Miljöpartiet: Öka energiförbrukningen för svensk tågtrafik!

Bästa läsare!

Jag låter inte partifärg avgöra valet av umgängeskrets. Sålunda får jag leva med att folk i min omgivning kommer med tips på hur man skall göra världen bättre, bl.a. genom att rösta på Miljöpartiet eller skänka en slant till Rädda barnen.  Jag vet inte om det är alltid så välkommet, men emellanåt måste jag helt enkelt opponera mig mot all denna välmening.

En person i min bekantskapskrets ”gillar” den här annonsen från Miljöpartiet:

sb mp mer energi tåg

”Seriöst. Gör något åt Sveriges infrastruktur nu!” säger Miljöpartiet och jämför det svenska RC-loket som tillverkades mellan 1967-1988 med utländska höghastighetståg, bl.a. det ryska SAPSAN-tåget som får köras i max 200 km/h (de ryska banorna medger inte högre hastigheter ännu), och det tyska ICE 3-tåget som har en toppfart på över 300 km/h.

Miljöpartiet glömmer i den här jämförelsen bort SJ:s X2000-tåg som motsvarar ICE-konstruktionen. Fast det är klart, är man politiker behöver man inte ha en helhetsbild. Men låt oss leka med tanken att Miljöpartiets bild av svensk järnväg är som de utmålar den: det modernaste loket på svenska järnvägar är i miljöpartifantasin ett RC-lok från 1988. Det tåget har en normalförbrukning på 9,4 kWh/tågkilometer (1 st. lok och fem vagnar). ICE-3 förbrukar 18,1 kWh/tågkilometer enligt Wikipedia. Miljöpartiet vill att vi moderniserar Sveriges ban-infrastruktur så att våra tåg kan förbruka mer energi… En fördubbling av energiförbrukningen med andra ord!

Frågan om höghastighetståg är inte helt okomplicerad. Förutom att det kräver en bättre bana (vilket ryssarna jobbar med för att kunna höja hastigheten på tågen som trafikerar St. Petersburg-Moskwa) så finns det andra bekymmer som drabbar alla invid dessa järnvägar. Bullret och vibrationer. Normalt sett brukar miljöväner vara kritiska till sådant, men inte svenska miljöpartister. De besitter inte förmågan att tänka längre än vad näsan räcker.

Ett annat problem är att höghastighetståg är dyrare att konstruera, bygga och underhålla. Men med några kronors skattehöjningar har man botat det problemet.. f’låt, jag menar kringgått det symptomet. Och då räknar jag helt bort den omständigheten att höghastighetståg kräver banor med utdragna kurvor – om några kurvor över huvud taget – och det förändrar principen för bananläggningarna; istället för att anpassa järnvägen efter den natur den går genom måste naturen anpassas: sjövikar fylls ut för banorna, berg sprängas eller penetreras med tunnlar, dalar fyllas med banker, etc etc.

Så visst, man kan klippa upp en bild med utländska expresståg och jämföra dem med en (beprövad och ofta stabil) konstruktion av äldre datum. Alltid lurar det någon. Många som trycker på ”gillar” är antingen aningslösa eller alltför okritiska inställda till denna typ av populistiska propaganda.

Det är faktiskt dags att ta itu med Miljöpartiets varumärke och avslöja dem. För de är trots allt inte ett dugg bättre än sina väljare när det kommer till kompetens…!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik, Politik. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s