Telge energi sprider stereotyper om invandrarbarnens benägenhet till kriminalitet

Bästa läsare!

Är det någon av er som rest kollektivt i Stockholmsområdet den sista veckan, företrädesvis under markytan? Har ni noterat att energibolaget Telge Energi AB hängt upp reklambudskap med barn som påstådda avsändare för sin kampanj om REN EL? Jag hoppas innerligt att det bara är reklammakare som simulerat barnens handstil, annars är vi jäkligt illa ute om dessa skitungar representerar den uppväxande generationen.

Först har vi lille Leo (tror jag att han heter). Han lovar att alltid skratta åt sin pappas skämt ifall pappa byter till ren-el. I min hjärna är det fruktansvärt att det stackars barnet ger avkall på sin integritet och härmed kommer hänge sig åt ett falskt lissmande bara för att Telge Energi AB skall få sälja vad flertalet andra svenska energibolag säljer.

Men det här är inte det värsta. Lilla Ali – som antingen finns på riktigt eller vars namn inkvoterats i dagens reklamstrategi för att spegla det nya Sverige där namn som Erik och Maria hamnar allt längre ner i statistiken över nyfödda – hotar sin mamma med att hennes mobiltelefon kommer att sova med guldfiskarna ifall hon inte byter till ren el.

Att låta någon sova med fiskarna är en term som kopplas till grov kriminalitet. Varför valde Telge Energi AB att associera det ickesvenska namnet Ali med mord och utpressning? Såååååå stereotyyyyypt! Här är läge för en mycket indignerad Twitterstorm med  alla referenser till främlingsfientlighet, rasim och nazism och att Telge fiskar i grumliga vatten…

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Energi, Humor. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Telge energi sprider stereotyper om invandrarbarnens benägenhet till kriminalitet

  1. Anonym skriver:

    Du är så jävla störtskön! Eller stört skön. Hahaha… De där affischerna har jag också stört mig på. Men jag gjorde inte samma reflektioner! Jag har mer muttrat typ; ”Kul att uppmuntra barnen till att hota sina föräldrar, jävla reklamtyper. Trodde att reklam vänt till barn faktiskt var olaglig i Sverige, åtminstone i public service. Jag borde faan få åka gratis tunnelbana för att behöva utsättas för reklam som den här och behöva trängas med tiggare. Vadfaan pröjsar man för egentligen? Ta bort spärrarna, säg upp spärrvakterna och biljettkontrollanterna, sätt för faan dit plastsäten som inte behöver bytas ut en gång varje månad så fort någon kissat på sätet eller spillt ut bärsen på det och varför i helvete tycker man att det är ok att tiggare ska åka gratis för att få tigga…” Det enda som behövs är tunnelbaneförare och rond och trevliga perrongvärdar. Hepp! Trevlig helg!

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Ja, jag tycker det känns lite tramsigt att få det att se ut som att det är barnens budskap. Men å andra sidan är det samma idé som ett Nigeriabrev; ju mer okritisk (dum) mottagaren är, desto större är chansen att någon slår till.

      Och just som jag skriver detta kommer en tiggare genom vagnen…

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Trevlig helg på dig &-så! 🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s