Oupps, där höll jag nästan på att mobba en oskyldig stackars sate.

Bästa läsare!

Jag satt och gjorde research på Youtube för en text om barbari när jag kom helt ur spår och hamnade på ett klipp som spelats in av Michael Vinterfröjd.

Med en viss charmig töntighet konstaterar Michael Vinterfröjd att han inte är nyliberal, utan är istället socialliberal efter att ha rådbråkat de lärde i Lund, så att säga.

Plötsligt fick jag ett uppslag till ytterligare en bloggpostning om att undertecknad, som hade en 5:a i SO när jag gick ur nian i högstadiet, aldrig hade hört talas om libertarianism i mitten av 1980-talet. Och då hade jag ändå haft ett specialarbete om riksdag och regering som gett mig detta betyg i plugget. Men detta är en parantes som jag får utveckla en annan gång. Åter till centerpartisten Michael Vinterfröjd.

För en månad sedan gick han med i SSU och sedan han efter att ha blivit socialdemokrat efter att ha funderat länge.

Det här med att veta var man står politiskt är inte lätt. Många väljare väljer ofta att följa en karismatisk ledare. Men de flesta röstar på ett parti av gammal vana, ungefär som vissa spelar på exakt samma lottorad år ut och år in.

Jag klickade på nästa klipp med Michael Vinterfröjd. Uppenbarligen tillhör han inte någon av ovan angivna väljarkategorier. I det klippet har han blivit vänsterpartist och gått med i Ung Vänster. Han har nämligen läst en bok som fått honom att tappa tron på socialdemokratin – på mindre än tre veckor…!

Stor humor!

Min nyfikenhet var retad och jag googlade på namnet Michael Vinterfröjd och fann hans påhittade CV upplagt på webben som ett ensamt blogginlägg. Där läser jag bland annat följande:

Vid sidan av mina gymnasiestudier har jag har arbetat med en advokat som heter Pelle Svensson. Arbetsuppgifterna bestod i att agera hans pressekreterare och bokredaktör. Jag var redaktör för Pelle Svenssons bok om Thomas Quick som utkom år 2009 på Blue Media AB. Jag har även hjälpt Pelle med personlig PR, medieträning och att öka hans aktivitet på nätet och inom sociala medier.

[…]

Jag är flexibel och kan ta ansvar även om chefen inte är i närheten. Detta har jag visat prov på inom The Aspiento.

[…]

Jag tycker om att arbeta med människor och har inom min religion, Jehovas vittnen, visat prov på detta i mötet med människor. Det gäller då främst när vi besöker människor från dörr till dörr.

[…]

Mitt livsmotto är att jag i allt jag förtar mig ska kämpa för att varje människa ser bättre ut […]

Briljant! Visserligen inte helt studentikost, men han har lyckats få till en härligt tokig karaktär som skulle kunna ha varit påhittad av självaste komikern Robert Gustavsson. Att påstå att man varit en framgångsrik PR-konsult åt den forne brottaren Pelle Svensson samtidigt som man har svårt för att hitta sin politiska plattform och lider av en viss oförmåga att kommunicera sitt budskap ger ett lite dråpligt intryck. Helt klart surrealistisk humor, med viss värme. Så därför blev jag nyfiken på vem skådespelaren är som spelar karaktären Michael Vinterfröjd på Youtube.

Jag klickade på nästa länk i Google och fann nu en artikel från Folkbladet. Mitt leende stelnade. Vad i…?

Nej, artikeln under rubriken ”Vi unga ska skapa framtiden” presenteras Michael Vinterfröjd in person. Nej, det är inte en påhittad karaktär. Det är en människa som heter Michael Vinterfröjd. Och han talar på fullt allvar. Men värst av allt är ändå att Folkbladet till min förfäran bekräftar att Vinterblad varit Pelle Svenssons pressekreterare och bokredaktör. Jag slår mig för pannan och kryper ihop av skam. Här satt jag och trodde mig ha hittat ett nytt stjärnskott på humorhimlen.

Men faktum kvarstår. Även om Michael Vinterfröjd är en människa av kött och blod samt folkbokförd under sitt dopnamn så har karln gått från nyliberal, socialliberal, socialdemokrat och nu kommunist i ett tempo som jag inte trodde var möjligt att hålla utan medicinering. Vad han var innan han blev nyliberal vågar jag inte gissa ens.

När jag nu försäkrat mig om att det inte är en student som bara driver med folk från landet medelst lyteskomik skall jag försöka säga några allvarliga och uppriktiga ord om denne unge man som personifierar sökandet efter en politisk profil. Jodå, jag har noterat att han lider av Aspergers syndrom. Jag förstår att den omständigheten komplicerar situationen för honom att kunna lista ut vilket parti han vill höra hemma hos. Lyssnar man på vad han säger så är hans empati väldigt utpräglad. Det vill säga; hans beslut är känslobaserade. Man behöver dock  inte ha aspbergers för att lida av den egenskapen.

Vi blir dagligdags översköljda av känslobaserade argument. Se bara hur nyheter presenteras i TV och radio samt i pressen. Vet avsändaren vilka roller som skall besättas i enlighet med nyhetsdramaturgins grundregler – och nogsamt väljer ut argument som är lättare att ta till sig emotionellt istället för förnuftsbaserade – så kan man manipulera tittaren/väljaren exakt dit man vill ha dem.

Jag kan bara önska dig lycka till, Michael, i din jakt på politisk hemvist. Hoppas att du inte tar illa upp för att jag trodde att dina videoklipp var på skoj. Det mesta jag ser på TV är knappt häften så roligt som jag haft nu ikväll. Men nu skall jag researcha vidare om barbari.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Oupps, där höll jag nästan på att mobba en oskyldig stackars sate.

  1. kallepelle skriver:

    Jaha där hittade Du en potentiell efterträdare till Anders Wijkman. Undrar om han utträder ur sina ungdomsförbund när han plockar upp nya medlemsskap? Om inte så är han snart med i alla. Och så Jehovas vittne som grädde på moset – och där har han ”laga saker som gått sönder” som dörröppnare. Du må förlåtas för Ditt initiala misstag – vem kunde ana att killen är på riktigt. När han upptäcker klimatbluffen kommer han nog att bli rik och mäktig också! Ett visst intresse för utsatta flickor från Asien och Afrika kan också anas. Nedanstående citat (ur CVn) pekar nog kanske bortåt djurrättsaktivismen:
    ”Skriver en bok om Fairykulturen, en kultur där människor känner mer samhörighet med djur än med människor. Vissa människor inom Fairykulturen tror att dem är mer människor än djur och uppför sig därför som ett visst djur i sitt vardagliga liv.”
    mer djur än människor – verkar mer konsistent kanske?

    Asperger är rätt stavning och det vet han. Vi svenskar har svårt för detta berömda namn liksom för butikskedjan LIDL. Vi vill gärna hellre säga Lidel för att dämpa konsonantkollisionen DL.

    Jaah tänk vad Robert Gustavsson skulle kunna få till av detta. Ser fram emot ”multipartisten”sketchen!

    • Peter Harold skriver:

      ”Multipartisten” *asgarv*

      Om jag inte minns helt tokigt så har jag stavat ”Asperger” fel flera gånger tidigare… Tror inte att jag kan lära mig det ordet helt enkelt.😉

  2. David Hansson skriver:

    Att han skulle ha varit pr-konsult säger mer om Folkbladets dåliga faktakontroll. Den här killen har helt enkelt fantiserat ihop ett cv som ligger långt från verkligheten. Om ni läser hans olika bloggar, och de är många, ser ni snart att partibytena inte skett på hans eget initiativ. Han har helt enkelt gjort sig omöjligt. Allt beror givetvis på hans funktionshinder men genom att exponera sig i så hög grad på nätet blir han dessvärre sin egen värsta fiende. Om ngn av hans anhöriga läser det här borde ni hjälpa Michael bort från sitt osunda nätbeteende för hans eget bästa.

  3. skoldebatt skriver:

    Hej

    Dålig faktakoll. PR-konsult både för Pelle Svensson och Parisima Scandinavia AB. Har den bok som jag redigerar hemma i bokhyllan som bevis för det och flera goda människors tillstyrkande.

    Att säga att jag inte gjort det jag gjort är inte sant eftersom jag både jobbat för Parisima, Pelle Svensson och Thomas Quick

    Gå in på http://www.parisima.se och kolla.

    • David skriver:

      Du kan kalla dig vad du vill Omar men för bli det du påstår dig vara på en rad sidor, antropolog och allt mellan himmel och jord, krävs mer än att du gärna vill vara det. Du glider lite för ofta på sanningen. Du påstår i din video att du är en politisk sökare. Sanningen är att du blivit utesluten eller nekats medlemskap, vilket tydligt framgår av alla dina egna inlägg. Sist jag läste dina twitterinlägg hade du blivit medlem i Miljöpartiet. Gissa om jag blev förvånad när du i ditt nästa mail ropar på ett stärkt försvar. Vad Miljöpartiet kommer säga om det är lätt att lista ut. Vi får hoppas att de visar en generös hållning Omar! Multipartist är fyndigt men kanske partipolitiskt obunden vore mer konstruktivt.

      Jag är övertygad om att du skulle må mycket bättre genom att hålla en lägre profil på nätet. Kanske kan du låta ngn av dina nära läsa dina inlägg innan du skickar ut dem och det blir fel.

      Med vänlig hälsning, David

  4. skoldebatt skriver:

    Med vänlig hälsning, Michael Vinterfröjd

  5. L skriver:

    Det bästa med Michael Vinterfröjd är ändå hans gamla låtar. ”Linköpings badhus” och ”Mjölk” är riktiga hits!

  6. Ping: Till ”Multipartisten”: Nej, Michael Vinterfröjd – blogginlägget handlade om fördomar. | Peter Harold – Skrivarens blogg

  7. Anonym skriver:

    Nej Peter, det gör den inte!:-)

  8. Ping: ”Peter Harold är en lögnare som sprider rykten” och ”Bara Allah vet vem som är en trogen och sann muslim” | Peter Harold – Skrivarens blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

