Nej till EU/Ja till EU – problemen måste adresseras korrekt i debatten.

sb europe flag

Illustration hämtad från Anunnews.net

 

Bästa läsare!

Jag har tillbringat några dagar på resande fot och därmed kunnat lyssna på den brittiske libertarianen Sean Gabbs sävligt framförda föreläsning om ”Europeiska unionen och Storbritanniens nya konstitution” i min mp3-spelare. Ämnet råkar nämligen sammanfalla med en frågeställning som jag själv haft under en längre tid. Jag är nämligen en fundersam EU-skeptiker. Jag är för ett svenskt utträde ur det EU som finns idag. Men personligen känner jag mig förpliktigad att också ha en plan för vad som ska finnas dagen efter att vårt land lämnat det överstatliga samarbetet som allt mer uppvisar likheter med Sovjetunionens totalitärism ifråga om massövervakning, regleringsiver och avsaknad av insyn i beslutsprocesserna.

Förutom att Sean Gabb verbaliserade min egen frågeställning så har han också tagit sig modet att fråga vad hans land (Storbritannien) riskerar att förlora genom ett utträde ur EU. Och hans svar är lika chockerande som det är betydelsefullt. Gabb gör ett par berättigade påpekande som även berör oss svenskar, vi med vår Beatrice Ask som skamlös förfäktare av det i EU-domstolen underkända datalagringsdirektivet:

The EU does not require the British Government to censor the press, or collect DNA samples on us, or to spy on us with millions of cameras. The EU did not require the Essex Social Services to arrest and sedate an Italian visitor, and steal her unborn baby by caesarian section. We are not becoming a totalitarian police state because of the EU. If there is an “Evil Empire,” is is based not in Brussels, but in Washington and London.

Det här är en aspekt som måste belysas och uppmärksammas. Även om vi ser att EU är en överstatlig koloss som till och med utan insyn från dess eget parlament implementerar lagstiftning som skickats från bl.a. Washington i syfte att gynna Big Business och Big Banking, så måste vi vara medvetna om att totalitärismen alltid finner sin väg framåt, om inte på det ena sättet så på det andra. Det Sean Gabb säger är att situationen i Storbritannien till och med kunnat vara värre utan EU. Tankeväckande.

Jag skulle vilja delvis invända mot Gabbs tes. Det kan faktiskt tänkas att EU:s föredöme på de punkter han talar om enbart beror på att EU inte hunnit nå den nivå som utvecklats i Storbritannien efter alla de år då premiärminister Tony Blair var bästa vän med president George W Bush. Deras ersättare visar inga tecken på  att ändra lagd kurs. Men EU har en inbyggd tröghet. Fast när man väl nått en kritisk punkt är det stor risk att allt stjälper över, och vips bor vi i Sovjeutunionen.

Jag vill säga några ord just om denna kritiska punkt, och även här bekräftar Sean Gabb en teori som jag haft ett tag. Så länge EU inte har en egen armé som kan vända sig emot något obstinat medlemsland är loppet inte kört för oss sett ur ett folkrättsligt perspektiv. Allt vi behöver frukta är embargo för handel och finans från EU:s sida. Så ge akt på EU:s strävande efter gemensam krigsmakt.

Fast när den dagen händer att vi lämnar unionen bakom oss, då måste vi vara redo med att implementera en ny vision av hur våra länder skall fungera post-EU. Jag hoppas att vi får se mer av den diskussionen inför EU-valet. Om inte annat så kan dessa frågeställningar vara till gagn för de som vill vara kvar i ett reformerat EU.

Justitieminister Beatrice Asks reaktion på EU-domstolens underkännande av Datalagringsdirektivet, samt det (återkallade) utspel som Miljöpartiets Åsa Romson gjorde om att förbjuda anonyma bloggar häromdagen visar med all önskvärdhet att vi behöver en levande debatt även i Sverige mot totalitärismen och den manageriala staten (d.v.s. samma politiska kollektivistiska inriktning trots byte av regering eller förändringar av den parlamentariska sammansattningen).

Oj, nu blev jag tråkig igen. Sorry. Mina ursprungliga planer på att göra om Skrivarens Blogg till en porr- och modeblogg tycks ha gått helt och helvete… Jag beklagar! 😉

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

