skatten för att rädda sin kommun från klimatförändringarna [HD].

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Naturvetenskap. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett lite ovälkommet överlevnadstips till er som fastnat i snödrivorna…

  1. Edward Ulfertz skriver:

    Om två människor lägger sig tätt, så minskar den värmeutstrålande ytan i förhållande till kropparnas volym.
    Titta bara på pingvinerna som ställer sig tätt i kylan.
    I mitten av en sådan klunga kan det bli så varmt att pingvinerna måste ta sig ur klungan för att svalka av sig.

    • Peter Harold skriver:

      Det låter logiskt. Nej, jag menar; det är ju logiskt!🙂 Då bör man alltså ligga på ett sätt att största möjliga kroppkontakt erhålles. Det förklarar kanske annonsen ”2-mannasovsäck bytes mot barnvagn”…

      Har dock inte sovit på så sätt att jag analysera värmeutstrålningen sedan en längre tid.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

