Jag börjar lida av nötallergi…

Bästa läsare!

Detta kanske inte hetsar er särskilt mycket, kära läsare. Men jag börjar lida av akut nötallergi. Hela veckan har varit fylld av intellektuella irritationsmoment, från mötet med domstolstjänstemannen som anser att det bara är en tidsfråga innan Ryssland återockuperat Baltstaterna och att vi måste gå med i NATO, via samtalet med dagisfröken som anser att nästa regering måste sätta stopp för föräldrarnas valfrihet till dagens samtal på jobbet att skinnheadsen ute i samhället fungerar som Hitlers brunskjortor åt Sverigedemokraterna.

Det enda jag kan göra är att kombinera min diplomatiska förmåga med min lust att försöka ge en sanningsnära dimension åt det som diskuteras i min närvaro eller direkt med mig.

I synnerhet i Ukrainafrågan tycks folk uppföra sig som vid en trafikolycka. Synen av alla sönderslagna lemlästade människor är hemsk, ändå står man där och stirrar fascinerat. Jag vet inte hur många gånger man de sista veckorna jämfört Putin med Hitler, men istället för att planera flykt eller mobilisering verkar folk snarare njuta av sin ångest.

Det är bara att bläddra bakåt i denna blogg så ser man varför jag känner mig frustrerad. Inte för att det är svårt att förklara för folk att det faktiskt finns en alternativ bild till det som de betraktar som absolut sanning och som de fått sig tilldelad via mediernas försorg, och det slutar med förståelse eller omvändelse.

Men dumheten finns både högt som lågt. Överallt.

Jag läser i UNT att advokaten till kvinnan som kastade en tårta på SD-ledaren Jimmie Åkesson måste frikännas eller åtminstone slippa skadestånd. När jag läser tidningens referat blir jag osäker på om det är journalisten som missuppfattat advokaten, eller om det är advokaten som missuppfattat lagen. Enligt tidningen säger advokaten:

Awrohum [kvinnlig ung advokat, f.d. politisk aktivist från Södertälje] påpekar också att internationella toppolitiker som Storbritanniens Ed Miliband och USA:s George W Bush bägge fått ägg respektive en sko kastad mot sig, utan att driva det till domstol.

-Men Sverigedemokraternas partiledare kan minsann inte ta en sådan sak, säger hon och fortsätter:
-Att kasta en tårta för att försvara demokratins värde utifrån givna naturlagar och naturrätten skall innebära en påföljdseftergift.

Nice try, Awrohum. Bortse från naturlagarna, som svensk domstol inte kan råda på, ty de är enligt den gamla grekiska filosofin instiftad av gud och handlar numera om fysikens lagar. Men referensen till ”naturrätt” är intressant att pröva, fast den kan bara åberopas om det finns en faktisk logik bakom den, och det gör det inte enligt referatet i UNT. Istället för att googla en hel natt efter andra politiska bakverksincidenter borde advokaten försökt slippa påföljd mot tårtkvinnan Irene Matkowitzc genom att hävda tillfällig sinnesförvirring. Det är är juridiskt sett ett mer gångbart argument än att låtsats att Matkowitzc är en modern variant av Thomas More (som halshöggs på 1500-talet för att han åberopat naturrätten i det att han ifrågasatte kungens makt över andliga frågor). Den upphöjelsen förtjänar ingen tårtkastare över huvud taget, oavsett mål.

Hälsar eder Peter Harold

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

