SVT:s ”Barn-analen” – aldrig förr har licensskolk varit så motiverat som nu.

Bästa läsare!

Jag noterade att man i utlandet uppmärksammat ett program som sänds av Sveriges Televisions ”Barnkanalen” (under devisen ”Sådant folk – sådana politiker). Jag skall villigt erkänna att det är sällan jag tittar på den kanalen. Om jag inte ljuger alltför våldsamt så har jag inte sett ett helt program på den kanalen sedan c:a 2003-2004. Och det jag tittade på då var Disneys ”Timon & Pumba” med Anders Öjebo och Bo Maniette som voiceactors – de bästa. Jag kan också ha sett några avsnitt (för mycket) av Brandy & Herr Morris. Kanske, kanske, kanske ringer det någon klocka i bakhuvudet hos den läsare som var föräldraledig på den tiden om jag säger ” – Läcker kanin, läcker kanin…” och gungar med röven. Om inte – världen kommer ändå inte gå under för det.

Nu kanske någon kritisk läsare undrar hur föredömligt det är av mig att referera till produktioner av storföretaget Disney. Tja, bara för att ett stort företag är stort behöver det inte betyda att de levererar en dålig produkt. Om Timon, Pumba, Brandy och herr Morris planterade budskap från Illuminati i min och dotterns hjärna så gjorde de nog detta på ett väldigt subtilt sätt. Jodå, jag ser Illuminatis tecken i många andra sammanhang. Dock har jag inte listat ut vad själva budskapet är då det väl skett. Min dotter påstår att det är reklam för djävulssekter, vilket oroar mig. Varför vet hon mer om sådant än jag…? :-0

Nåväl, ponera att Disney ingår i den stora konspirationen att förvrida den uppväxande generationens unga sinnen. Mm, huvudteorin har handlat om att TV-tittande fördummar. Det påstås till och med vara vetenskapligt bevisat att så är fallet. Men det är faktiskt inte Disney och deras falska bilder av djur – tecknade fabler – som hamnar högst upp på min lista över evil forces against humanity and intellectual efforts. Nej, förstaplatsen – allra högst på prispallen i fördumningsmästerskapen – hamnar Sveriges Televisions barnprogram ”Biss & Kajs” i Barnkanalen.

Var så goda. Ett smakprov på skiten:

Om det inte vore olagligt skulle jag uppmana er, kära läsare, att börja licensskolka. Direkt, omedelbart bums. SVT förtjänar inte en krona av oss. De sysslar inte med public service, de ägnar sig åt public distortion i alla åldrar. För övrigt skapades Barnkanalen (eller som den numera borde heta: Barn-analen) bara för att stjäla tittare från Disney Chanel och de andra kommersiella TV-kanalerna för barn. Jag kan bara uppmana er kids att så fort ni kan greppa saker – och det lär ni visst kunna göra redan från födseln – bör gripa tag i fjärrkontrollen och zappa över till någon kanal där de ondsinnta storbolagsdirektörerna försöker få er att köpa glattiga leksaker som går sönder efter redan en halvtimma. Det är ändå under alla omständigheter bättre än att se svenskt pårökt barn-TV. Och sedan rekommenderar jag er kids att börja lära er att läsa fort som fan för att komma ut ur TV-tittandets vanor. Era hjärnor kommer belöna er mångfalt om ni slutar titta på skit.

Och det gäller även er vuxna. Fast det hoppas jag att ni begriper själva…

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Dumburk. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till SVT:s ”Barn-analen” – aldrig förr har licensskolk varit så motiverat som nu.

  1. mirotanien skriver:

    Ju äldre jag blir så blir barnprogrammen bara barnsligare och barnsligare.

    • Peter Harold skriver:

      Det är ju en jäkla tur det! Skulle bli jobbigt om barnprogrammen skapade ett tittarberoende. Vilket kanske Biss & Kajs skapar, ungefär som vid en otäck trafikolycka. Det är avskyvärt, men man kikar ändå… 😉

  2. Anonym skriver:

    Alltså det här är ju sånt som man själv gjorde i 10-årsåldern, som när jag och bästa kompisen och grannen fjärtade och spelade in fjärtarna. Vi lekte också radioprogram som vi spelade in på bandspelare och det lät ungefär likadant… Jag tror faktiskt inte att något barn över 5 år tycker det här är särskilt kul att titta på. De tycker nog mer att det är pinsamt att vuxna håller på så här.

    Det mest pinsamma är ju som du säger; att de får betalt för att göra skiten. Gjorde de det gratis och någon lika frivilligt tittat på det- hade jag inte tyckt något alls. Men det är mycket skit som görs i dag finansierat av skattepengar. Någon värst mycket insyn har vi medborgare inte alls. Men samtidigt har man väl det samhälle vi skapat själva… Om alla vore lika kritiska som du, och ibland jag- hade inte sånt här skit finansierats av oss…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

