En f.d. Röda kors-volontärs syn på ”rasistskandalen” i Falun

Bästa läsare!

Jag tror att jag kan uttala mig om den s.k. ”rasistskandalen” inom Svenska Röda korset som uppmärksammats i medierna de sista dagarna med en viss auktoritet. Jag har nämligen varit en av den organisationens eldsjälar under 1980- och i början av 1990-talet. Jag har även fått ett förtjänsttecken i egenskap av förtroendevald, och jag har haft uppdrag både på krets- och distrikstnivå samt varit delegat vid minst ett riksårsmöte. Jag har varit aktiv som sjukvårdare via Röda korsets ungdomsförbund, och jag har arbetat aktivt i kampanjen ”1’000’000 träd” samt var även utbildad till HIV-informatör innan Aids blev modernt, samt ägnade sista året åt föreningens klädinsamlingar.

Ett av våra ledord var ”Hjälp till självhjälp”. I vissa fall var detta ett ledord som Röda korset själv inte förstod förrän efter ett tag. Våra svenska kläder som vi samlade in för Afrika skickades i bästa fall dit med konsekvensen att den lokala klädproduktionen slogs ut, och i värsta fall lastades i säckar som forslades till soptippen (eller det var kanske det bästa…). Det var utifrån detta man skapade konceptet med återvinningsbutiker där bra kläder omvandlades till pengar. Pengar som i bästa fall kom de nödställda afrikanerna till nytta, eller hamnade i mellanhändernas fickor – vilket definitivt inte är ovanligt.

Jag har lyssnat på Daban Ibrahims ljudinspelning av den ”rasistiska” Röda kors-volontären. I pressen anges att han sökte upp Röda korset för att hans familj behöver hjälp, men istället ”möttes av rasistiska kommentarer”. Hela samtalet är inte inspelat, men det verkar som att Daban först inte fått de svar han vill ha, och därefter slagit på mobiltelefonens inspelningsfunktion och ”fiskat” efter kvinnans ”rasistiska” uttalanden. Vad hon säger – och hon gör det i vänliga ordalag trots att man kan ana att Daban är ute efter en konflikt – är att det är fördelaktigare att hjälpa ungdomar i deras hemländer än att ta hit dem till Sverige där till och med svenska ungdomar har svårt att få jobb och råd att flytta hemifrån. Vilket är ett faktum.

I ljudklippet hör man tydligt hur Daban försöker provocera fram uttalandena från kvinnan. Och hon svarar i högsta grad neutralt. Och hon ger också ett svar som präglar den logik som fanns i svenskt biståndsarbete ända fram tills Röda korset omvandlades från en humanitär folkrörelse till ett företag inom den lukrativa välgörenhetsindustrin. Typ Westerberg-effekten om jag får vara lite elak…

Jag läste igår kväll i monografin ”Svenska Röda Korset 1865-1965, de hundra första åren” av Sten Söderberg. I denna utmärkta skrift kan man läsa om den rationella anda som präglade organisationen förr i tiden. Bl.a. att man tillämpade principen att köpa biståndsutrustning där den är billigast. Sålunda använde man sig på 1950- och 1960-talet av en handelsorganisation i Hongkong som köpte in vad Röda korsets internationella biståndsverksamhet behövde till lägsta pris. Detsamma gäller humanitärt bistånd; man hjälper de nödställda där pengarna har högst värde.

Min egen erfarenhet från 1980-talet var att när det inträffade oro i världen skickade man hjälp till flyktinglägren för att hålla människorna vid liv och i god hälsa så att de så snart som möjligt skulle kunna återvända och bygga upp sina samhällen.

Men någonting verkar ha skett med Röda korset sedan jag lämnade den organisationen.

Jag tänkte framföra min misstanke om att vad som hänt är att Röda korset bildat en organisation som säljer tjänster till det offentliga Sverige, och därför är beroende av att hålla sig på god fot med politikerna och instämma i deras värderingar. Och min misstanke är korrekt. Mer än hälften av Svenska Röda korsets intäkter kommer från staten eller offentliga institutioner. Bara 3% av förbundets intäkter utgörs av medlemsavgifter. Och med tanke på att Röda korsets tidigare policy var att endast medlemsavgifterna skulle finansiera administrativa kostnader kan jag nästan förutsätta att dagens kostnader som utgör 14% tvingat organisationen att göra avkall på en gammal god princip. Men så har man ju blivit ”professionella”.

Men det är dock ingenting nytt att Svenska Röda korset ägnar sig åt socialt arbete i Sverige. Det har man gjort ända sedan 1920-talet.  Och när Sten Söderberg skrev Röda korsets jubileumsbok var 600’000 svenskar med i föreningen, till stor del för att stödja organisationens nationella arbete. Fast enligt Wikipedia hade man mindre än 150’000 medlemmar i slutet av 2012. Det betyder med andra ord att Svenska Röda korset gått från att vara en folklig välgörenhetsorganisation till en bolagsdriven entreprenör inom välfärdssektorn.

Därför kan Röda korsets pressekreterare komma med ett uttalande som att:
” – [volontären] har inte förstått våra grundprinciper och då är Röda Korset inte rätt för henne. Just nu satsar vi på att utbilda de som har frivilliga åtaganden i organisationen om vår värdegrund och om våra grundprinciper.” Volontären sade det som svenska politiker (d.v.s. Röda korsets uppdragsgivare, vilken är värd över 350 miljoner i olika kontrakt) inte tillåter folk att säga längre ostraffat.

Nu är Röda korsets ”värdegrund” faktiskt desamma som dess grundprinciper om jag förstått informationen på deras sega hemsida rätt (tack till St Eriks sjukhem för dementa för informationen). Alltså humanitet, opartiskhet, neutralitet, självständighet, frivillighet, enhet och universialitet.

Studerar man ett av orden i ”värdegrunden” anar jag en konflikt: 

Röda Korset samarbetar med regeringar, myndigheter och andra aktörer då det gynnar människor i utsatta situationer, om det inte innebär att de ger upp sin självständighet och integritet. 

Integritet var vad den kvinnliga Röda kors-volontären uppvisade. Hon gav ett ärligt och i mitt tycke sanningsenligt svar. Hon hade faktiskt kunnat utveckla det svaret med vad jag ovan anfört om Svenska röda korsets internationella biståndsverksamhet innan ”samarbetet med regeringar och myndigheter” blev en affärsidé för de högt avlönade RK-tjänstemännen som erbjuder det offentliga samhället gratisjobbare. Det är inte rasism – det är sunt förnuft.

Sedan tycker jag att det vore klädsamt om medierna tog och studerade Daban Ibrahims motiv till att ”sätta dit” den 71-åriga kvinnliga volontären. Även denna gång verkar det som att medierna fungerar som megafon till en ”kränkt” medborgare som döljer sin egen historia som dömd brottsling. Läs här!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till En f.d. Röda kors-volontärs syn på ”rasistskandalen” i Falun

  1. Two Different Shoes On skriver:

    Hycklare. Röda korset är inte vad det en gång varit. Nu är det en antirasistisk organisation och då är allt antifascistiskt den nya ledstjärnan. Ge inga pengar till tiggare, av något slag.

  2. Peter Harold skriver:

    Det är mycket som inte längre är vad det en gång varit. Men allt blir inte sämre. Jag själv har blivit starkare. När jag var i 12-årsåldern kunde jag knappt bära hem morsans matkasse när hon handlat för 100 kronor. Idag är det hur lätt som helst att bära en matkasse när man betalat 100 spänn…

  3. Johanna skriver:

    Tack för din intressant och välinitierade artikel!

  4. Det här kommer jag sprida så att fler får läsa,intressant.

  5. Johan Fransson skriver:

    Vill härmed meddela att kvinnan i fråga har tagit mycket illa vid sig av vad hon blivit utsatt för. Hon finns nu inte längre i livet. Hon var en väninna till min mamma. Det är ganska intressant att höra på vad Röda Korset svarar. Storbritanniens premiärminister, David Cameron säger att de måste försöka stoppa massinvandringen till UK och försöka hjälpa folk i deras närområden istället för att de ska komma till Europa. Han menar att det både är billigare och bättre att göra så.
    Tyvärr förs det ingen objektiv debatt om detta i Sverige. Då jag dagligdags möter invandrare/flyktingar så kan jag se lite ”annat” i det hela. Hoppas Daban Ibrahim är nöjd nu att kvinnan han har för avsikt att sätta dit inte längre finns bland oss!

  6. Ping: Sparkade Röda kors-kvinnan död | Peter Harold – Skrivarens blogg

  7. Ping: Mördad; svensk hjälparbetare | Konkursverket.se

  8. Ping: Röda Korset fryste ut 70-åriga barbro på grund av ”Värdegrund” – Nu är hon död | Aktivarum

  9. Ping: Röda Korset vände ryggen åt 70-åriga barbro på grund av ”Värdegrund” – Nu är hon död | Aktivarum

  10. Ping: Re: Röda korset och ”rasistskandalen” i Falun | pappasven

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

