Idrottsstaden Malmö – var tionde bil ägs av en målvakt

Bästa läsare!

En bekant till mig gjorde mig uppmärksam på att var tionde bil som är i trafik i Malmö kommun ägs av en målvakt, enligt uppgifter i pressen. Det måste vara ett fasligt starkt fotbolls- och ishockeyintresse i den staden! Kan ju i o f s också vara många som sysslar med handboll. För i basket har man väl inte målvakter? Hur är det med de andra idrotterna – har man målvakt i bandy? Ursäkta mig, men idrott är definitivt mitt sämsta ämne. Jag kan nada om sport. Det enda jag vet – eller snarare trodde mig veta – var att grekerna tävlade nakna under olympiaderna. För det har jag sett på krukor. Fast numera påstås det att detta inte heller är med sanning överensstämande. Fast om de antika grekerna bar de där uppskurna gymnastikbyxorna som var populära på 1970-talet så är det lika illa som om de var nakna. Katastrof om man glömt kalsongerna hemma.

sb fotbollsstaden0

Om vi utgår från att det handlar om fotbollsmålvakter så ser vi här ett exempel på ojämlikhet i Skåne. Ett fotbollslag omfattar 11 lagmedlemmar. 10 spelar på plan och en står i målkorgen, eller vad det nu heter. Det betyder att egentligen borde bara var elfte bil tillhöra en målvakt, under förutsättning att alla malmöbor försörjer sig på fotbolsspel.

Men nu vet vi att det finns andra yrken i Malmö än fotbollsspelare, även om minst en person med det yrket bevisligen har sin härkomst från den staden. Malmö är nämligen känt som restaurangstaden, och det är svårt att kicka boll och röra i grytan samtidigt.

Restaurangmaten i Malmö är åtminstone billigare än i Göteborg och framför allt Stockholm. Man kollade riktpriserna på pizzor och fann att i Malmö kostade en vesuvio bara 50 kronor i Malmö och motsvarande 65 i Stockholm. Hur kan det komma sig att pizzabagarna i Stockholm lyckas lura sina kunder på nästan 15 spänn…? Hänger det samman med att Malmö är en så hängiven idrottsstad att var tionde bilförare jobbar som målvakt? För oss emellan, näst efter politiker är idrottsmän den grupp som tjänar mest i förhållande till måttlig prestation.

Ah, restaurangpriserna kan ju också hänga samman med den marknadsekonomiska grundregeln om tillgång och efterfråga. Eftersom Malmö kommun har en ganska stor andel muslimer så faller ju pizza bort som rätt på menyn. Åtminstone nämnda vesuvio med sin tomat-ost-skinka. Och capricciosa, calzone samt quatro stagioni. Sålunda kan den låga efterfrågan på pizzor (svennar) i förhållande till utbudet (pizzerior) i Malmö resultera i ett lägre pris. Mm, det låter logiskt. För inte gör man pizza på elefantkött. Inte ens av den elefant som står i rummet. En rättrogen muslim äter inte ens en margherita eftersom den gräddats i samma ugn som en skinkpizza.

Av någon besynnerlig anledning tycks Sydsvenska Dagbladet ha tagit ner sin nyhetsnotis om Malmös bilintresserade målvakter. Men tack vare Google Cache lyckades jag få tag i nyheten. Det visade sig att mitt spår om fotboll var helt fel. Attans också!

sb fotbollsstaden

Ok, 14’000 bilar rullar omkring i Malmö, oskattade och oförsäkrade. Då borde väl folk ha råd att betala stockholmspriser för sina pizzor… För min egen del kräver Trygg-Hansa över 6’000 kronor per år för min helförsäkrade cittra. Det skulle kunna räcka till 500-550 pizzor i Stockholm.

Ok, jag skall låta bli att låtsas som att jag inte ser elefanten i rummet. En elefant som kan hålla 14’000 oförsäkrade och oskattade bilar i Sveriges tredje största stad i trafik är en rejäl bjässe när vi debatterar trender i lag och ordning i landet. Bäst vi tar en skärmdump på den utpekande artikeln i Sydsvenska dagbladet innan redaktionen inser att man antyder mer än man kan stå för i dessa tider där allas lika värde innebär att man inte får kritisera de som på sitt kreativa sätt töjer lagarna för att göra livet lite mer värt att leva på övriga medborgares bekostnad.

sb fotbollsstaden2

Ok, jag säger inte att folk med invandrarbakgrund är ohederliga, även om namnlistan på de tio ”värsta” bilmålvakterna i Malmö onekligen tycks ha ett utomeuropeiskt ursprung. Det är en ganska pervers syn att utgå från att en människa är kriminell bara för att vederbörande har invandrat från annat land, och jag skulle inte behöva påpeka det om det inte vore för att man som debattör kan bli hängd av en militant politiskt korrekt lynchmobb om man glömmer att inflika denna passus. Nej, det jag vill insinuera är att det verkar som att svenska myndigheter drar sig för att agera när en viss kategori av medborgare utan ändelsen -sson i efternamnet begår… hyss.

Och det här är ett problem som drabbar oss andra som kör de övriga bilar under lagenliga former. Den stora frågan är: hur hamnade vi i denna situation? Det svaret är våra politiker oss skyldiga. Var tionde bil i Malmö framförs av förare som struntar i den grundläggande skyldigheten att kontrollera fordonets status före färd. Det låter som att polismyndigheten ligger ett par steg efter. Löftet om ändringar av lagen (för att komma åt de som redan begår olagliga handlingar) känns som en avledningsmanöver. I verkligheten börjar det här med lag och ordning bli ett kuriöst särintresse i staden Malmö . D.v.s. det tydligaste tecknet på ett samhälle i gravt förfall.

sb fotbollsstaden3

Grattis Malmö. Jag yrkar bifall på att ni får bilda ett självständigt land kallat Skåne. Då kan ni avskaffa bilprovning och försäkringar helt och hållet. Men fundera först lite på hur ni designar er nya nationsflagga. Det nuvarande utförandet kan ju tänkas kränka visa etniska minori… eh, nya etniska majoriteter i området. Fast det är ett annat ämne som inte har med pizza, fotboll och oförsäkrade bilar att göra, så det tar vi en annan gång.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Idrottsstaden Malmö – var tionde bil ägs av en målvakt

  1. Marcin skriver:

    Här i Uppsala finns en parkering som ägs av SLU. Några klyftiga personer har kommit på att man kan dumpa uttjänta skrotbilar som har körförbud på parkeringen, fylla dem med allehanda bråte och skruva av registreringsskyltarna. Efter tre eller fler månader är det SLU som betalar för bortforslandet av fordon och dess innehåll. Pengar som kunde använts till att främja universitetets aktiviteter går nu åt till att städa upp efter klyftiga personer. Det anmärkningsvärda är att dessa personer dessutom uppträder hotfullt om man tillfrågar dem ifall de bor vid det boendet som parkeringen hör till.

    • Peter Harold skriver:

      Har man filat bort chassinumret också? Det borde även gå att spåra ägaren utifrån motornumret om man är en försigkommen utredare. Fast det blir väl billigare för polisen att låta SLU stå för kostnaderna…

  2. Cello Jr skriver:

    Ett stockholmsfenomen: dubbelparkerade lyxbilar på Götgatan. I närhet till krogar. Tja, min gissning är att man inte törs beivra detta demonstrativa förakt för likhet inför lagen, varken från parkeringsvakters sida eller polisers.

    Kan det vara så illa?

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s