Jaha, så är Alexander Bard med i PP. Igen… Eller inte?

Bästa läsare!

Jag tar mig friheten att inleda denna bloggpost i ett häcklande tonfall. Men jag överlåter åt komediennen Gunilla Åkesson avfyra salvan mot Alexander Bard som utgör dagens bloggämne för undertecknad.

Det är snart 20 år sedan det här klippet spelades in på Hjalmars revy. Det är ett tag sedan, och jag är rädd för att Gunilla inte är med oss längre tyvärr. Men någonting annat slår mig: skulle det vara möjligt idag att i svensk statstelevision våga kalla Alexander Bard och hans band Army of Lovers för fjollor? Är inte det homofobiskt? Och till och med olagligt? Nåja, det fanns inte Twitter där den svenska vänstern hade domsrätt på den tiden.

Nu vet jag att det är många som fått orgasm av att höra/läsa Alexander Bards häftiga avskedsord till den centerrörelse han varit med om att… ja, jag vet inte hur jag skall formulera det. Låt oss enas om att Alexander Bard varit med i Centern. Det räcker. Och många centerpartister menar att det är illa nog…

Men kritik mot Centerpartiet är inte något nytt. Redan under Thorbjörn Fälldins tid riktades kritik mot att partiet inte följde den rätta läraren. Här är ett klipp med en av aktivisterna som företrädde CPBH-R, excellent gestaltad av Gösta Ekman den yngre (som är ganska gammal numera):

”Med mittenfingret mot mitten” och ”Lagoma korvar är bäst”, ha, ha! Fast som vanligt med humor var detta egentligen en betraktelse över en helt och hållet annan politisk rörelse än centern, en rörelse som idag etablerat sig i etablissemanget och som skapat ett medieklimat där man inte ostraffat kallar Alexander Bard för en fjolla, vare sig det sker med eller utan glimt i ögat. Däremot är det ok att kalla folk för miffohjärnor… I alla fall om man heter Alexander Bard. Med vissa uttryckta egenskaper kan vissa få gå hur långt som helst inför Twitterämbetets förlåtande åsyn.

Nå, hur skall det nu gå när Alexander Bard hoppar över till Piratpartiet och utgöra deras vallokomotiv? Tja, det ser inte ut som att Piratpartiet står och hoppar med vidöppen famn. Partiets ordförande Anna Troberg levererar följande giftiga videoinlägg där hon läxar upp Alexander Bards glappkäftighet:

Nu skall det villigt erkännas att Anna Troberg har sina randiga skäl till att hålla Alexander Bard på armlängds avstånd. Det finns en teoretisk möjlighet att han skulle göra sig själv till partiets språkrör i medierna (och vissa piratpartister gillar honom). Med tanke på att (PP) framstått som nedlagt sedan Anna Troberg tog över partiledarskapet efter Rick Falkvinge så kanske piratrörelsen i Sverige frestas att ge Bard en chans. Om jag skall vara ärlig så har jag för dålig kontakt med de svenska piratpartisterna för att kunna avgöra hur mycket integritet de har. Jag hoppas att innerligt att de ändå har gott av den varan. Och ryktet om Piratpartiets död är överdrivet.

Ett skäl till att inte bjuda in Alexander Bard, eller att släppa in honom i (PP), är hans tidigare inställning till det partiet och dess medlemmar. En piratpartist ville bli medlem i e-postlistan Liberati men fick detta svar av moderatorn Bard:

Med hopp om att Liberati skulle stå för någon form av förnyelse inom fp gällande dessa frågor registrerade jag mig på Liberatis epostlista, men fick följande svar:

Ämne: Icke sa Nicke

Hej Mikael!

Vi är inte ett dugg intresserade av några piratpartister i Liberati.
Bara så att du vet.
Fortsätt du i Piratpartiet i stället.

Cheerio
Alexander/väldigt trött på rättshaverister

Med andra ord, det finns sålunda ett lämpligt svar för Anna Troberg att använda om Alexander Bard kommer och knackar på dörren och erbjuder sina tjänster: Icke sa Nicke.

För övrigt påpekar en person i min bekantskapskrets att Alexander Bard inte alls varit med i Piratpartiet. Däremot påstås han ha verkat för en samverkan mellan (PP) och ett annat parti som han startade (och övergav) tillsammans med några avhoppade piratpartister: Liberaldemokraterna. Det partiet kommer inte få ihop någon lista inför riksdagsvalet, fastän man villigt töjer och böjer sig efter Alexanders pipa.

Jag personligen hoppas att Alexander Bard går med i Miljöpartiet inför valet…

Hälsar eder Peter Harold

UPPDATERAT: ANNA TROBERG HAR ORDET!

Hej Peter! Först och främst: Jo, det är homofobiskt att kalla folk för ”fjollor”. Det är ungefär lika sympatiskt som att kalla någon för ”nigger”. Kan vara bra att ha i bakhuvudet. :-)

För det andra, så behöver du inte oroa dig. Ryktet om Piratpartiets död är inte bara överdrivet, utan dåligt researchat. Om du inte orkar göra reseachen själv, så kommer här lite exempel på hur ”nedlagt” Piratpartiet inte varit de senaste åren.

Sedan jag tog över som partiledare har jag ”gömt” mig på debattsidorna hos DN, SvD, Aftonbladet, Expressen, SVT Debatt, GP, etc. Sedan förra valet har jag klockat in över 100 publicerade debattartiklar. Du hittar länkar till dem här:

2014: http://nyheter.piratpartiet.se/anna-troberg-debatt-2014/ 2013: http://nyheter.piratpartiet.se/anna-troberg-debatt-2013/ 2012: http://nyheter.piratpartiet.se/anna-troberg-debatt-2012/ 2011: http://nyheter.piratpartiet.se/anna-troberg-debatt-2011/

Snart även här, när min blogg är färdigpimpad inför valet: http://www.annatroberg.se/debattartiklar-kronikor/

Jag tror faktiskt att alla dessa publicerade debattexter gör mig till Sveriges flitigaste partiledare på debattsidorna. Just saying. ;-)

Om du föredrar ljud och bild, så har jag även ”gömt” mig (om och om igen faktiskt) i SVT och TV4s morgonsoffor, i Rapport, i SVT Debatt, i SRs Studio Ett, Morgon i P1, osv. Du hittar länkar till några av de senaste par månadernas framträdanden här: http://www.annatroberg.se/2014/02/15/jag-vagrar-tro-att-mina-brost-ar-din-rost/ (Länken funkar senare idag när bloggen är uppe igen. Under tiden kan du hitta det mesta här: http://nyheter.piratpartiet.se/category/pp-i-media/ )

Och jag är ju bara en enda pirat. Vi har flera andra, tex våra EU-parlamentariker som även de är flitigt förekommande i media. Här är en del grejer Amelia Andersdotter gjort: http://nyheter.piratpartiet.se/?s=amelia och här en del som Christian Engström gjort: http://nyheter.piratpartiet.se/?s=christian

Piratpartiet har dessutom uträttat en hel del i Bryssel. Det kan man läsa om här: http://euval2014.piratpartiet.se/piratpartiets-arbete-i-eu/

Vad det gäller Alexander Bard, så kommenterar jag inte enskilda personers beslut att gå med i eller lämna partiet. Jag kan dock säga detta. I Piratpartiet kan INGEN glassa in två månader före valet och få titeln ”vallokomotiv”. Om man tror det,så tror man fel.

Ha en trevlig helg, Anna

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Jaha, så är Alexander Bard med i PP. Igen… Eller inte?

  1. Thomas Åkesson skriver:

    Jag tänker pajas och fjolla om den där Bard. Om dig tänker jag gott, ety du oförtrutet publicerar intressanta inlägg.

  2. Peter Harold skriver:

    Jag bugar och rodnar, om än inte i just den ordningen… 😉

  3. kallepelle skriver:

    Kul, kul! Hade Du möjligen någon länk till Bards avskedshälsning till centerkvinnorna. Jag hade inte ens klart för mig att han varit i den fållan. Om jag fattat saken rätt så har väl Barden djupgående problem med alla sorters kvinnfolk utom möjligen den ökända Ursula?😉

  4. Anna Troberg skriver:

    Hej Peter!
    Först och främst: Jo, det är homofobiskt att kalla folk för ”fjollor”. Det är ungefär lika sympatiskt som att kalla någon för ”nigger”. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.🙂

    För det andra, så behöver du inte oroa dig. Ryktet om Piratpartiets död är inte bara överdrivet, utan dåligt researchat. Om du inte orkar göra reseachen själv, så kommer här lite exempel på hur ”nedlagt” Piratpartiet inte varit de senaste åren.

    Sedan jag tog över som partiledare har jag ”gömt” mig på debattsidorna hos DN, SvD, Aftonbladet, Expressen, SVT Debatt, GP, etc. Sedan förra valet har jag klockat in över 100 publicerade debattartiklar. Du hittar länkar till dem här:

    2014: http://nyheter.piratpartiet.se/anna-troberg-debatt-2014/
    2013: http://nyheter.piratpartiet.se/anna-troberg-debatt-2013/
    2012: http://nyheter.piratpartiet.se/anna-troberg-debatt-2012/
    2011: http://nyheter.piratpartiet.se/anna-troberg-debatt-2011/

    Snart även här, när min blogg är färdigpimpad inför valet: http://www.annatroberg.se/debattartiklar-kronikor/

    Jag tror faktiskt att alla dessa publicerade debattexter gör mig till Sveriges flitigaste partiledare på debattsidorna. Just saying.😉

    Om du föredrar ljud och bild, så har jag även ”gömt” mig (om och om igen faktiskt) i SVT och TV4s morgonsoffor, i Rapport, i SVT Debatt, i SRs Studio Ett, Morgon i P1, osv. Du hittar länkar till några av de senaste par månadernas framträdanden här: http://www.annatroberg.se/2014/02/15/jag-vagrar-tro-att-mina-brost-ar-din-rost/ (Länken funkar senare idag när bloggen är uppe igen. Under tiden kan du hitta det mesta här: http://nyheter.piratpartiet.se/category/pp-i-media/ )

    Och jag är ju bara en enda pirat. Vi har flera andra, tex våra EU-parlamentariker som även de är flitigt förekommande i media. Här är en del grejer Amelia Andersdotter gjort: http://nyheter.piratpartiet.se/?s=amelia och här en del som Christian Engström gjort: http://nyheter.piratpartiet.se/?s=christian

    Piratpartiet har dessutom uträttat en hel del i Bryssel. Det kan man läsa om här: http://euval2014.piratpartiet.se/piratpartiets-arbete-i-eu/

    Vad det gäller Alexander Bard, så kommenterar jag inte enskilda personers beslut att gå med i eller lämna partiet. Jag kan dock säga detta. I Piratpartiet kan INGEN glassa in två månader före valet och få titeln ”vallokomotiv”. Om man tror det,så tror man fel.

    Ha en trevlig helg,
    Anna

    • Peter Harold skriver:

      Tack för input, Anna, och din redovisning. Vissa texter har jag redan läst (men känt mig ensam om eftersom det blir inget genomslag i den allmänna debatten som det blev när FRA-debatten var varm). Jag är medveten om att PP inte är dött. Därför skrev jag ”Och ryktet om Piratpartiets död är överdrivet.”

      Vad gäller att det skulle vara homofobi att kalla någon för fjolla håller jag inte med. Fjolla betyder inte homosexuell, även om jag förstår att många homosexuella aktivister gärna samlar på invektiv för att kunna påvisa sin offerställning. Jag själv (hyfsat straight… men det är väl för att jag aldrig hittat frestelser hos det manliga könet ännu) är en utpräglad badfjolla. Jag fick till och med beställa uppkokt badvatten när jag var i Thailand för flera år sedan. Fast så var det gräsligt kallt där, nästan bara 24 grader. Men jag är aldrig så fjollig som när jag skall ta hand om håravfall i badrumsavloppet. Knappt ens så att jag förmår mig själv att ta upp det ens här.

      Ha en trevlig helg och en givande valrörelse. Själv är jag värdelöst som vallokomotiv, men jag skall dra mitt strå till stacken under EU-valet på denna blogg.

      Cheerio,
      Peter

  5. Thomas Åkesson skriver:

    Tur det finns politiker, hur skulle vi annars veta hur ord ska tolkas eller vilka fobier vi uttrycker genom användandet av olika ord. När jag tänker efter, det är tack vare våra kära folkvalda vi ens lever ty vi förstår inte vårt eget bästa utan måste i förebyggande syfte förbjudas än det ena och än det andra, vi folket eller fårket som jag sett att den försvenskade versionen lyder.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

