Hård behandling mot de med fel åsikter – icke-klimatalarmistisk författare attackerad av statstelevisionen

Bästa läsare!

Jag läste nyss ett gästblogginlägg på Stockholmsinitiativets hemsida Klimatupplysningen. Det var skrivet av författaren  Jacob Nordangård som medverkat i boken ”Domedagsklockan och myten om jordens ständiga undergång” (Kan beställas på Adlibris här). Han berättade om sin medverkan i SVT:s programserie ”En bok, en författare”:

[…] Jag har själv alltid uppskattat programmet för sin avslappnade stil där författaren intervjuas på ett lugnt och respektfullt sätt. Jag tittade inför inspelningen på avsnitt där både Wijkman och Dregen intervjuades av välvilliga intervjuare. […]

Jag anlände till TV-huset vid Gärdet en morgon i december 2013. […] Jag blev mottagen av redaktionschefen. Han var en trevlig man och vi satt och småpratade en stund innan jag skulle in i sminket. Han överraskade mig med att berätta att konceptet hade gjorts om. Vi satt nedsjunkna i skinnfåtöljerna som var utflyttade från studion och stod precis utanför. Den trivsamma scenografin hade ersatts av en grå bakgrund, två mattsvarta höga stolar och ett matchande bord. Det såg dystert ut tyckte jag. Skulle det verkligen gynna en bra intervju? […]

Gick därefter in till sminket och hälsade på intervjuaren som var Bodil Appelquist från Aktuellt och Vetenskapsredaktionen. Hon var först artig och hälsade på mig med ett leende. Jag satte mig därefter själv i sminket.[…]

Efter att jag kort berättat några ord om boken öppnade Bodil frågestunden med att genast gå till attack! Det var tuff skjutjärnsjournalistik. Hon ifrågasatte uppgifter från ett kapitel som Svenolof Karlsson hade skrivit. Tonen var märkbart irriterad och den inledande artigheten var som bortblåst. Jag blev lätt chockad och fick snabbt finna ord för att bemöta hennes argumentation. Intervjun tog nu form av ett förhör snarare än ett samtal om boken. Allt handlade om att skjuta ner mina argument. […]

Hon tog upp månlandningskonspirationen och försökte uppenbart förlöjliga mina argument. Hon började också prata om ”sammansvärjningen” som jag hade kartlagt. Jag svarade att det inte var tal om någon sammansvärjning. Det är en öppen process. Snarare att frågan likt en snöboll växt och ständigt fångat nya aktörer som vunnit på att driva sina agendor med klimatet som gemensamt problem. Hon tog på slutet upp frågan om global styrning och de uppgifter som jag relaterade till angående odemokratiska tendenser i syfte att lösa klimatfrågan. Kan inte det vara nödvändigt frågade hon? Jag menade då att om vi ska ha en odemokratisk global styrning så borde sådana idéer debatteras publikt och inte bakom lyckta dörrar. […]

Jacob avslutade sitt gästinlägg på Klimatupplysningen med att berätta att SVT uppgett att programmet skulle sändas några veckor efter inspelningen, men att man hittills (nu i mars) inte hört av sig om när det skall läggas upp i tablån. Ett antal personer har ställt frågor i SVT/UR:s öppna forum om varför programmet inte har sänts och fått svaret av statstelevisionens kundtjänst att:

” – Vi spelar in mycket material, men det är inte alltid vi kan sända det. Många olika orsaker finns, men det är inget vi går ut med publikt. Det kan vara allt från att man inte kommer överens om upphovsrätter till helt personliga skäl av olika inblandade.”

Efter att SVT:s (UR) projektledare Katja Troell besvarat en av kommentarerna/frågorna genom att publicera ett mejl som man sände till Jacob Nordangård där man meddelade att redaktionens bedömning var att ”vetenskapsjournalisten” Bodi Appelqvist uppträdde professionellt och respektfullt ”men inte okritiskt”, och att man fortfarande inte fattat beslut om sändning av programmet. Det senare skulle kunna indikera att Jacob Nordangård – trots sin upplevelse – klarade sig bra fastän SVT:s nya upplägg där myspys i samtalet mellan programledare och författare ersatts med korsförhör enligt DDR-modellen. Jag noterar också att efter projektledare Katja Troells svar i forumet spärrade statstelevisonens kundtjänst tråden för ytterligare kommentarer…

Jacob Nordangård har f.ö. skrivit en intressant artikel som sammanfattar hur klimatfrågan politiserades och rycktes ur forskarnas händer [länk; PDF 1,0 Mb]

Jag är ganska säker på att vi här ser ett exempel på att Sveriges Televison manifesterar sin fostrande roll över oss medborgare. Jag har själv sett några avsnitt av ”En bok, en författare” härom året. Det var trivsamt. Att man ändrat på programmets format beror nog inte på att det var en icke klimathotstroende som medverkade och som måste ”sättas dit”; även andra gäster har drabbats av den nya produktionens öststatsliknande upplägg. Signaturen Mall Stålhammar sågar det nya formatet med denna iakttagelse postad 6 januari i år på SVT:s ”Din röst”:

Har just genomlidit ”nya upplagan” av En bok – en författare. Stommen, ett samtal mellan en intressant boks författare och en väl förberedd intervjuare, trodde jag var omöjligt att förstöra – men se, det gick! Med en bildproducent som klipper in bokstäver, siffror, streck etc lite på måfå, inte tar hänsyn till störande speglingar i den intervjuades glasögon och tydligen ser som sin uppgift att lägga in störande moment snarare än att låta åskådarna få koncentrera sig på programmet, kan tydligen även givna, starka ingredienser plottras bort. Beklagar djupt!

Det intressanta är att nyss nämnda projektledare Katja Troell ger följande upplysning i sitt svar till Stålhammar:

Producerandet av En bok, en författare följer inte något specifikt storyboard eftersom programmet baseras på ett icke styrt samtal mellan författare och programledare.

Jag undrar ifall Jacob Nordangård delar uppfattningen om att programmet är ”ett icke styrt” samtal…?

När vi ändå talar om statstelevisionens engagemang i samhällsdebatten vill jag rekommendera Mats Jangdahls bloggpost i Frihetsportalen där han påpekar hur SVT metodiskt styr det offentliga samtalet (inte sällan till att handla om socialdemokraternas frågor), och på så sätt sysselsätter debattörer med att bestrida varandra istället för att rikta sina granskande blickar mot just det statliga medieföretaget.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hård behandling mot de med fel åsikter – icke-klimatalarmistisk författare attackerad av statstelevisionen

  1. kallepelle skriver:

    Appelquisten hade tänkt sig att hon skulle platta till Nordangård (som är filosofie doktor i ämnet). När det blev grönjournalissan som blev tillplattad då var det inte så roligt längre och då dödskallemärkte man i stället. När nu skiten hamnat i fläkten så fruktar jag att saxen kommer fram och man redigerar sönder i stället. Annars skulle ju sanningen kunna gå upp för Svenne och det vore ju ytterst olämpligt i Svensk DDRpropagandaTV. Trogen in i döden! STASI har alltid rätt.

  2. cark1 skriver:

    Vi får helt enkelt begära ut materialet, enligt offentlighetsprincipen. Om de trilskas får vi gå till domstol. SVT och TV4 har tvingats lämna ut material rörande nåt kriminalfall, hörde jag i kväll på radion. Jag lyssnade inte så noga så jag vet inte exakt vilket fall det handlar om.

    • Peter Harold skriver:

      Styckmordet i Saltö, och det var på åklagarens begäran. Jag har försökt att hitta det jurdiska rekvisit som åklagaren åberopat, men inte hittat någon artikel som beskriver den saken.

      Jag är ganska säker på att SVT inte kommer acceptera att en inspelning kan räknas inom handlingsoffentligheten för myndighet, för det är nog bara där offentlighetsprincipen är tillämplig. Tyvärr. 😦

      P.S. Grattis till kommentar n:o 9999 på Skrivarens Blogg förresten. Och grattis till mig själv för kommentar 10000 enligt WordPress. 🙂 D.S.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

