Att läsa konspirationsteorisajter under 1 april är värdelöst – men avfärda inte allt som påhitt!

Bästa läsare!

Nope, jag tror inte att jag blev lurad igår. I vart fall känns det inte som att jag utsattes för något aprilskämt av mina arbetskollegor. Det var åtminstone ingen som deklarerade att jag min dumma sill kunde luras vart de vill. Å andra sidan har jag en känsla av att folk har en benägenhet att dölja vissa saker för mig. I synnerhet när det gäller dokumenthantering.

Under lunchen roade jag mig med att gå in på en sajt som sammanställer nyhetsflöden som är av den karaktär att de inte riktigt speglar vad som sägs i mainstream media, eller i vart fall presenterar andra slutsatser än vad analytikerna på CNN, BBC och Wall Street Journal kommer fram till. Bläddrar man bland dessa länkar får man intryck av att det är 1 april 365 dagar om året. Därför var det extra svårt att ta till sig de nya ämnestipsen under gårdagen (1/4):

  • Ryssland utfärdar internationell arresteringsorder på Rotchilds.
  • Bilden som bevisar att det finns liv på Mars.
  • NATO förbereder för krig genom fals flag-attack.
  • Urtida ökenstad blottas av vinden i Saudiarabien.

Jag brukar uppmuntra till källkritik. Jag uppfattar inte alltid de alternativa nyhetssajterna som autentiska nyhetskällor. Men samma dom fäller jag faktiskt över gammelmedierna också, lika väl varje dag på året. Grundregeln är att man aldrig skall lita på någon. Alla högtalare skapar det ljud som avsändaren vill ska höras.

Däremot anser jag att de ”alternativa nyhetssajterna” med gränslös spekulationsförmåga ändå fyller ett viktigt behov. Jodå, jag vet – de är en fenomenal kanal för desinformation från en myndighet eller organisation som i förtäckt skepnad önskar mörklägga en händelse eller skapa en air av konspriationsteori som gör det lättare att vifta bort eventuella befogade anklagelser. Men dessa sajter väcker ändå intressanta frågeställningar. Och varje fråga bör besvaras med ett ”sant” eller ”falskt” av dem som besitter ämneskunskap. Om avsändarna utgörs av sådana personer blir det intressant. Granskar man artiklarna finner man ofta att fakta stämmer i förvånansvärt många fall. Det som är problematiskt är själva slutsatserna.

Man kan sålunda inte rakt av underkänna de alternativa nyhetsmedierna. Den 23 mars publicerades en artikel på Beforeitsnews [länk] som handlade om älgar och bisonoxar i Yellowstones nationalpark i USA som uppträdde med vad som bäst kunde liknas vid ett flyktbeteende. Rubriken ställde frågan vad djuren vet som inte människan vet, och man spekulerade kring olika djurarters uppträdande före en jordbävning. Detta är ett ämne som intresserar mig ganska mycket, så jag gjorde en sökning på Google News. Enligt nyhetsbyrån Reuters [länk] inträffade söndagen den 30 mars ett jordskalv av magnituden 4,8 på Richterskalan i Yellowstone…!

Själv funderade jag på att lägga upp ett aprilskämt på Skrivarens Blogg under rubriken ”EXPRESSEN/RESEARCHGRUPPEN hotar att hänga ut mig som prinsessan Estelles biologiska far” och dikta ihop en historia om att vänsterextremisterna i Researchgruppen hackat sig in i registret på Sofiahemmets fertilitetsklinik och kommit över en lista på spermadonatorer och mottagande mödrar, och att Expressens chefredaktör och skandaltapetsör Thomas Matsson hotat med att hänga ut mig i Expressen som spermadonator och kronprinsessan Viktora som mottagare. Konsekvensen skulle bli att hovet kommer kunna stämma mig så att jag skall bli tvungen att betala underhållskostnaderna för prinsessan Estrella, vilket skulle röra sig om mångmiljonbelopp fram tills hon fyller 18 år.

Men jag vet att de som besöker Skrivarens blogg är klipska varelser, och ni skulle knappast gå på en sådan historia – även om den har sina rimliga inslag. Thomas Matsson skall ju som bekant smutskasta de som står bakom stämningsansökan mot Expressen efter tidningens uthängning av anonyma kommentatorer på Internet [länk]. En gång i tiden var Expressen en tidning som slog uppåt och inte neråt. Den tiden är förbi.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna, Nyheter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att läsa konspirationsteorisajter under 1 april är värdelöst – men avfärda inte allt som påhitt!

  1. A. Rogant skriver:

    Som det stod på en annan blogg: ”Expressen och Aftonbladet: De otänkta tankarnas hemvist.”

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

