Från Ukraina till Tobias Hübinette… tänka sig, det fanns en koppling. Host.

Bästa läsare!

Sitter och skriver, och skriver och skriver. Ligger nu ett tiotal opublicerade blogginlägg i utkastkorgen, men känner mig väldigt splittrad, nervös och störd. Om jag skall ställa en diagnos på vad som orsakar detta så lyder domen: glädjelöshet.

Det skulle nämligen vara väldigt roligt att någon gång få blogga om någonting som får hjärtat att glädjas. Istället blir jag översköljd av världens dårskap och ondska. Och min reaktion på detta är att jag måste göra någonting åt skiten. Fast det är ju inte så lätt. En knuten näve i fickan och ett ilsket skrik mot ett stormande hav ger inte några resultat.

Krisen i Ukraina är ju ett ämne att blogga om. Fast även där lirar jag långt ifrån spelplanen. Jag har skrämt min omgivning genom att påstå att den avsatta regimen i Ukraina föll därför att de föredrog att ha business med tsar Putins Ryssland istället för att sträcka handen mot EU som lobbar in de amerikanska storbankerna via Internationella Valutafonden som skall säkra sina ränteinkomster på ukrainska folkets bekostnad. Aktivisterna som lett upploppen i Kiev har sponsrats av organisationer som står Valutafonden nära. Det kan man ta reda på om man går lite djupare i analyserna än Sveriges Televison, som motvilligt rapporterar om att (man har obekräftade uppgifter om att) ukrainska militärer hissar ryskt flagg. Då förstår ni hur jävla illa det är med Ukraina…

Jag säger inte detta för att jag sympatiserar med tsar Putin. För det gör jag inte alls. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att bjuda karln på middag för att diskutera (på svenska, jag kan inte ryska) hans opposition. Rent och skärt skvaller. Om han är öppenhjärtig kan det bli riktigt intressant. Vi svenskar vet otroligt lite om de forna öststaterna. Och jag vill gärna lära mig mera.

Nu sitter folk och muttrar i stugorna om att Putin manglar fram som den värsta Hitler när denna startade 2:a Världskriget genom invasionen i Polen 1939. Och jag invänder. Liknelsen hade blivit mer geografisk korrekt om man sagt Stalin istället, för Sovjetunionen tog sin beskärda del av landet och behöll det i sin kontroll under lång tid. I o f s finns det en samstämmighet mellan Hitlers problem med Preussen inne i Polen på samma sätt som Putin har sin flottbas (Svarta havet) och en rysk befolkning på Krimhalvön (som tillhör Ukraina). Fast polackernas flotta flaggade inte om med svastikan… och det är den omständigheten som gör att vi inte får 3:e Världskriget den här gången.

Som sagt, detta är inte skrivet som sympatiyttring till Ryssland. Nej, jag skriver detta av sympati till ukrainarna. De sitter i en rävsax. Och inte ser det ut att bli enkelt för dem att komma ur den. Ryssland och Europa/USA sliter åt var sitt håll och mutar var sin politikergrupp. Självklart leder det till slut till kris, kaos och i värsta fall krig. Och i bästa fall skenande statsskuld och förlorad självständighet.

Så hur kan jag gå omkring med dessa besynnerliga åsikter som går stick i stäv med vad som torgförs i TV-rutan? Tja, det är inte som ni tror, kära läsare, att jag är automatiskt motvalls till vad som sägs på TV. Dels för att jag sällan ser på TV, och dels därför att jag brukar känna till nyheterna redan innan SVT behagar rapportera. Att jag inte hyllar EU och ”de demokratiska krafterna” i Ukraina beror på att jag ser ondska från den sidan. Också. Tyvärr.

Sedan finns det detaljer som får vågskålen att tilta tungt åt ena hållet. Och som får mig att resa varningsflagg. Jag har redan bloggat om att finansmannen George Soros sponsrar Open Society Foundation som i sin tur har sponsrat de EU-vänliga revoltörerna i Kiev. Open Society Foundation är också intresserade av vad som händer i Sverige utifrån ett demokratiperspektiv. OSF publicerade ifjol en artikel om Husby-kravallerna författade av den politiske våldsaktivisten Tobias Hübinette. En merit för Tobias, men också en indikation på vad det är för galna maktmänniskor som trivs i den organisationen. Därav varningsflaggan. OSF kryper fram överallt.

George Soros själv gav nyligen på samma sajt uttryck för sin sorg över vad som sker i Europa eftersom ” – The European Union is in my view the shining example of an open and free society. […] I believe in finding European solutions for the problems of Europe; national solutions make matters worse. So I am hoping for some kind of pro-European political alliance emerging.” Hyckleri! Vi ser allt mindre av öppenhet i EU. Soros talar samma nyspråk som diktatorerna i George Orwells dystopi ”1984”.

Jag får nog anledning att återkomma till ämnet…

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Från Ukraina till Tobias Hübinette… tänka sig, det fanns en koppling. Host.

  1. Jern&Betong skriver:

    Bara ett tack för att skriver så mycket och bra. Om MSM ersattes av din blogg skulle Sverige bli ett bra land. De brev du och Sandberg skriver skulle alla svenskar serveras till kaffet.
    God hälsa önskas/J_B

  2. Marcin skriver:

    Lite stämning har väl aldrig skadati dessa tider.

  3. Ping: Ukraina – många reflexioner | Jan Millds blogg

  4. Tack Peter! Har följt det som skrivits och sagts om Ukraina etc. Och det är precis som att få ett kort i taget ur en kortlek……osså plockas kortet tillbaka och så får man ett annat.
    Du visar alla korten på en gång och ”it makes sense” . . jag undrar intresserat hur många av alla de: ”entusiaster”, ”medlöpare”, osv osv som agerar efter verkligheten och för folket i landet och hur många som utan egentlig insikt deltar enligt principen ”What´s in it for me?”

  5. Cello Jr skriver:

    Tack för upplysningen om Open Society Foundationen. Kopplingen våldsvänstern och George Soros. Mannen som sänkte svenska kronan. Kan tipsa om bra artiklar på VDare.com (blogg med fokus på den nationella frågan) om Putin och Ukraina.

    http://www.vdare.com/posts/the-rape-of-russia-explained-by-anne-williamson

  6. Ping: SEK-stryparen George Soros vill att EU finansierar nästa våg av inbördeskriget i Ukraina (och vad kommer sonen att göra med Sverige?) | Peter Harold – Skrivarens blogg

  7. Ping: Jodå, George Soros kostar t.o.m. på sig att tvinga vänstern rätta in sig i ledet! | Peter Harold – Skrivarens blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

