Eftersom vi inte kan rysk historia blev vi ganska förvånade över Krim-krisens vändning

Bästa läsare!

Mina sympatier ligger inte alls hos EU eller Vita huset i Ukraina-frågan. Ju mer jag lyssnar på Barack Obama, John Kerry, John McCain, George Soros, Carl Bildt och alla de andra potentaterna som säger att ”enda chansen för Ukraina att utvecklas till en demokratisk och rättssäker stat är att vända sig mot väst”, desto mer övertygad blir jag om att de lockar med falska löften. Och jag blir för var dag mer säker på att de inte talar i det ukrainska folkets intresse, utan blott i sitt eget. Jag kan inte annat säga än att det faktiskt svider i mitt hjärta att vara svensk och europé idag!

Jag har för några veckor sedan blivit inbjuden att närvara på en manifestation arrangerad av unga moderater och unga liberaler till stöd för Ukraina och i protest mot Vladimir Putin. En flyktigt bekant till mig inom den svenska libertarianska rörelsen skickade inbjudan. Jag blev tvungen att svara att jag inte alls kunde ställa upp på den sammankomsten utifrån de skäl som man kan utläsa i mina tidigare blogginlägg om Ukrainafrågan. Jag sände några länkar som jag rekommenderade till läsning i mitt svar. Vederbörande har sedan dess slutat att skriva om Ukraina, och lär visst inte heller dykt upp på manifestationen…!

Häromkvällen kunde vi höra i nyhetssändningarna att folkomröstningen i Krim såg ut att kunna resultera i en 93%-seger för självständighetsalternativet. Det har sedermera visat sig vara ända upp mot 95% av väljarna som föredrar att formellt lämna Ukraina. I förbifarten tyckte jag mig höra någon i radion fråga om det kunde tänkas ligga valfusk bakom den höga siffran…

Den här intressanta episoden i Krim-krisen föranleder mig än en gång att med viss självbelåtenhet anmärka mot den enorma okunskap som vi i väst manifesterar genom att bli helt oförstående när människor i det forna östblocket inte gör som vi i väst vill. Nota bene! Min självbelåtenhet grundar sig inte på att jag skulle vara en expert om förhållandena i öststaterna. Ty det är jag inte. Däremot har jag sedan länge insett att jag borde veta mer om dessa länder. Jag har redan långt före proffstyckarna i tidningsredaktionerna erkänt mitt kunskapsmässiga tillkortakommande.

Tyvärr är det inte säkert att skribenterna hos Expressen, Aftonbladet, DN eller SvD kommer till samma slutsats som jag. De ser nog sig själva som ganska fulländade. Ett slags intellektuella übermench. Men det vore faktiskt prydsamt ifall de kunde kosta på sig åtminstone ett uns av självrannsakan när 95% av de röstande i Krim (i en folkomröstning som lockade över 80% av alla röstberättigade till valurnorna) gav makthavarna i EU och USA ett vertikalt långfinger. Man har totalt missat Krims intima band med Ryssland. Och man vill fortfarande inte förstå.

Visserligen ger läsning i historieböckerna om krim inte orsak till omedelbar munterhet. Krimhalvön har ständigt utsatts för invasioner, folkbyten och ofred. Men däremellan har man hankat sig fram i dräglig tillvaro. I relativ närtid kan man notera att Krim varit en autonom landskonfiguration som ömsom kopplats till tsarryssland, ömsom kommunistryssland och senast utgjort kommunistledaren Chrustjevs gåva till sitt fädernesland Ukraina 1954. Nästa större händelse inträffade 1992 då Krim utropade självstyre. Detta självstyre varade i nästan ett helt dygn innan man justerade protokollet och lade till sin tillhörighet till Ukraina. I annat fall hade lilleputtlandet Krim haft en gigantisk marinstyrka, medan varken Ukraina eller Ryssland ens haft en värdig hamn för sina flottor!

Och det är nog fortfarande den förmånen som spökar än idag där Washington och Bryssel säger att man vägrar acceptera resultatet av folkomröstningen. NATO vill hemskt gärna ha access till den flottbasen och göra Ryssland utan inflytande runt Svarta havet. Sett ur det perspektivet kan man förstå att tsar Putin agerar som han gör. Det vore faktiskt på sin plats att fråga vad Barack Obama har för avsikter när han vill flytta fram sina positioner intill den ryska gränsen. Ett ämne som du, Carl Bildt, har lust att utveckla…?

Vi hade sluppit allt detta ifall EU och George Soros backat tilbaka och låtit Ukraina rå om sig själva.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Min introduktion till rysk historia ägde rum när jag började skriva på min romansvit ”Stålmusslans hemlighet” omkring 2007. Sedan dess har jag sett det landet med andra ögon eftersom jag där tvingades att för stunden tänka som en ryss (under tidigt 1870-tal). Det var en nyttig upplevelse.
D.S.

I mediebruset:
PCP,

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet, Historia, Politik. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Eftersom vi inte kan rysk historia blev vi ganska förvånade över Krim-krisens vändning

  1. Gurgel skriver:

    Det lustiga är väl att när Bosnien & Kosovo vill bli fria från Serbien då fans där inga invändningar från väst, däremot fans där bombplan.

    Nu ser vi i princip samma sak och då hastigt och lustigt så bidde det till brott mot den internationella folkrätten.

    Märkligt det där om du frågar mig.

    • Peter Harold skriver:

      Exaktemente, som tysken säger! Det är ingenting annat än rent hyckleri av Washington att underkänna folkomröstningen.

      Den här historien har – tack vare alternativa medier och en rik flora av insiktsfulla debattörer som kan ge en annan analys än den som prathuvudena i gammelmedierna förmedlar åt sina uppdragsgivare – gett oss bevis på att revolten i Kiev inte var en spontan händelse, utan istället orkestrerats från både Washington och Bryssel (och Strassburg för all del).

      Studerar man Ukrainakrisen så blir man varse att den politiska utvecklingen i världen bygger på flera sammanhängande händelser som har ett gemensamt ursprung. Det är inte en konspirationsteori. Det är på tiden att medierna på allvar lyfter detta och upphör med att likt papegojor upprepa det makthavarna säger åt dem att förmedla.

  2. Ping: KRIM-inellt? | Jan Millds blogg

  3. Zlatan Hadzic skriver:

    Gurgel – Bosnien har aldrig tillhört Serbien den var en republik i Jugoslavien. När andra republiker Kroatien, Slovenien och Makedonien förklarade självständighet då gjorde Bosnien likadant. Bosnien var en stat med egen språk före Serbien.

    • Gurgel skriver:

      Ärligt talat om du vill märka orden i den där Jugoslavhistorian så gör det. Jag bryr mig faktiskt inte annat än nu är det fred i Bosnien och med det sagt så kan alla bosnier åka hem.

  4. Natali skriver:

    Bravo Peter! Tack för din insats. Hoppas flera kommer att läsa det som du har skrivit om Ukrain och Krim. Jag vet att det är svårt att förstå vad är det som pågår där om man inte varit på plats själv. Jag är född i Krim och hade släkt där. Mina föräldarar flyttade till Russland när jag var liten. Då var det inte Russland. Vi allihopa bodde i samma land men namn Sovjetunion. Så på 90-talet hamnade jag på den sidan som blev Ryssland och jag är jättenöjd för det. Ryssar hade inte havt bra i Ukrain. Våra släkt berättade hur ryska skolor fick läggas ner och man blev tvungen att översätta sitt namn att det skulle passa till Ukrain. Till exempel man kunde inte kallas Alexander och blev omkallad till Olexandr. Elena blev Olena o.s.v Det är bara dråppe i havet. Till slut våra släkt lämnade Krim och flyttade till Donezk . Nyinflyttade tatarier tog över halvön i stort sätt ( men man aldrig pratar om det högt). Ända folket som alltid kan diskrimineras utan skam det är ryssar. Det vet vi och nästan är vana. Nu jag är lyckligt att ryssar i Krim kommit tillbaka til sitt hemland. Och jag vet att alla i välkomna dit oavsett språk och namn.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

