”Pink Floyds Roger Waters är en judehatare som får magen att vända sig”

Bästa läsare!

Först av allt: Den här postningen kanske skulle höra hemma på min musikblogg. För det andra: Den brittiska rockgruppen Pink Floyds forne ledare Roger Waters bjuder mig på en drink.

Ok, jag misstolkar honom – avsiktligt. I en intervju för sajten Counterpunch säger han så här till de Pink Floyd-fans som inte gillar att han väljer politiska teman i sina sångtexter:

” – Now, if you’re not interested in any of this, if you’re one of those ‘Roger I love Pink Floyd but I hate your fucking politics’, if you believe artists should be mute, emasculated, nodding dogs dangling aimlessly over the dashboard of life, you might be well advised to fuck off to the bar now, because, time keeps slipping away.” That’s my answer to your question.

Egentligen är jag en av dessa. ”The Final Cut” är absolut inte mitt favoritalbum, även om jag tycker att Michael Kamen gjorde ett strålande jobb med att producera den tillsammans med Roger Waters. Men eftersom jag är nykterist hållar jag mitt öra öppet för vad den rockande senioren med playback-taper har att säga. Dock skall jag inflika en trevlig nyhet: Roger Waters jobbar med en ny platta. den kan han inte göra playback. Jobbat med ett nytt soloalbum har han i o f s gjort i ett par års tid nu (och senaste studioalbumet kom 1992 om jag inte minns fel, om vi hoppar över operan Ca Ira). Men nu har han fått ihop över en timmas demoinspelningar. Och det ser ut att bli ett konceptalbum. Naturligtvis.

Ok, tillbaka till agitatorn Roger Waters. Han är ute i rejält blåsväder. Rabbinen Shmuley Boteach kallar Waters för antisemit. Och inte bara i all anspråkslöshet; Waters uttrycker sig värre än alla andra skådade antisemiter. Åtminstone enligt Shmuleys egna ord:

– I’ve read some heavy-duty attacks on Israel and Jews in my time, but they pale beside the anti-Semitic diatribe recently offered by Roger Waters.

Så, vad har gamle Waters – vars kommunistiske far stupade i Italien under kriget mot Mussolinis fascistarmé – sagt som upprör rabbinen så till den milda grad att hans mage vill vända sig ut och in? Shmuley är oss inte svaret skyldig. Murbyggaren Roger Waters liknar judarna vid nazi-kollaboratörer och staten Israel vid nazistregimen, enligt rabbinen.

När man hör sådana anklagelser blir i alla fall jag frestad att höra den anklagades sida. Oavsett vad ämnet gäller. Sådan är i alla fall jag. Sedan handlar det ju trots allt om hjälten från Pink Floyd.

På frågan om hur han upplever kritiken mot honom för att han förordar en bojkott av Israel svarar Waters:

” – The situation in Israel/ Palestine, with the occupation, the ethnic cleansing and the systematic racist apartheid Israeli regime is un acceptable.[…] I would not have played for the Vichy government in occupied France in the Second World War, I would not have played in Berlin either during this time. Many people did, back in the day. There were many people that pretended that the oppression of the Jews was not going on. From 1933 until 1946. So this is not a new scenario. Except that this time it’s the Palestinian People being murdered.”

Visst, det här är väl vad vilken sossefunktionär på kommunal nivå skulle kunna ge uttryck för, i syfte att framstå som engagerad och kunnig i internationella frågor. Och med ett verifierande av ens ord genom att dra en hijab över huvudet. Men strax följer det som bäst kan liknas vid hur en emo i självdestruktiv anda sitter och skär sig själv i armen, fast omvandlat i verbalt uttryck hos en åldrad rockstjärna som borde veta bättre än att förolämpa den folkgrupp som äger och kontrollerar flest medieföretag i västvärlden, inkl. skivbolag. Waters dristar sig till att ge ”antisemitiska referenser”, som t.ex. att säga vad som står i judarnas egen heliga skrift:

I have nearly finished Max Blumenthal’s book “Goliath: Life and Loathing in greater Israel”. It’s a chilling read. It’s extremely well written in my view. He is a very good journalist and takes great pains to make sure that what he writes is correct. He also gives a voice to the other side. The voice, for instance, of the right wing rabbinate, which is so bizarre and hard to hear that you can hardly believe that it’s real. They believe some very weird stuff you know, they believe that everybody that is not a Jew is only on earth to serve them […].

Men när kommer referensen till nazismen? Jodå, med god vilja kan man säga att den följer i Waters uttalande:

[…] and they believe that the Indigenous people of the region that they kicked off the land in 1948 and have continued to kick off the land ever since are sub-human. The parallels with what went on in the 30’s in Germany are so crushingly obvious that it doesn’t surprise me that the movement that both you and I are involved in is growing every day.

Detta får rabbinen Shmuley att se rött. Man kan inte – eller får inte – jämföra förföljelsen av judarna i Nazityskland med den israeliska bosättningspolitiken. Varför inte? Jo, därför att nazisterna dödade 6 miljoner av judarna:

– Mr. Waters, the Nazis were a genocidal regime that murdered 6 million Jews. That you would have the audacity to compare Jews to monsters who murdered them shows you have no decency, you have no heart, you have no soul. The Jews of Germany did nothing to invite the aggression against them.

Det är tyvärr på den här punkten jag med viss ovilja ikläder mig rollen som djävulens advokat. Men jag gör det så gärna eftersom bevisföremål 1A tyvärr styrker min tes att det sällan är ens fel att två träter, vilket är en lärdom vi borde ta i beaktande i dessa dagar där Ukriana-krisen är i skriket. Och jag gör det inte för att ringakta de 6 miljoner *host* judiska martyrerna som satte livet till under nazisternas förföljelse av dem. Nej, jag gör det för att påminna alla envar om att verkligheten alltid är mer komplex än vad vi får se i TV-rutan och i tidningsuppslaget. Man måste förhålla sig till fakta för att förstå varför konflikten i 1930-talets Europa eskalerade till ett världskrig. Och sanningen är inte vacker. Ändå måste vi sträva efter att nå den.

Ni som läst mina bloggposter om kriserna Syrien och Ukraina vet min ärliga läggning i frågan, och jag vägrar att hylla korruption och totalitärism. Däremot har jag inget emot sakligt problematiserande,även om det kan bli lite obekvämt. Här är den aggression som rabbinen säger att judarna i Tyskland inte gjorde sig skyldiga till. Bevisföremål 1A alltså:

sb judea declares war

Som ni frekventa besökare av Skrivarens Blogg minns har jag bloggat om den ekonomiska aspekten som orsak till 2:a Världskrigets utbrott. Jag vet att min tes är i högsta grad kontroversiell idag på 2000-talet, men under åren närmast innan världskrigets utbrott var det just den tyska valuta- och handelspolitiken som utpekades som den sannolikt mest kritiska frågan i relationen mellan Hitler-Tyskland och omvärlden (och som jag skrev i det blogginlägget var denna politik inte ens Adolf Hitlers egen konstruktion, utan bedrevs av en till nazistpartiet icke ansluten finansminister!).

Nåväl, jag känner här att denna bloggpost kommer framstå som fullständigt meningslös eftersom jag hittills bara låtit en gammal avdankad rockstjärna svamla om hur synd det är om terroristbejakande palestinier, samt att jag fått ventilera mina unkna historiekunskaper (som jag dock inte erhöll i grundskolan, så ingen skugga på Hans som förvisso såg ut som en ung blond arisk Gestapomajor). Så jag försöker göra en så neutral sorti som möjligt genom att lova er, kära läsare…

…att det förmodligen aldrig kommer bli fred i Mellersta östern. Inte under min livstid. Kanske aldrig någonsin. Och ni vet varför. Ingen av dem (Israel och Palestina) vill ha fred. Allra minst deras grannländer. Palestinierna och israelerna vill kanske ha fred. Men de styrande i deras länder… nä nä, glöm det!

Hälsar eder Peter Harold

Länkar:
Counterpunch: An interview with Pink Floyd’s Roger Waters
Free Beacon: ”Rabbi: Pink Floyd’s Roger Waters unleashes jew hating colonic in interview

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Pink Floyds Roger Waters är en judehatare som får magen att vända sig”

  1. Ping: 2014 ROGER WATERS ALBUM

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

