Tanttidningen Amelia sprider sexism och stereotyper om utländska kulturer – Utmålar män och utlänningar som idioter.

 sb män dör 01Bästa läsare!

Skämta inte om utlänningar. Då kan du åtalas och fällas för hets mot folkgrupp. Skämta inte om kvinnor och deras tillkortakommanden – då kan du bli socialt stigmatiserad och pekas ut som en kvinnohatare.

Men publicera några bilder på män som struntar i fundamentala säkerhetsbestämmelser och håna män för att de inte lever lika länge som kvinnor – och du applåderas och får massor av ”gilla” på Facebook.

Tanttidningen Amelia har i sin bildartikel ”20 orsaker till varför kvinnor lever längre än män” återpublicerat fotografier på arbetande män i direkt livsfarliga situationer som skulle kunna undvikas genom efterlevnad av grundläggande säkerhetstänk.

sb män dör 02

Ok, jag skall erkänna att jag har en mörk humor som uppskattar bildbevisen över att vissa djärva människor utmanar Darwins principer om det naturliga bortfallet. Å andra sidan ser jag utanför bilden en kvinna som tjatar på mannen att måla den del av väggen som man inte kommer åt. Eller en tekniker i ett fattigt land som riskerar sin hälsa för att andra skall få det bättre.

Amelia kommer undan med att hånfullt beskriva folk i fattiga länder som pressumtiva kandidater till Darwinpriset. För notera att det i flera av Amelias bilder handlar om människor (män) i utvecklingsländer som fortfarande är årtionden och till och med århundraden efter oss i fråga om livsstandard och teknisk utveckling. Det är märkligt att en tonåring kan fällas i domstol för ett skämt om hur man dödar femtio flygor genom att slå en somalier i ansiktet med en spade, men att en kvinnotidning gladeligen hänger ut negrer och asiater som idioter. Tidningens enda försvar är att de även hånar vita män. Intressant nog fungerar det som alibi.

sb män dör 03

Redaktionen på Amelia ser bara skämtet. De skrattar och nöjer sig med komiken som enda analysmetod, även om skillnaden mellan mäns och kvinnors livslängd är en komplex fråga (som dock feministerna inte ivrar särskilt mycket över eftersom det är kvinnorna som har favören). Tänk nu om det varit kvinnor som suttit uppe i el-ledningsstolpen med högspänning? Eller en kvinna som hålls upp-och-ner över ett hål i marken av okänt djup för att laga en avloppsledning? Skulle tidningsredaktionen sitta där och skratta över människornas idiotiska beteende på bilden? Naturligtvis inte – i det läget är kvinnan ett offer. Att skämta om kvinnors klantighet och omdömeslöshet är ”kränkande och sexistiskt och helt onödigt” för att citera valfri feminist.

Jag tycker att det är så jäkla konstigt att humorn bara fungerar åt ena hållet (därav min provokativa statiriska rubrik på blogginlägget). Men för er som inte är några feministiska bitterfittor bjuder jag på följande härliga bildkavalkad.

sb män dör 04

 ”Darwin Award”-kandidat? Näe, hon är ju en tjej. En moooooodig tuff tjej. Alla måste klappa händerna. Utom just tjejen på bilden, för det vore inte bra.

sb män dör 05

 ” – Ser min rumpa stor ut i den här babygungan?” Japp, det kan du lita på.

sb män dör 06

En riktig pangbrud…

sb män dör 07

Jag är rädd för att det är en del människor som inte förstår den här bilden. Hjälmen sitter alltså både bak-och-fram samt upp-och-ner på samma gång (45 grader fel).

sb män dör 08

” – Varning! En herrelös bil – en kvinna bakom ratten!” 

Egentligen hade jag velat skriva något riktigt vettigt om genusfrågan, men jag inser att det faktiskt inte är min grej att resonera utifrån uppdelningen mellan män och kvinnor. Jag ser i alla människor unika individer. Även om det finns uppenbara biologiska skillnader mellan könen (bl.a. bryts mäns immunförsvar ner snabbare än kvinnors vilket leder till att vi män generellt dör tidigare) så är skillnaderna mellan individer större. Jag engagerar mig starkt för individuella rättigheter för att gynna mänskligheten oavsett kön. Jag kan därför inte dela upp mänskligheten utifrån vad de har mellan benen. Det är bara när jag har sexuellt umgänge som kön blir en fråga för mig. Vilket dessvärre betyder ”en icke-fråga” med tanke på hur lite jag rumlar runt i sänghalmen numera… Fast det är ett ämne ni nog har föga intresse av att jag fördjupar mig kring, kära läsare.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Hälsa, Inaktuellt, Medierna. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tanttidningen Amelia sprider sexism och stereotyper om utländska kulturer – Utmålar män och utlänningar som idioter.

  1. cark1 skriver:

    Om man ska vara kategorisk så kan man säga att män står för fler dödsolyckor och kvinnor för fler materiella olyckor. I längden skadar nog kvinnor samhället mer eftersom deras skador stör flödet mer. Ett lik kan begravas och man behåller personen i minnet, men en kvaddad bil måste man lyfta bort och det leder till långa köer runtomkring den händelsen.

    Men det är förstås individuellt. En sorts diskriminering som vi alla håller på med varje dag är ju åldersdiskrimineringen. Hur många har inte förvånats över att en 70-åring klarar av tunga saker?

    • Peter Harold skriver:

      Mm, 100% av alla som kört på mig i trafiken har varit kvinnor, så det ligger någonting i det. Å andra sidan räcker det med att en karl kör på mig så är statistiken förändrad med 50%… 😉 Ja, jag skulle ju kunna räkna in busschauffören som körde in i busskuren jag satt i häromdagen. Han höll på i över fem minuter med att försöka få backspegeln rätt.

      Jag förvånas mest över att jag som 40+ inte klarar av att lyfta tunga saker… 😉 Du har helt klart en poäng där. Visserligen ökar risken för skador i högre ålder. Men å andra sidan finns det mycket nytta en frisk 70-åring kan göra. Framför allt dela med sig av sin kunskap. När det kommer till fysiskt friska äldre så har de ju också säkert kunskap om hur man – förutom med rätt genuppsättning – håller sig frisk.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

